BMW e21 320/6 '79 van Jos

flyhart
E21 starter
Posts: 24
Joined: Thu Aug 11, 2022 9:38 am
My E21(s): '79 320/6 5-speed manual

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by flyhart »

yes, dat stond al op de planning inderdaad. Laagje hamerite. En bij mijn favoriete youtube kanaal, M539, zag ik fluid film. Dat ga ik ook eens proberen!

Heb overigens een vraag gesteld over de andere onderdelen voor de veerpoten in het Bilstein topic: viewtopic.php?p=324163#p324163 . Ik gebruik deze draad ook voor mijn eigen Archief. Dus vandaar even een linkje :)


flyhart
E21 starter
Posts: 24
Joined: Thu Aug 11, 2022 9:38 am
My E21(s): '79 320/6 5-speed manual

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by flyhart »

Gisteren lekker bezig geweest aan de auto. Iets minder lang dan ik had gedacht, logistieke issues en moest de auto redelijk vrij bouwen van spullen in de loods. Mijn sleutelmaatje kwam ook nog langs, altijd fijn als iemand me komt helpen. Uiteindelijk dus aan de slag met de remcilinders achter. Die waren echt bijzonder lek :o Links ging helemaal prima, hoewel winparts me de verkeerde veren e.d. had geleverd, de oude toch maar hergebruikt. Remslangen ook vervangen en de boel een beetje netjes gemaakt.

Rechts ging wat minder. De wartel brak de remleiding, beetje roestig. Gelukkig hadden mijn vrienden van Auto technica in Amsterdam Noord (aanrader) een goede oplossing. Remleiding die al gefelst is, met wartels er aan. Kosten, 8,50: Super dus. Remleiding en -slang vervangen. De trommels van een laagje hammerite voorzien.

Stond op het punt om te gaan ontluchten, en toen bedacht ik me dat ik dan beter eerst de remslangen voor ook kan doen. Die heb ik klaar liggen, maar geen tijd (en zin) meer om dat gisteren te doen.

voor:
Image

na:
Image

Ook nog even de rubbers van de veerpoten bekeken. Die zien er goed uit, maar ik ga toch maar nieuwe bestellen denk ik. Dat lijkt me beter. Doe ik meteen het toplager ook.
Last edited by flyhart on Thu Dec 29, 2022 9:48 am, edited 2 times in total.
flyhart
E21 starter
Posts: 24
Joined: Thu Aug 11, 2022 9:38 am
My E21(s): '79 320/6 5-speed manual

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by flyhart »

Ik heb ook nog foto's en een kort filmpje gemaakt van de carburateur. Hopelijk kan Peter, of iemand anders, mij een beetje op weg helpen met wat er aan de hand is. Er blijft wel e.e.a. hangen. Maar het asje lijkt (op het oog) recht.

Image

Image

Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by Wilmo »

En vergeet niet de boel van de ophanging pas aan te trekken als de auto met z'n voetjes op de vloer staat, zoals de meneer van youtube telkens roept.
flyhart wrote: Tue Dec 27, 2022 10:27 am yes, dat stond al op de planning inderdaad. Laagje hamerite. En bij mijn favoriete youtube kanaal, M539, zag ik fluid film. Dat ga ik ook eens proberen!

Heb overigens een vraag gesteld over de andere onderdelen voor de veerpoten in het Bilstein topic: viewtopic.php?p=324163#p324163 . Ik gebruik deze draad ook voor mijn eigen Archief. Dus vandaar even een linkje :)
Het is gewoon een soort wax, een variant op die van Tectyl. Maar er gaat echt niets op tegen de dikke zwarte meuk die je erop kan smeren. Mechanisch is Sreten goed bij, maar wat roest betreft...
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by BertjeConti »

Sow, die remmen achter verdienden inderdaad aandacht, ik zou ook meteen het hele remsysteem doorspoelen met verse DOT.

Die Fluid Film is prima voor op onbereikbare holle plaatsen, maar overal waar water kan komen zou ik het niet willen gebruiken. Heb het zelf toegepast in de holle ruimte bij het achterscherm tussen buitenscherm en wielkuip na het inlassen van een nieuw wielscherm randje.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by uwbuurman »

Lekker bezig, met die remmen, dat was er aan toe. Het wordt een heerlijk rijijzer, komende zomer!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by Peter V. »

De remmen waren inderdaad aan de beurt.

Wat betreft de luchtkleppen van de tweede trap. Deze lijken mij toch nog vrij soepel te gaan. Wat is precies je probleem met deze?

Normaal worden ze open getrokken door de ontstane luchtflow en gesloten door de vacuumdoos die ernaast hangt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
flyhart
E21 starter
Posts: 24
Joined: Thu Aug 11, 2022 9:38 am
My E21(s): '79 320/6 5-speed manual

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by flyhart »

Ik heb precies de problemen die in het carb draadje passen bij een auto die op LPG heeft gelopen. Hij houdt in onder vollast en dan het gevoel alsof de motor wordt gesmoord. Langzaam opbouwen met het gaspedaal werkt wel goed
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by Peter V. »

Dat kan ook nog te maken hebben met een acceleratiepomp die niet goed meer werkt. Komt de automatische choke goed vrij? Zo niet dan zijn de gaskleppen van de tweede trap mechanisch geblokkeerd bijvoorbeeld.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
flyhart
E21 starter
Posts: 24
Joined: Thu Aug 11, 2022 9:38 am
My E21(s): '79 320/6 5-speed manual

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by flyhart »

Ik heb wel het idee dat de automatische choke goed vrij komt. Bij koude start zo'n 1300RPM. Voordat ik hem in de loods zette in ieder geval.
De handleiding van de 4A1 vind ik toch wel pittig (in het Duits). Dus sorry voor de vele vragen, maar hoe kan ik goed controleren of de automatische choke vrij komt/of de gaskleppen zijn geblokkeerd?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by Peter V. »

Die vragen zijn geen probleem, daar is het forum voor.

Aan de kant waar het bimetaal zit (waar koelwater doorheen gaat) zie je tussen dit huis en de carburateur een soort hevel zitten. Als de chokekleppen helemaal open zijn danb ligt deze hevel horizontaal. Op dat moment worden de gaskleppen van de tweede trap mechanisch vrijgegeven.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
flyhart
E21 starter
Posts: 24
Joined: Thu Aug 11, 2022 9:38 am
My E21(s): '79 320/6 5-speed manual

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by flyhart »

ou ben ik al een paar keer weer aan de klus geweest, maar heb ik bovenstaand nog steeds niet gecontroleerd. Ga ik deze week meteen doen.
Paar keer aan de klus geweest? Oke, wat is er dan allemaal gebeurd?

1. Onderhoud aan de remmen afgemaakt. Slangen voor zijn ook vervangen en de boel is ontlucht. Verbazingwekkend kwam alles prima los. Slangen zagen er eigenlijk ook nog redelijk uit. Was sowieso al een keer gedaan.
Image

2. De boel ontlucht. Eerste keer dat ik zo'n easybleed systeem gebruikte. Wat een uitkomst zeg!
Image

3. De dempers en veren achter. Zoals eerder beschreven, had ik nu alles compleet. Bilstein B6, Eibach Pro-kit, rubbers en pakking van W&N. Zo gaat dat dan.

a. Zo zag het er uit
Image

b. Alles kwam makkelijk los. Even de draagarm beetje liften met de krik zodat de spanning er af is (ook bij monteren)
Image

c. Veerspanner er op, alles netjes loshalen
Image

d. Hij was echt echt kapot. Als je dit weet, was je misschien niet gaan rijden


e. Monteren in omgekeerde volgorde. Oud vs nieuw:
Image

f. Onder de wagen
Image

Plaatjes hoe de auto op z’n wielen staat, maak ik als ook de voorkant gereed is!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by uwbuurman »

Lekker bezig!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by 323baur »

Goed bezig hoor! Leuk om te volgen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by Jeroen »

Heerlijk van die verse spullen! Over naar de voorkant nu haha
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply