De Alpinweiss 320/6 van Frans
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 82
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Prima reacties hier gelukkig. Ik ben zelf opgegroeid met auto's uit de jaren 70/80 dus had ook de grootste moeite om de remmen van mijn polo GTI te doceren. Man, of je een anker uitgooit.
Mijn vermoeden is dat alles ff nagemeten moet worden of maximale toleranties qua diktes van schijven en trommels maar dan houd ik het bij het orginele setje ipv upgrade naar geventileerde schijven met nieuwe remklauwen voor.
Mijn vermoeden is dat alles ff nagemeten moet worden of maximale toleranties qua diktes van schijven en trommels maar dan houd ik het bij het orginele setje ipv upgrade naar geventileerde schijven met nieuwe remklauwen voor.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1131
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Goed bezig, mooi geworden!
Randje uit de trommel frees ik altijd bij.
Trommel zelf blijft heel lang binnen de marge
En de remkracht van het standaard materiaal mist bijgehouden is prima in orde
Randje uit de trommel frees ik altijd bij.
Trommel zelf blijft heel lang binnen de marge
En de remkracht van het standaard materiaal mist bijgehouden is prima in orde
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 82
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Hoi Smartie, de voorremmen zijn al vervangen door de standaard schijven van brembo en de blokken zijn van TWR. Achter is wel ff een ding, alles liggen behalve de trommels. Bij datum uitleveren van alle remmerij kreeg ik te horen dat de trommels niet leverbaar meer waren en er ook geen alternatief voor handen was. Nou hebben wij hier op dorp een ouwerwets automaterialen winkeltje die ik ook wel wat omzet gunde dus daar de trommels besteld. Helaas passen 5 gaats trommels niet op en E21 dus gelijk weer terug gebracht. Daar zit ik nu nog op te wachten.
Nu alles nog stukje bij beetje leverbaar is wilde ik ipv opknappen toch alles vervangen (ik gooi het oude spul niet weg hoor, doe het in een doos en bewaar het). Ik merk wel dat alleen de voorremmen vernieuwen toch iets meer bijten dus daar ben ik wel blij mee. Ik verwacht van de achterremmen wat meer omdat de remschoenen voor 75% glad waren en dus geen frictie meer hadden. Ik zal er wat foto's van maken als ik er weer mee aan de slag ga.
Nu alles nog stukje bij beetje leverbaar is wilde ik ipv opknappen toch alles vervangen (ik gooi het oude spul niet weg hoor, doe het in een doos en bewaar het). Ik merk wel dat alleen de voorremmen vernieuwen toch iets meer bijten dus daar ben ik wel blij mee. Ik verwacht van de achterremmen wat meer omdat de remschoenen voor 75% glad waren en dus geen frictie meer hadden. Ik zal er wat foto's van maken als ik er weer mee aan de slag ga.
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Niet getreurd over die trommels. Laat ze gerust een keertje nadraaien, er zijn nog wel bedrijfjes die dat doen. Dan zijn ze weer mooi glad en grijpen die remschoenen weer.
Verwacht er niet teveel van, er is een remdrukbegrenzer en die zorgt er voor dat je achter nooit echt veel remt. Al heb ik daar ook wel eens rook uit zien komen.
Ik heb mijn trommels door schijven vervangen en de begrenzer vervangen door een regelaar, dan doen ze wel lekker mee.
Verwacht er niet teveel van, er is een remdrukbegrenzer en die zorgt er voor dat je achter nooit echt veel remt. Al heb ik daar ook wel eens rook uit zien komen.
Ik heb mijn trommels door schijven vervangen en de begrenzer vervangen door een regelaar, dan doen ze wel lekker mee.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 82
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Sorry voor de late reactie, had wat druktes. Ik heb inderdaad ook aan een vervanging gedacht van trommels naar schijven maar is best veel werk en ik ga toch maar voor origineel. Gister mijn BMW laten taxeren en die man gaf ook aan dat originaliteit het wint van aanpassingen. Maar het geeft je een beter gevoel als je weet dat alles weer nieuw en in orde is. Komende dinsdag komen de trommels (hopelijk de goeie) binnen. Zat best een diepe rand in de trommel (zoveel dat ik de rechter trommel er niet eens zonder geweld afkrijg) dus denk dat afdraaien een tijdelijke optie zou zijn. En alle spullen die eraf komen bewaar ik in mijn mini pakhuis.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 82
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Afgelopen zaterdag het project "de achterremmen" eindelijk kunnen voltooien. Naar het bleek was mijn rechter remcilinder kapot. En ene kant was vastgerot en de andere leek op water dat eruit kwam. Dus ook maar nieuwe remcilinder besteld en dan maar hopen dat deze wel vlot binnen komt. Die kwam afgelopen vrijdag binnen en dus op zaterdag de boel vervangen. Wat een gedoe om de veertjes en de handremkabel weer op zijn plek terug te krijgen zeg.



Daarna kon het monteren beginnen.


Samen met mijn maat de remmen ontlucht en de handremkabels weer netjes afgesteld.
Heb alleen werkelijk geen enkel idee wat de bedoeling van die 2 stelschroeven zijn (ringmaat 17?) die door de remvoering gaan vanuit de ankerplaat.



Daarna kon het monteren beginnen.


Samen met mijn maat de remmen ontlucht en de handremkabels weer netjes afgesteld.
Heb alleen werkelijk geen enkel idee wat de bedoeling van die 2 stelschroeven zijn (ringmaat 17?) die door de remvoering gaan vanuit de ankerplaat.
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans

Die bedoel je?
Daar kun je bij slijtage de voeringen verder mee naar buiten zetten. Met wiel en trommel gemonteerd, draai je die aan tot het aanloopt, en dan weer iets terug.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 82
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Oh,oke. Die bedoelde ik inderdaad. Heb er nu niets mee gedaan omdat de trommel nu net over de remvoeringen gingen en er op de rem getrapt moest worden om de remvoeringen goed in de trommels te krijgen. Daarna wilde het wiel pas weer draaien.
Volgende week maandag blijft de BMW bij de spuiter slapen, dan worden de punten met oppervlakkig roest aangepakt. Ook het voorraam gaat eruit omdat daar de grootste plek zit. Kan de nieuwe raampees die ik bij loentje heb gekocht er direct in en zou hij weer netjes moeten zijn. Verder had ik geen to do list meer voor wat betreft de BMW.
Volgende week maandag blijft de BMW bij de spuiter slapen, dan worden de punten met oppervlakkig roest aangepakt. Ook het voorraam gaat eruit omdat daar de grootste plek zit. Kan de nieuwe raampees die ik bij loentje heb gekocht er direct in en zou hij weer netjes moeten zijn. Verder had ik geen to do list meer voor wat betreft de BMW.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 82
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Ik schaam me kapot maar ik heb er nog niet mee gereden. Maandag ga ik voor het eerst na de nieuwe remmen met de auto op stap naar de spuiterij. Maan maat die geholpen heeft heeft de remmen getest en dat maakte volgens hem een behoorlijk groot verschil. Ben benieuwd.
(BTW, vreemd dat de foto's verdwenen zijn).
(BTW, vreemd dat de foto's verdwenen zijn).
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1131
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Ja, standaard remmen van BMW zijn zo slecht nog niet!
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 82
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Vandaag gebeld door de spuiter dat er toch wat meer werk aan de auto zat dan verwacht.
Aan de voorkant viel het nog wel mee.

Vooral het zijraam achter.

Toch blij dat ik er op tijd bij was.
Aan de voorkant viel het nog wel mee.

Vooral het zijraam achter.

Toch blij dat ik er op tijd bij was.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28944
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Jammer, maar wel bekende plekken. In de hoek van de b-stijl onderin de achter-zijuit, da's ook een bekend punt waar de koets stijfheid tekort komt. In geval van scheurtjes of plekjes, lassen en slijpen, geen plamuur anders heb je het probleem zo weer terug. Succes!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18425
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: De Alpinweiss 320/6 van Frans
Ja, goed bezig, en wat Jeroen zegt, lassen om te herstellen, geen uitdeukpasta. Wat je zegt, mooi op tijd aangepakt, in ieder geval! Wordt een net autootje!!