Ik zou achteraan remschijven willen hebben op mijn e21 320/6.
De 323 draagarmen zijn bijna niet meer te vinden, tenzij hier nog iemand een setje heeft liggen.
Heeft er iemand een andere oplossing voor achteraan remschijven te kunnen monteren of plaatsen.
Had gedacht aan de remschijven en klauwen van een E30 en zelf een beugel te plaatsen op de draagarm.
Het is vooral de combinatie van een hydraulische handrem die niet echt tot zijn recht komt met de trommels en zo heel flauw is.
Ook zou ik iets willen doen aan een iets korter stuurhuis, orrigineel heeft dit net teveel toeren voordat de draaicirkel rond is.
Iemand hier raad mee?
Grt
Gino
Remschijven achteraan ipv trommels -
Remschijven achteraan ipv trommels -
Groeten Gino,
Bmw E21 320/6 1978
Bmw E30 M3
Bmw 1602 1973 with M20B25 triple weber
2x Suzuki samurai
Bmw X3 edrive30
Bmw E21 320/6 1978
Bmw E30 M3
Bmw 1602 1973 with M20B25 triple weber
2x Suzuki samurai
Bmw X3 edrive30
Re: Remschijven achteraan ipv trommels -
De trommels zitten op flenzen gemonteerd, deze heb ik iets kleiner gemaakt. Daar heb ik de voorschijven van een Golf III op gemonteerd, deze hebben 4x100 steek en zijn massief. Via een eigen beugel heb ik daar Golf IV klauwen op gemonteerd. Deze hebben een geïntegreerde handrem.
Het voornaamste project was om de handrem werkend te krijgen, daar heb ik de hefboom wel iets voor aan moeten passen.
Als je het gaat doen, vervang dan ook de remdrukbegrenzer door een remdrukregelaar. Zo houd je met alle remkracht dezelfde verhouding en remt de auto pas écht.
Vanaf hier heb ik een en ander bijgehouden:
https://bmwe21.net/forum/viewtopic.php?p=305905#p305905
Ik heb dit aan nummers in de documentatie staan:
Golf IV klauwen achter 1J0615423D
Revisieset Golf IV klauwen TRW SP8980
Golf III Front discs for rear Febi 357615301
Handremkabels Ate 34411114215
Wilwood Proportioning Valve Knob Style 10mm x 1.0 260-12627
Remblokken Ferodo ds2500 FCP541H rear FCP541H
Remslangen achter 1J0611763
Ik heb ze toen van de sloop gehaald en later de ankers vervangen en weer later de hele klauw:
Remklauwankers BDA590 en BDA589
Remklauwen achter 275 & 276
Het voornaamste project was om de handrem werkend te krijgen, daar heb ik de hefboom wel iets voor aan moeten passen.
Als je het gaat doen, vervang dan ook de remdrukbegrenzer door een remdrukregelaar. Zo houd je met alle remkracht dezelfde verhouding en remt de auto pas écht.
Vanaf hier heb ik een en ander bijgehouden:
https://bmwe21.net/forum/viewtopic.php?p=305905#p305905
Ik heb dit aan nummers in de documentatie staan:
Golf IV klauwen achter 1J0615423D
Revisieset Golf IV klauwen TRW SP8980
Golf III Front discs for rear Febi 357615301
Handremkabels Ate 34411114215
Wilwood Proportioning Valve Knob Style 10mm x 1.0 260-12627
Remblokken Ferodo ds2500 FCP541H rear FCP541H
Remslangen achter 1J0611763
Ik heb ze toen van de sloop gehaald en later de ankers vervangen en weer later de hele klauw:
Remklauwankers BDA590 en BDA589
Remklauwen achter 275 & 276
Re: Remschijven achteraan ipv trommels -
@Wilmo,
Ziet er wel allemaal heel goed uit, heb je ook foto's van de afgewerkte handrem aan de remklauw? En wat detail foto's van het totaal zicht.
Heb je de eigen beugel dan nog uit één stuk gemaakt of zo gelaten zoals je eerst had?
Heb je soms een ware groote tekening van de beugel, met dikte maten?
Past dit alles nog op een setje 13" wielen ( origineel voor de keuring ).
Mijn dagelijkse wielen zijn een setje 15".
Ik moet het wat op de originele look zien te krijgen, Belgische keuringen zijn soms heel lastige partijen. Of ik moet het alle 2jaar makkelijk zien om te bouwen naar origeneel met de trommels. Met eventueel een setje reserve draagarmen.
Ziet er wel allemaal heel goed uit, heb je ook foto's van de afgewerkte handrem aan de remklauw? En wat detail foto's van het totaal zicht.
Heb je de eigen beugel dan nog uit één stuk gemaakt of zo gelaten zoals je eerst had?
Heb je soms een ware groote tekening van de beugel, met dikte maten?
Past dit alles nog op een setje 13" wielen ( origineel voor de keuring ).
Mijn dagelijkse wielen zijn een setje 15".
Ik moet het wat op de originele look zien te krijgen, Belgische keuringen zijn soms heel lastige partijen. Of ik moet het alle 2jaar makkelijk zien om te bouwen naar origeneel met de trommels. Met eventueel een setje reserve draagarmen.
Groeten Gino,
Bmw E21 320/6 1978
Bmw E30 M3
Bmw 1602 1973 with M20B25 triple weber
2x Suzuki samurai
Bmw X3 edrive30
Bmw E21 320/6 1978
Bmw E30 M3
Bmw 1602 1973 with M20B25 triple weber
2x Suzuki samurai
Bmw X3 edrive30
Re: Remschijven achteraan ipv trommels -
Ik zal eens kijken wat ik op de foto kan zetten. 13" gaat sowieso nooit passen.
Voor de Belgische keuring gaat dit niet lukken, elke keurder ziet gelijk dat dat VAG-remmen zijn.
Terugbouwen naar trommels zou wel kunnen denk ik. Dan wissel je de schijven en de remslang.
Maar dan zou ik de auto Nederlands maken
Voor de Belgische keuring gaat dit niet lukken, elke keurder ziet gelijk dat dat VAG-remmen zijn.
Terugbouwen naar trommels zou wel kunnen denk ik. Dan wissel je de schijven en de remslang.
Maar dan zou ik de auto Nederlands maken

- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18425
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Remschijven achteraan ipv trommels -
Of gewoon toch een setje draagarmen van een 323i vinden. Ze komen wel voorbij zo nu en dan.
Re: Remschijven achteraan ipv trommels -
Setje van een 323 zijn toch wel heel schaars, ik ben al een hele tijd aan het zoeken zonder resultaat.
Groeten Gino,
Bmw E21 320/6 1978
Bmw E30 M3
Bmw 1602 1973 with M20B25 triple weber
2x Suzuki samurai
Bmw X3 edrive30
Bmw E21 320/6 1978
Bmw E30 M3
Bmw 1602 1973 with M20B25 triple weber
2x Suzuki samurai
Bmw X3 edrive30
Re: Remschijven achteraan ipv trommels -
Makkelijkste methode is om gewoon met 2 sets draagarmen te werken.
Ik heb nog een 315 achteras liggen, mag je voor een krat bier op komen halen, dan die ombouwen naar schijven en voor de keuring gewoon de hele draagarm wisselen
Ik heb nog een 315 achteras liggen, mag je voor een krat bier op komen halen, dan die ombouwen naar schijven en voor de keuring gewoon de hele draagarm wisselen