Chemisch ontlakken of stralen

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Gator
Newbee
Posts: 18
Joined: Fri May 24, 2013 10:49 pm
My E21(s): 83 B6 Alpina - 81 Lumma cabrio 320/6

Chemisch ontlakken of stralen

Post by Gator »

Ik zit erover te denken om mijn e21 te restaureren en opnieuw te spuiten .
Maar wat is beter chemisch ontlakken of toch stralen wil geen vervorming creëren.
Graag jullie advies hierover.
Mvg Jan


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Chemisch ontlakken of stralen

Post by uwbuurman »

Heeft beide voors en tegens.

Stralen, dit is delicaat, je moet mensen met ervaring hebben, de gewone staalconstructiestraler straalt alles kapot. Er komt teveel warmte in, waardoor alles vervormt. Dus niet direct op de huid stralen en niet volle polle op 1 plek. Mijn advies: zoek een bedrijf dat ervaring heeft met auto's. Daarnaast, je blijft heel lang zand of grit vinden. Dit moet echt weg zijn voor je gaat spuiten. Dat betekent echt veel en vaak schoonblazen. Net als je denkt dat je alles hebt weggehaald, kont er ineens weer nieuw zand uit een hoekje.

Chemisch ontlakken: mooi proces en makkelijker te doen. Nadeel, alles lost op, wat geen metaal is. Dus ook kitnaden. Dat betekent dat je losse delen als motorkap, deuren en kofferklep helemaal ontdoet van de kit die de losse delen bijelkaar houdt. Maar die kun je nog terugbrengen. De kit tussen delen van de carrosserie krijg je nooit meer op zn plek. Aan de buitenkant wel, maar denk aan de kit tussen het dakframe en de dakplaat, of de kit tussen het zijpaneel en de Bstijl. Dat is voor mij een echt nadeel. Alle stevigheid is weg, zonder die kit. Dus dat is gedoe met transport en gedonder met terugbrengen. Grote voordeel is dat alle roest en ellende verdwijnt echt goed. En met dompelbaden en daarna een verfbad komt er echt overal een nieuwe laag coating. Ook in de holle ruimtes als een dorpel en een kokerbalk.

Mijn persoonlijke afweging is dat ik dat opvreten van alle kit en lijm op een e21 teveel gedonder vind. Dus ik laat eea stralen en schuren. Daarna epoxy. Maar dat is mijn afweging.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Chemisch ontlakken of stralen

Post by BertjeConti »

Ik weet niet hoe goed jouw auto nog in de lak staat, maar als ik de meest 45 jaar oude lak op onze E12 analyseer, en de auto in zijn geheel zou willen overspuiten, dan zou ik alleen de slechte plekken stralen, daar waar waarschijnlijk gelast moet worden, en het overgrote deel alleen flink opschuren.

In zijn geheel stralen of chemisch ontlakken, ik zou er niet aan beginnen, volgens mij krijg je het nooit meer zo goed als af fabriek, op de bekende plekken na natuurlijk.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply