De Alpinweiss 320/6 van Frans
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Nokkenas vervangen
Bij de meeste bouten wordt iid een schema aangeleverd met aanhaalvolgorde en momenten en hoekverdraaiing. En wat rib zegt, met die Torx ben je gelijk klaar.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 81
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Oke, thanx voor jullie snelle reactie. Ik kan me niet heugen dat ik er een briefje met de aanhaalmomenten bij heb gehad. Ik zal in de grote verrassingsdoos zoeken.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Nokkenas vervangen
Als je een elring koppakking hebt, zit er zeker een tabel met aanhaalvolgorde, aanhaalmomenten en hoekverdraaiing bij.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 81
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
https://www.wallothnesch.com/en/engine- ... 11-17.html
Deze complete set heb ik gekocht. Staat geen merknaam bij zover ik heb gekeken.
Deze complete set heb ik gekocht. Staat geen merknaam bij zover ik heb gekeken.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 81
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Donderdagavond de kop weer compleet gemaakt met de tuimelassen en tuimelaars.
Ook zat er idd een briefje bij de pakkingset waar het aanhaalmoment op staat en daarna nog 2 x 90graden aanhalen
Morgen gaat het gebeuren en gaan we de kop weer herenigen met de rest van de BMW. Ook zou hij volgens mijn schoonzoon morgen moeten kunnen rijden (wat ik ook intens hoop natuurlijk). Zal morgen wel weer nieuwe foto's plaatsen.
Ook zat er idd een briefje bij de pakkingset waar het aanhaalmoment op staat en daarna nog 2 x 90graden aanhalen
Morgen gaat het gebeuren en gaan we de kop weer herenigen met de rest van de BMW. Ook zou hij volgens mijn schoonzoon morgen moeten kunnen rijden (wat ik ook intens hoop natuurlijk). Zal morgen wel weer nieuwe foto's plaatsen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Nokkenas vervangen
Spannend, succes met opbouwen
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 81
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Dank je wel.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Nokkenas vervangen
Wat je doet ziet er goed uit!!! Onder die torx moet wel de dikke ring van de 6kantbouten die eruit gekomen zijn. Je zult niet de eerste zijn die ze vergeet....
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 81
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Haha,heb ik zeker vanacht ook over wakker gelegen......
Als ik het nu nog vergeet vreet ik mijn hoed op.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 81
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Van vanmorgen vroeg tot uurtje of 5 lekker bezig geweest. En het was ons bijna gelukt als het niet zo was dat ik de vrouw mee had gevraagd voor een etentje voor ons 35 jaar verkering hebben. We hebben helaas nog geen motor kunnen laten draaien om te checken op oliedruk en eventuele kleine lekkages.
Eerst alles in gereedheid brengen
Daarna het onderblokoppervlak netjes opskimmen en volledig vrij maken van oneffenheden.Ook de zuigers netjes koolstofvrij gemaakt.
Koppakking geplaatst
Kop erop en het spruitstuk vastzetten met nieuwe tapeinde met bijbehorende moeren
Netjes afwerken met de bijbehorende hitteschilden en nieuwe boutjes
Verder afmonteren van distributieriem, afdekkappen en het aansluiten van de radiateur.
Nu nog de motor rond laten draaien om alles te checken en dan de ontsteking plaatsen, vloeistoffen bijvullen en het luchtfilter terug plaatsen. Hopelijk is het beter weer en kunnen we een proefrit gaan maken.
Heb nog wel wat meer foto's maar die plaats ik later nog wel.
Eerst alles in gereedheid brengen
Daarna het onderblokoppervlak netjes opskimmen en volledig vrij maken van oneffenheden.Ook de zuigers netjes koolstofvrij gemaakt.
Koppakking geplaatst
Kop erop en het spruitstuk vastzetten met nieuwe tapeinde met bijbehorende moeren
Netjes afwerken met de bijbehorende hitteschilden en nieuwe boutjes
Verder afmonteren van distributieriem, afdekkappen en het aansluiten van de radiateur.
Nu nog de motor rond laten draaien om alles te checken en dan de ontsteking plaatsen, vloeistoffen bijvullen en het luchtfilter terug plaatsen. Hopelijk is het beter weer en kunnen we een proefrit gaan maken.
Heb nog wel wat meer foto's maar die plaats ik later nog wel.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29265
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Nokkenas vervangen
Lekker de gang er weer in, ziet er netjes uit, duimen voor een goede proefstart!
Regards/groeten, Jeroen
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 81
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
He he, eindelijk is tie af hoor. Maar niet zonder horten of stoten. Na alles netjes afgemonteerd te hebben en de nodige sappen te hebben bijgevuld wilde de bimmer echt niet starten. Vonk------check, benzine-------check. Aan de ontsteking hadden we toch echt niet gedraaid. Hetzelfde gemonteerd als op de aanwezige foto's.
Toch maar eens bellen met mijn neef die monteur is.
Staat de timing wel goed? Ja tuurlijk, hebben we niet aan gezeten. Zou toch maar ff checken op zuiger 1 op BDP, en dan kijken waar de ontstekingshamer op staat.
Toch vreemd, zuiger 1 op bovenste dode punt, krijgt zuiger 6 een ontsteking.....................
Nooit op gelet dat er nog een poelie aangedreven wordt door de vertande riem. Bij het verwijderen en glad maken van het onderblok voor de koppakking is er wat vuil in de cilinders gekomen. Geen nood, als we nou assemblage olie op de cilinderwand smeren en de krukas draaien met een sleutel, duwt de zuigerveer de troep wel omhoog en kunnen we het zo weg vegen. Op dat moment is dus de ontsteking verdraaid en kan je starten wat je wilt. Als dan toch die magische smerige benzine met olielucht je garage vult is het toch een eureka moment.
Daarmee is deze koprevisie hopelijk klaar en kan ik er weer een hele poos tegen. Zal wel binnen een jaar wat slangen moeten vernieuwen.
Toch maar eens bellen met mijn neef die monteur is.
Staat de timing wel goed? Ja tuurlijk, hebben we niet aan gezeten. Zou toch maar ff checken op zuiger 1 op BDP, en dan kijken waar de ontstekingshamer op staat.
Toch vreemd, zuiger 1 op bovenste dode punt, krijgt zuiger 6 een ontsteking.....................
Nooit op gelet dat er nog een poelie aangedreven wordt door de vertande riem. Bij het verwijderen en glad maken van het onderblok voor de koppakking is er wat vuil in de cilinders gekomen. Geen nood, als we nou assemblage olie op de cilinderwand smeren en de krukas draaien met een sleutel, duwt de zuigerveer de troep wel omhoog en kunnen we het zo weg vegen. Op dat moment is dus de ontsteking verdraaid en kan je starten wat je wilt. Als dan toch die magische smerige benzine met olielucht je garage vult is het toch een eureka moment.
Daarmee is deze koprevisie hopelijk klaar en kan ik er weer een hele poos tegen. Zal wel binnen een jaar wat slangen moeten vernieuwen.