BMW e21 320/6 '79 van Jos
Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos
yes, dat stond al op de planning inderdaad. Laagje hamerite. En bij mijn favoriete youtube kanaal, M539, zag ik fluid film. Dat ga ik ook eens proberen!
Heb overigens een vraag gesteld over de andere onderdelen voor de veerpoten in het Bilstein topic: viewtopic.php?p=324163#p324163 . Ik gebruik deze draad ook voor mijn eigen Archief. Dus vandaar even een linkje
Heb overigens een vraag gesteld over de andere onderdelen voor de veerpoten in het Bilstein topic: viewtopic.php?p=324163#p324163 . Ik gebruik deze draad ook voor mijn eigen Archief. Dus vandaar even een linkje
Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos
Gisteren lekker bezig geweest aan de auto. Iets minder lang dan ik had gedacht, logistieke issues en moest de auto redelijk vrij bouwen van spullen in de loods. Mijn sleutelmaatje kwam ook nog langs, altijd fijn als iemand me komt helpen. Uiteindelijk dus aan de slag met de remcilinders achter. Die waren echt bijzonder lek Links ging helemaal prima, hoewel winparts me de verkeerde veren e.d. had geleverd, de oude toch maar hergebruikt. Remslangen ook vervangen en de boel een beetje netjes gemaakt.
Rechts ging wat minder. De wartel brak de remleiding, beetje roestig. Gelukkig hadden mijn vrienden van Auto technica in Amsterdam Noord (aanrader) een goede oplossing. Remleiding die al gefelst is, met wartels er aan. Kosten, 8,50: Super dus. Remleiding en -slang vervangen. De trommels van een laagje hammerite voorzien.
Stond op het punt om te gaan ontluchten, en toen bedacht ik me dat ik dan beter eerst de remslangen voor ook kan doen. Die heb ik klaar liggen, maar geen tijd (en zin) meer om dat gisteren te doen.
voor:
na:
Ook nog even de rubbers van de veerpoten bekeken. Die zien er goed uit, maar ik ga toch maar nieuwe bestellen denk ik. Dat lijkt me beter. Doe ik meteen het toplager ook.
Rechts ging wat minder. De wartel brak de remleiding, beetje roestig. Gelukkig hadden mijn vrienden van Auto technica in Amsterdam Noord (aanrader) een goede oplossing. Remleiding die al gefelst is, met wartels er aan. Kosten, 8,50: Super dus. Remleiding en -slang vervangen. De trommels van een laagje hammerite voorzien.
Stond op het punt om te gaan ontluchten, en toen bedacht ik me dat ik dan beter eerst de remslangen voor ook kan doen. Die heb ik klaar liggen, maar geen tijd (en zin) meer om dat gisteren te doen.
voor:
na:
Ook nog even de rubbers van de veerpoten bekeken. Die zien er goed uit, maar ik ga toch maar nieuwe bestellen denk ik. Dat lijkt me beter. Doe ik meteen het toplager ook.
Last edited by flyhart on Thu Dec 29, 2022 9:48 am, edited 2 times in total.
Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos
Ik heb ook nog foto's en een kort filmpje gemaakt van de carburateur. Hopelijk kan Peter, of iemand anders, mij een beetje op weg helpen met wat er aan de hand is. Er blijft wel e.e.a. hangen. Maar het asje lijkt (op het oog) recht.
Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos
En vergeet niet de boel van de ophanging pas aan te trekken als de auto met z'n voetjes op de vloer staat, zoals de meneer van youtube telkens roept.
Het is gewoon een soort wax, een variant op die van Tectyl. Maar er gaat echt niets op tegen de dikke zwarte meuk die je erop kan smeren. Mechanisch is Sreten goed bij, maar wat roest betreft...flyhart wrote: ↑Tue Dec 27, 2022 10:27 am yes, dat stond al op de planning inderdaad. Laagje hamerite. En bij mijn favoriete youtube kanaal, M539, zag ik fluid film. Dat ga ik ook eens proberen!
Heb overigens een vraag gesteld over de andere onderdelen voor de veerpoten in het Bilstein topic: viewtopic.php?p=324163#p324163 . Ik gebruik deze draad ook voor mijn eigen Archief. Dus vandaar even een linkje
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos
Sow, die remmen achter verdienden inderdaad aandacht, ik zou ook meteen het hele remsysteem doorspoelen met verse DOT.
Die Fluid Film is prima voor op onbereikbare holle plaatsen, maar overal waar water kan komen zou ik het niet willen gebruiken. Heb het zelf toegepast in de holle ruimte bij het achterscherm tussen buitenscherm en wielkuip na het inlassen van een nieuw wielscherm randje.
Die Fluid Film is prima voor op onbereikbare holle plaatsen, maar overal waar water kan komen zou ik het niet willen gebruiken. Heb het zelf toegepast in de holle ruimte bij het achterscherm tussen buitenscherm en wielkuip na het inlassen van een nieuw wielscherm randje.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos
Lekker bezig, met die remmen, dat was er aan toe. Het wordt een heerlijk rijijzer, komende zomer!
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos
De remmen waren inderdaad aan de beurt.
Wat betreft de luchtkleppen van de tweede trap. Deze lijken mij toch nog vrij soepel te gaan. Wat is precies je probleem met deze?
Normaal worden ze open getrokken door de ontstane luchtflow en gesloten door de vacuumdoos die ernaast hangt.
Wat betreft de luchtkleppen van de tweede trap. Deze lijken mij toch nog vrij soepel te gaan. Wat is precies je probleem met deze?
Normaal worden ze open getrokken door de ontstane luchtflow en gesloten door de vacuumdoos die ernaast hangt.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos
Ik heb precies de problemen die in het carb draadje passen bij een auto die op LPG heeft gelopen. Hij houdt in onder vollast en dan het gevoel alsof de motor wordt gesmoord. Langzaam opbouwen met het gaspedaal werkt wel goed
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos
Dat kan ook nog te maken hebben met een acceleratiepomp die niet goed meer werkt. Komt de automatische choke goed vrij? Zo niet dan zijn de gaskleppen van de tweede trap mechanisch geblokkeerd bijvoorbeeld.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos
Ik heb wel het idee dat de automatische choke goed vrij komt. Bij koude start zo'n 1300RPM. Voordat ik hem in de loods zette in ieder geval.
De handleiding van de 4A1 vind ik toch wel pittig (in het Duits). Dus sorry voor de vele vragen, maar hoe kan ik goed controleren of de automatische choke vrij komt/of de gaskleppen zijn geblokkeerd?
De handleiding van de 4A1 vind ik toch wel pittig (in het Duits). Dus sorry voor de vele vragen, maar hoe kan ik goed controleren of de automatische choke vrij komt/of de gaskleppen zijn geblokkeerd?
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos
Die vragen zijn geen probleem, daar is het forum voor.
Aan de kant waar het bimetaal zit (waar koelwater doorheen gaat) zie je tussen dit huis en de carburateur een soort hevel zitten. Als de chokekleppen helemaal open zijn danb ligt deze hevel horizontaal. Op dat moment worden de gaskleppen van de tweede trap mechanisch vrijgegeven.
Aan de kant waar het bimetaal zit (waar koelwater doorheen gaat) zie je tussen dit huis en de carburateur een soort hevel zitten. Als de chokekleppen helemaal open zijn danb ligt deze hevel horizontaal. Op dat moment worden de gaskleppen van de tweede trap mechanisch vrijgegeven.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos
ou ben ik al een paar keer weer aan de klus geweest, maar heb ik bovenstaand nog steeds niet gecontroleerd. Ga ik deze week meteen doen.
Paar keer aan de klus geweest? Oke, wat is er dan allemaal gebeurd?
1. Onderhoud aan de remmen afgemaakt. Slangen voor zijn ook vervangen en de boel is ontlucht. Verbazingwekkend kwam alles prima los. Slangen zagen er eigenlijk ook nog redelijk uit. Was sowieso al een keer gedaan.
2. De boel ontlucht. Eerste keer dat ik zo'n easybleed systeem gebruikte. Wat een uitkomst zeg!
3. De dempers en veren achter. Zoals eerder beschreven, had ik nu alles compleet. Bilstein B6, Eibach Pro-kit, rubbers en pakking van W&N. Zo gaat dat dan.
a. Zo zag het er uit
b. Alles kwam makkelijk los. Even de draagarm beetje liften met de krik zodat de spanning er af is (ook bij monteren)
c. Veerspanner er op, alles netjes loshalen
d. Hij was echt echt kapot. Als je dit weet, was je misschien niet gaan rijden
e. Monteren in omgekeerde volgorde. Oud vs nieuw:
f. Onder de wagen
Plaatjes hoe de auto op z’n wielen staat, maak ik als ook de voorkant gereed is!
Paar keer aan de klus geweest? Oke, wat is er dan allemaal gebeurd?
1. Onderhoud aan de remmen afgemaakt. Slangen voor zijn ook vervangen en de boel is ontlucht. Verbazingwekkend kwam alles prima los. Slangen zagen er eigenlijk ook nog redelijk uit. Was sowieso al een keer gedaan.
2. De boel ontlucht. Eerste keer dat ik zo'n easybleed systeem gebruikte. Wat een uitkomst zeg!
3. De dempers en veren achter. Zoals eerder beschreven, had ik nu alles compleet. Bilstein B6, Eibach Pro-kit, rubbers en pakking van W&N. Zo gaat dat dan.
a. Zo zag het er uit
b. Alles kwam makkelijk los. Even de draagarm beetje liften met de krik zodat de spanning er af is (ook bij monteren)
c. Veerspanner er op, alles netjes loshalen
d. Hij was echt echt kapot. Als je dit weet, was je misschien niet gaan rijden
e. Monteren in omgekeerde volgorde. Oud vs nieuw:
f. Onder de wagen
Plaatjes hoe de auto op z’n wielen staat, maak ik als ook de voorkant gereed is!
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos
Goed bezig hoor! Leuk om te volgen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos
Heerlijk van die verse spullen! Over naar de voorkant nu haha
Regards/groeten, Jeroen