De Alpinweiss 320/6 van Frans

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Nokkenas vervangen

Post by Jeroen »

Poeh, da's wel een ingesleten tuimelaar zeg! Geen overbodige luxe dus. Wat voor nokkenas en tuimelaars ga je pkaatsen? Begreep dat dat spul tegenwoordig best schaars is?


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 80
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: Nokkenas vervangen

Post by Frans »

Image
Hier een foto van de oude nokkenas. Is wat moeilijk te zien maar de nog is behoorlijk ingesleten op bijna alle nokken en er zitten zelfs vlakke kanten op sommige. Heb nog wat foto's gemaakt maar is erg moeilijk om dat op de foto te krijgen.
Ik ga een orginele 2e hands nokkenas plaatsen die mijn schoonzoon in duitsland gevonden heeft. Die is na inspectie bijna perfect. Ik wil het oude karakter van de auto behouden dus geen race machine van maken. Tuimelaars ook in berlijn gevonden en daar worden nog foto's van het loopvlak van verwacht.
Kop is nu in een industriële wasmachine geweest en netjes schoon. Ook de klepgeleiders zijn nog mooi en spelingsvrij. Voor de demontage vertoonde de auto geen blauwe rook en er gaan nieuwe klepseals op (als dat is wat ik denk).
Ze zaten in een complete set met kop,klepdeksel en andere pakkingen.
https://www.wallothnesch.com/en/head-ga ... 17-10.html
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 80
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: Nokkenas vervangen

Post by Frans »

BertjeConti wrote: Sun Jan 29, 2023 9:30 am Die was inderdaad toe aan een revisie, zal wel lekker gekletterd hebben. Allemaal bekende issues.

Wordt goed aangepakt zo te zien. Succes met de wederopbouw.

Nog een tip, zorg dat je een paar reserve moertjes voor de excenters hebt liggen, deze willen nog wel eens dol draaien bij het afstellen van de klepspeling, en dan is het jammer als je niet verder kunt. Het zijn speciale M6 fijndraad moertjes.
Als het goed is komen ze met de andere klepstoters mee dus heb ik 12 reserve liggen. Ik ga niets weg gooien. Ook het nokkenas smeerpijpje boven de nokkenas niet. Die heb ik voor de zekerheid wel nieuw mee besteld. Die zijn nog best aan de prijs net als de klepstoters zelf,vandaar op zoek naar hele brave 2e hands.
Het is zeker geen daily driver en komt het pand alleen uit met mooi droog weer of met "het barrel" (is de oldtimerclub in het westland waar ik lid van ben) als die een route op de agenda hebben staan.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Nokkenas vervangen

Post by uwbuurman »

Maar nieuwe tuimelaars van Febi kosten niet veel, een oem spec nokstok ook niet, dacht ik.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 80
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: Nokkenas vervangen

Post by Frans »

uwbuurman wrote: Sun Jan 29, 2023 6:38 pm Maar nieuwe tuimelaars van Febi kosten niet veel, een oem spec nokstok ook niet, dacht ik.
Ik vindt ruim 33 euro per stuk (dat maal 12) niet echt goedkoop. Ook mijn geld is eindig, heb net de doorgezakte bestuurders stoel laten herstellen en de motor na aanschaf een grote beurt laten geven. Op een gegeven moment ga je qua prijs ver over de waarde van de auto heen en moet je keuzes maken. Daarnaast zijn er ook nog wat kleine plekjes onder het raam wat aangepakt moet worden om het niet te ver door te laten roesten zodat het geen gaten worden.............en daarnaast heb ik ook nog een gewoon leven. Tuurlijk zou ik het liefst de motor lichten en compleet opnieuw met alle beschikbare onderdelen willen reviseren, maar vindt het ook fijn om op vakantie te kunnen gaan.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Nokkenas vervangen

Post by uwbuurman »

Oh, het was niet bedoeld om je ter verantwoording te roepen. Vorig jaar waren ze iets van 5 euro nog wat. Per stuk. Nokkenas 110 euro. Dan ben je onder de 250 euro klaar. Maar met de prijzen die jij noemt, snap ik je wel. En ieder hier maakt zijn eigen afwegingen. Mooi toch? Heerlijke hobby! Straks weer lekker rijden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 80
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: Nokkenas vervangen

Post by Frans »

uwbuurman wrote: Mon Jan 30, 2023 2:26 am Oh, het was niet bedoeld om je ter verantwoording te roepen. Vorig jaar waren ze iets van 5 euro nog wat. Per stuk. Nokkenas 110 euro. Dan ben je onder de 250 euro klaar. Maar met de prijzen die jij noemt, snap ik je wel. En ieder hier maakt zijn eigen afwegingen. Mooi toch? Heerlijke hobby! Straks weer lekker rijden.
Voelde het ook niet als aanval hoor maar als je de huidige prijzen bekijk is het ruim 850 euro voor nokkenas en tuimelaars. Als je dan alles wat er verder aan kosten in is gaan zitten bij elkaar optel dan is dat onderhand een dure hobby aan het worden. EN het is gelukkig niet mijn enige hobby.
Voor die prijzen die jij in je hoofd had is het een no-brainer.
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 80
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: Nokkenas vervangen

Post by Frans »

Nog even geprobeerd om de slijtage op foto vast te leggen maar valt toch niet echt mee.
Image
Image
Image
Image
Weet niet of het voor jullie te zien is maar waar de nok mooi rond hoort te lopen is hij gevaarlijk plat gesleten. En dat al na 110.000 kilometer.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Nokkenas vervangen

Post by Jeroen »

Tsja, zoveel variabelen. Hoe zeker weet je dat die km stand klopt, wat voor olie is er gebruikt, hoe vaak is die gewisseld, heeft de auto veel koude starts gehad en kleine stukjes gereden, hoe vaak zijn de kleppen gesteld en hoe, noem maar op. Normaal gesproken heb je met 110.000 km echt niet zo'n versleten nokkenas.

Foto's kunnen overigens veel slechter, prima zo en duidelijk forse slijtage.

Prijzen en beschikbaarheid van nokkenstok en tuimelaars, dat gaat alle kanten op, lijkt idd een behoorlijke krapte te zijn op het moment.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 80
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: Nokkenas vervangen

Post by Frans »

Daar heb je een punt Jeroen. Ik denk ook slecht onderhoud en te late wissel icm veel korte stukken. Nu idd veel korter bij gaan houden. Is goedkoper dan telkens alles vervangen.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Nokkenas vervangen

Post by BertjeConti »

Die versleten nokken komen mij bekend voor, alleen had de cilinderkop bij mij in kwestie 340k gelopen en slechts 3 van zulke ingesleten nokken en dito tuimelaars, zie mijn post hier:

https://www.bmwe21.net/forum/viewtopic. ... 73#p322073

Ik vermoed toch ook vooral slecht onderhoud, te lange oliewissel intervals en verstopte oliespray buis. 110k is inderdaad erg weinig voor dit schadebeeld.

Maar goed, het wordt nu aangepakt.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Nokkenas vervangen

Post by 323baur »

Het is vooral een veel voorkomend probleem bij de M30 motoren, en dan specifiek cilinder 1 en 6, beide aan het einde van de sproeileiding.
Bij de m30 zit deze geborgd met banjoboutjes. Die lopen los met verlies van druk in de leiding zelf.
Los van het gevaar van de losse banjobout in een vrolijk dansende kop.

Bij een m20 heb ik een dergelijk slijtage beeld nog niet vaak gezien, ik ben er eigenlijk van overtuigd dat dit idd vooral komt door veel koud starten, te dikke olie en vooral weinig wissels.
Binnen kort in dit theater ga ik ook zo’n klusje aan. Zelfde beeld, zelfde problemen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 80
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: Nokkenas vervangen

Post by Frans »

Ik heb volgens mij de complete documentatie van het voertuig erbij gekregen net als het taxatierapport. De kilometerstand zou moeten kloppen en staat nu op 113.500 KM. De auto zelf is in goede staat maar duidelijk dat de motor het ondergeschoven kindje is geweest.
Als we weer verder gaan volgen er ook weer meer foto's.
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 80
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: Nokkenas vervangen

Post by Frans »

BertjeConti wrote: Mon Jan 30, 2023 5:29 pm Die versleten nokken komen mij bekend voor, alleen had de cilinderkop bij mij in kwestie 340k gelopen en slechts 3 van zulke ingesleten nokken en dito tuimelaars, zie mijn post hier:

https://www.bmwe21.net/forum/viewtopic. ... 73#p322073

Ik vermoed toch ook vooral slecht onderhoud, te lange oliewissel intervals en verstopte oliespray buis. 110k is inderdaad erg weinig voor dit schadebeeld.

Maar goed, het wordt nu aangepakt.
Ik heb ook bij jou verhaal gekeken en zie veel overeenkomsten. Alleen mijn cilinderwanden zijn nog netjes en krasvrij. Klepstoters zijn bijna hetzelfde.
Vreemd dat er zoveel problemen mee zijn en BMW er nooit iets tegen gedaan heeft.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Nokkenas vervangen

Post by BertjeConti »

Nou, ik denk dat de M20 over het algemeen heel robuuste motoren zijn, buitensporige slijtage is meestal te wijten aan slecht onderhoud, goedkope olie en veel korte ritjes.
Mijn oude M20 heeft in zijn dikke 40 jarige leven heel wat op zijn donder gekregen, en met die ingesleten nokken nog vele 10duizenden kilometers betrouwbare dienst bewezen.

Regelmatig onderhoud en niet teveel korte ritten en je M20 blijft betrouwbaar presteren.

Zwakste punt was de cilinderkop uit de eerste productie jaren, die wilde namelijk graag scheurtjes vertonen bij de 5e cilinder (2 gehad).

Persoonlijk vond ik de Solex 4A1 op de 2 liter het grootste zorgenkindje, maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply