De Alpinweiss 320/6 van Frans
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 81
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Dat zou je wel denken idd. Morgen de restjes koppakking van het onderblok schrapen en maandag de rest in elkaar zetten.
Als het meezit schat ik zelf nog 2 a 3 avonden om alles weer op zijn plek terug te plaatsen.
Er werd nog gevraagd hoe we die kop zo schoon kregen. Heb inmiddels een foto gemaakt van de wasmachine.
Erg blij met de externe plek waar we mochten sleutelen.
Nog even een vraag aan de monteurs onder ons. De tapeindjes voor het spruitstuk, is dat speciaal materiaal of "gewoon" tapeind?
Ik heb inmiddels (op 4 na dan) alle moeren van de tapeindjes af gekregen maar de laatste 4 geven niet mee. Ik heb wel die speciale koperkleurige moeren gekocht. En kan of moet daar bij de montage kopervet op?
Als het meezit schat ik zelf nog 2 a 3 avonden om alles weer op zijn plek terug te plaatsen.
Er werd nog gevraagd hoe we die kop zo schoon kregen. Heb inmiddels een foto gemaakt van de wasmachine.
Erg blij met de externe plek waar we mochten sleutelen.
Nog even een vraag aan de monteurs onder ons. De tapeindjes voor het spruitstuk, is dat speciaal materiaal of "gewoon" tapeind?
Ik heb inmiddels (op 4 na dan) alle moeren van de tapeindjes af gekregen maar de laatste 4 geven niet mee. Ik heb wel die speciale koperkleurige moeren gekocht. En kan of moet daar bij de montage kopervet op?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Nokkenas vervangen
Het zijn M8*40 draadeinden, zwart van kleur, wat er bijzonder aan is weet ik niet, behalve de kleur. (07129908134)
Kopervet op de draadeinden zou ik wel doen. Of het helpt op de lange termijn ???
Kopervet op de draadeinden zou ik wel doen. Of het helpt op de lange termijn ???
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 81
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Oke, bedankt voor je snelle reactie. Kopervet kost niks dus baat het niet dan schaad het niet toch. Die draadeinde zullen wel extra hittebestendig zijn en dus iets andere samenstelling dan gewoon ijzer. Zal eens kijken of dat hier nog bij de lokale dealer te krijgen is.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Nokkenas vervangen
Die draadeindjes zijn van gewoon 8.8 metaal. Ze zijn donker, zoals wel meer spul van BMW. Ik heb ze gewoon laten verzinken en nou zijn ze geel. Kopervet, ik zou dat aan de kopzijde wel doen, aan de spruitstukzijde niet. Kopervet alleen om de tapeindjes te kunnen lossen als ze erweer uit moeten, maar op de moerzijde wil je dat juist niet. Vet onder je moer maakt dat je je moment niet kunt halen.
Die moeren zijn niet alleen koperkleurig, ze zijn van koper, als het goed is. En ze horen ook een andere dopmaat te hebben, meestal 12, ipv regulier 13 bij m8.
Die moeren zijn niet alleen koperkleurig, ze zijn van koper, als het goed is. En ze horen ook een andere dopmaat te hebben, meestal 12, ipv regulier 13 bij m8.
Re: Nokkenas vervangen
Bij een M20 weet ik het niet, maar bij sommige M10's zijn de gaten voor de draadeinden door en door. Dan is een beetje loctite wel op zijn plaats. Ik heb eens hete olie over mn spruitstuk gesproeid.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Nokkenas vervangen
En dan bedoel je loctite voor afdichting niet voor vastzetten... Dat maakt wel wat verschil.
Re: Nokkenas vervangen
Zeker wel die voor de uitlaat. Daar zit in elk geval bij de 1.8 van voor de facelift gewoon een gat dwars door de kopwand heen.
En dat zou je kunnen overwegen.
Re: Nokkenas vervangen
Ik over een M10!
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 81
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Ik heb een foto gemaakt van de nummers die ik op de kop kon vinden.
Ik zie er 200 tussen staan. Is dit een goeie kop of heeft deze nadelen? Ik doe er echt alleen maar met mooi weer mee rijden en als onze lokale oldtimerclub een uitje van de stichting heeft doe ik mee. Ga er niet mee op vakantie dus geen kilometervreter. Vermogen in PK'S of koppel vind ik dan ook totaal niet spannend (daar heb ik een polo GTI voor) maar hij moet vooral gewoon heel fijn rijden.
Ik zie er 200 tussen staan. Is dit een goeie kop of heeft deze nadelen? Ik doe er echt alleen maar met mooi weer mee rijden en als onze lokale oldtimerclub een uitje van de stichting heeft doe ik mee. Ga er niet mee op vakantie dus geen kilometervreter. Vermogen in PK'S of koppel vind ik dan ook totaal niet spannend (daar heb ik een polo GTI voor) maar hij moet vooral gewoon heel fijn rijden.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Nokkenas vervangen
Dit is de juiste kop, die erop hoort. Als je auto netjes warmrijdt, is deze kop prima bestand tegen het betere snelle rijden. Is inderdaad een 200kop.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 81
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Goedemorgen, daar is tie weer. Laatst gedacht dat we de kop weer konden opbouwen, blijkt dat we de tuimelaars van een E30 hadden. Net wat langer en het gat van de tuimelas wat kleiner van diameter. Dat was behoorlijk balen, dus we konden niet verder. Direct maar nieuwe besteld om dezelfde fout niet nog eens mee te maken. Die zouden zaterdag binnen komen maar zoals altijd.............staan ze voor de deur als je net ff naar je pandje bent om de scooter aan de acculader te zetten . Hoop dat ze vandaag weer een poging doen en er wel iemand thuis is.
Toen kwam de volgende vraag bij me op. Met die nieuwe torkxbouten om de kop weer vast te zetten, zijn daar andere aanhaalmomenten voor en moet je die later ook weer natrekken zoals beschreven in het E21 handboek voor dummy's?
Toen kwam de volgende vraag bij me op. Met die nieuwe torkxbouten om de kop weer vast te zetten, zijn daar andere aanhaalmomenten voor en moet je die later ook weer natrekken zoals beschreven in het E21 handboek voor dummy's?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Nokkenas vervangen
De torx bouten zijn torque to yield bouten, vast zetten tot bepaald moment, 30Nm , en dan in 2 ronden telkens 90° hoekverdraaiing (in totaal dus 180° per bout), ik zou tussen elke ronde 15 minuten pauze nemen.
Voordeel is dat je in één keer klaar bent, geen opwarmen of natrekken nodig
Als het goed is zijn de aanhaal momenten en hoekverdraaiing erbij geleverd, of de manual bij de koppakking raadplegen, daar staat het ook precies op.
Voordeel is dat je in één keer klaar bent, geen opwarmen of natrekken nodig
Als het goed is zijn de aanhaal momenten en hoekverdraaiing erbij geleverd, of de manual bij de koppakking raadplegen, daar staat het ook precies op.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i