De brandstoffen van de toekomst

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

De brandstoffen van de toekomst

Post by Jeroen »

Er zijn natuurlijk heel veel redenen waarom wij als petrolheads niet af willen van de verbrandingsmotor, en het blijft triest hoe de politiek iedereen onder valse voorwendselen allemaal aan die o zo schone *kuch* elektrische auto wil dwingen. Sterker nog, van onze belastingcenten wordt subsidie verstrekt om een schone auto te gaan rijden. In mijn ogen is het evident dat een schone auto een utopie is, mobiliteit zal altijd enige impact hebben, en om die reden ben ik erop tegen dat belastinggeld wordt gebruikt een elektrische auto die hoe dan ook het milieu belast, te sponsoren. Maar goed.

Elektrisch heeft de nodige voordelen, maar de manier waarop daar nu wordt ingezet, alsof er de komende 10 jaar geen ontwikkeling gaat plaatsvinden op het gebied van energiebronnen en -toepassingen, dat is natuurlijk volstrekte waanzin. Daarom is het erg mooi om te lezen hoe Porsche nu mooie stappen lijkt te zetten met het produceren en gebruiken van een synthetische brandstof. En er zullen vast nog andere nieuwe vindingen komen ook. Nu nog een paar ambtenaren die zaken binnen de juiste proporties kunnen zien.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: De brandstoffen van de toekomst

Post by BertjeConti »

Ik vind het prima als er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren meer gebouwd of verkocht mogen worden.
Des te meer reden om de oldtimers te koesteren en lekker in youngtimers te blijven rijden....

Naar mijn mening draagt elke nieuwe auto bij aan meer globale milieu vervuiling en co2 uitstoot, dat los je alleen op door er minder gebruik van te maken.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De brandstoffen van de toekomst

Post by uwbuurman »

Mobiliteit kost inderdaad altijd energie dus is het niet goed voor onze aardkloot. Maar die mobiliteit is meer dan uitsluitend auto. Over die brandstoffen, ik denk dat je gelijk hebt, Jeroen. In de komende jaren zullen we meer alternatieven gaan zien, dan elektrisch rijden. Dat kan alleen met meer alternatieve brandstoffen. Waterstof gaat ook nog wel meer doen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: De brandstoffen van de toekomst

Post by raymondw »

Hey Jeroen,

Naar mijn mening is er niets mis met het elektrisch aandrijfconcept, maar kleven er vanuit gebruikersperspectief wel haken en ogen aan de energiedrager die nu aangeboden wordt. Maar eerlijkheidshalve is dat ook wel te wijten aan het gebrek aan economisch haalbare alternatieven. waterstof kan, maar de productie ervan kost veel energie en rekent voor veel toepassingen nog niet rond. Dat zal gaan veranderen, maar waar zet je deze dan in ? Persoonlijke mobiliteit zal dan niet de hoogste prioriteit krijgen, grootverbruikers van warmte zullen eerder om willen schakelen om hun ‘license to operate’ niet te verliezen. Politiek gezien staat dit al onder druk, wellicht om de voor de meeste Nederlanders verkeerde redenen (CO2 en stikstof reductie), maar feit blijft dat we nu afhankelijk van energiebronnen zijn die we uit regio’s moeten betrekken die ons geopolitiek niet zo goed gezind zijn.

Dat gezegd hebbende; het zal de gemiddelde Nederlander denk ik een rot zorg zijn waar het gas vandaan komt welke zijn verwarming of kooktoestel voedt, maar tegen welke prijs ? Veel alternatieven zijn er niet, energie uit Rusland willen we niet meer, energie uit Groningen durven we niet meer en een lange termijn contract met Qatar (als de productiecapaciteit er is) voelt ook niet goed, want dan halen we onze afspraken ook niet, en met de calvinistische inborst van het bestuur in dit land hoeven we niet te verwachten dat in het belang van net Nederlandse volk, ze op hun eenzijdig gemaakte afspraken terug gaan komen.

Dat gezegd hebbende, ook ik vindt het risico om alle ballen op zoveel mogelijk elektrificatie te gooien riskant. Onze netbeheerders worstelen met congestie op het net en het gebrek aan transport capaciteit, de industrie worstelt met haar bestaansrecht en de eindgebruiker worstelt met enorm hoge prijzen. De politiek en de bestuurslagen snappen niet waar de operatie tegenaan loopt. En toch moeten we hier doorheen omdat dit ons bestaan raakt. Niets doen lijkt voor nu veilig, maar is dat zeker niet.....

Dat onze energievoorziening diverser moet staat voor mij als een paal boven water. Zelf denk ik en hoop ik dat synthetische brandstoffen daar deel van moeten gaan uitmaken, maar laten we eerlijk zijn, hoe geloofwaardig komt dat over als de pleitbezorger daarvan nu CEO van een bedrijf is dat nog niet zolang geleden enkel voor economische gewin van haar aandeelhouders bijna elke compliance regel in de wereld aan haar laars heeft gelapt? Dat gezegd hebbende, ik hoop echt dat dat zeker voor het historische erfgoed en nichemarkt toepassingen wel gaat lukken, maar de transitie zal ook voor vervoer doorgezet moeten worden. Denk dat transport op termijn naar waterstof zal gaan en mainstream mobiliteit naar elektrisch, waarbij ik zelf denk dat de accu als energiedrager slechts een tussenstap naar brandstofcel o.b.v. waterstof zal zijn. Voor de productie daarvan hebben we i.d.d. heel wat wind aan zee nodig.
Carpe Diem, Raymond
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: De brandstoffen van de toekomst

Post by Wilmo »

uwbuurman wrote: Fri Dec 23, 2022 10:48 pm Mobiliteit kost inderdaad altijd energie dus is het niet goed voor onze aardkloot. Maar die mobiliteit is meer dan uitsluitend auto. Over die brandstoffen, ik denk dat je gelijk hebt, Jeroen. In de komende jaren zullen we meer alternatieven gaan zien, dan elektrisch rijden. Dat kan alleen met meer alternatieve brandstoffen. Waterstof gaat ook nog wel meer doen.
Waterstof is een sof, ingezet vanuit lobby's en dan voornamelijk vanuit Shell. Technisch gezien slaat het volkomen als een tang op een varken om er ook maar over na te denken. Rendementen gaan tot onder de 10%, in het gunstigste geval.

Het is jammer dat Dyson er mee gestopt is, maar dat is fout gelopen op de solid-state-batterij. Over tien jaar weten we niet anders meer en is de ellende van lang opladen, zeldzame materialen en dergelijke voorbij. We zijn nu met een platform, dat wat behelpen is, aan het oefenen voor elektrische mobiliteit.

Alternatieve koolwaterstoffen zijn eigenlijk alleen interessant voor mafketels zoals wij. Van een liter benzine weten wij maar een 30% effectief in te zetten met 100% van de ceeootweetjes. Stel het lukt je om 100% effectief met zonne-energie of iets dergelijks, van ceeootweetjes weer een brandstof te maken, dan gebruiken we weer maar 30% daarvan. Dus dat is ook een beetje waanzin. Over een jaar of dertig is dit voorbij.

Maar als ik een McMurtry Spéirling zie... Dan word ik daar wel heel erg blij van hoor.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: De brandstoffen van de toekomst

Post by Wilmo »

uwbuurman wrote: Fri Dec 23, 2022 10:48 pm Mobiliteit kost inderdaad altijd energie dus is het niet goed voor onze aardkloot. Maar die mobiliteit is meer dan uitsluitend auto. Over die brandstoffen, ik denk dat je gelijk hebt, Jeroen. In de komende jaren zullen we meer alternatieven gaan zien, dan elektrisch rijden. Dat kan alleen met meer alternatieve brandstoffen. Waterstof gaat ook nog wel meer doen.
Waterstof is een sof, ingezet vanuit lobby's en dan voornamelijk vanuit Shell. Technisch gezien slaat het volkomen als een tang op een varken om er ook maar over na te denken. Rendementen gaan tot onder de 10%, in het gunstigste geval.

Het is jammer dat Dyson er mee gestopt is, maar dat is fout gelopen op de solid-state-batterij. Over tien jaar weten we niet anders meer en is de ellende van lang opladen, zeldzame materialen en dergelijke voorbij. We zijn nu met een platform, dat wat behelpen is, aan het oefenen voor elektrische mobiliteit.

Alternatieve koolwaterstoffen zijn eigenlijk alleen interessant voor mafketels zoals wij. Van een liter benzine weten wij maar een 30% effectief in te zetten met 100% van de ceeootweetjes. Stel het lukt je om 100% effectief met zonne-energie of iets dergelijks, van ceeootweetjes weer een brandstof te maken, dan gebruiken we weer maar 30% daarvan. Dus dat is ook een beetje waanzin. Over een jaar of dertig is dit voorbij.

Maar als ik een McMurtry Spéirling zie... Dan word ik daar wel heel erg blij van hoor.
Post Reply