Jellis' 315 1983

whatever
Newbee
Posts: 15
Joined: Thu Nov 07, 2013 4:31 pm
My E21(s): '83 315 manual Alpinweiß

Jellis' 315 1983

Post by whatever »

Hoi allemaal,

Ik zal me bij dezen even voorstellen.

Ik ben Jellis, 28 jaar en woonachtig in het mooie Achterhoek. Ik ben sinds 4 september '21 eigenaar van deze mooie BMW. Op 24 mei is deze van (ik meen Slovenië) geïmporteerd naar Nederland. De vorige eigenaar kwam daar ook vandaan en wist me te vertellen dat hij deze auto bij een lokale garage had zien staan, waar ze bezig waren de auto op te knappen. Meermaals is hij langsgegaan bij de garage om te kijken naar de auto en de restauratie te volgen. Toen dit op zijn eind liep, heeft hij aangedrongen de auto te willen kopen, waarna hij samen met de auto naar Nederland is verhuisd.

De auto stond in eerste instantie op marktplaats, waar ik hem voor het eerst zag. Toen ik de knoop had doorgehakt om te gaan kijken, zag ik dat de advertentie niet meer beschikbaar was. (zul je net zien ....) gelukkig kon ik de beste man nog bereiken omdat ik zijn contactgegevens nog had.

Na de bezichtiging was ik eigenlijk meteen verkocht. De auto ziet er superstrak uit, al mankeerde er technisch wel het een en ander aan.
De motor maakte een hels kabaal en ook de aandrijving was niet fris meer. Toch de keus gemaakt hem te kopen en de rit vanuit Groningen terug naar de achterhoek verliep zonder problemen.

Wat ik er inmiddels al aan heb gedaan;

- Motor revisie;
nieuwe zuigerveren, lagers, pakkingen, distributieset, oliepompketting, cilinderkoprevisie, carburateur gereviseerd, motor afgesteld
- Alpina Replica's (nieuw) 6J voor, 7J achter,
met een paar knappe Falken ZIEX ZE 310 Ecorun banden 195/50 voor & 205/50 achter.
- MTS Technik schroefset gemonteerd (met Eibach veren)
- Nieuwe draagarmen, rubbers, fusee- en stuurkogels
- Voorwiellagers
- Remschijven voor
- Uitlijnen
- momo prototipo zwart lederen sportstuur

Er moet nog wel het een en ander aan gebeuren, zo heb ik nog geen radio, antenne (is toch wel een gemis een beetje muziek)
ook maakt de achteras nog wel wat herrie, denk dat deze ook aan revisie toe is.
verder ook nog wat optische dingen zoals de chromen sierpees in het voorruitrubber en de sierlijst linksachter zitten wat gaten in. Maar al met al een mooie verschijning. Ik laat de foto's voor zich spreken;

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Gr Jellis


User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Jellis' 315 1983

Post by 323baur »

Welkom!
Mooie entree zo. Je bent al heel ver!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29270
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Jellis' 315 1983

Post by Jeroen »

Zeker, da's een mooie start hier Jellis! Welkom en gefeliciteerd met een fraaie auto. Genoeg werk aan gehad, maar je bent zo te horen zelf niet onhandig, maakt zo te lezen goede keuzes, dan komen die laatste puntjes op de i ook wel, leuk! Heel veel plezier ermeeen hopelijk zien we je eens bij een toerrit ofzo!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Jellis' 315 1983

Post by uwbuurman »

Leuk zeg!! Veel plezier van je leuke e21!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2388
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Jellis' 315 1983

Post by Manitoba »

Gaaf! Welkom Jellis! Hele leuke 315 heb je daar zo die alleen maar beter en mooier wordt.

Veel plezier ermee en blijf ook lekker (foto’s) posten hier.

Greetz,
Walter.
whatever
Newbee
Posts: 15
Joined: Thu Nov 07, 2013 4:31 pm
My E21(s): '83 315 manual Alpinweiß

Re: Jellis' 315 1983

Post by whatever »

Bedankt heren! Leuk om te zien dat dit forum nog zo actief is.

Ik kan gelijk al weer wat toevoegen aan de to-do list... haha

Ik reed van de week een klein stukje in de omgeving toen ik merkte dat de vrije slag op het koppelingspedaal steeds groter werd. Gelukkig was ik al onderweg naar huis, want ik kon op een gegeven moment de koppeling helemaal niet meer indrukken, dus dat werd schakelen zonder koppeling :driving

Gelukkig lukt me dat aardig dus dat was verder geen probleem. Even een kijkje genomen achter het koppelingspedaal en jawel; de hoofdcilinder lekt. Ik heb een nieuwe besteld en die ga ik volgende week monteren. Eind deze maand moet hij voor de keuring dus dan moet het wel weer in orde zijn

Ik zal in deze thread daarvan nog wel wat foto's posten :takepicture

Gr Jellis
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1931
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Jellis' 315 1983

Post by Wilmo »

Vervang dan ook gelijk je hulpcilinder. Als die lekt, moet de hele boel los voor een nieuwe koppeling. Sindsdien vervang ik die preventief!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29270
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Jellis' 315 1983

Post by Jeroen »

Hoofdcilinder kun je niet lekker bij, meestal reviseer ik die. Werkcilinder meepakken is wel een goed idd en de kosten zijn het niet. Zit je ook maar één keer te klooien met ontluchten. Check dan ook gelijk even de slang naar de werkcilinder, die zal ook wel op leeftijd zijn.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Jellis' 315 1983

Post by Smartie »

Nette auto, mooi bijhouden en van genieten
whatever
Newbee
Posts: 15
Joined: Thu Nov 07, 2013 4:31 pm
My E21(s): '83 315 manual Alpinweiß

Re: Jellis' 315 1983

Post by whatever »

Jaa daar ben ik weer, met wat beloofde foto's. Een mooie dag uitgekozen om te gaan sleutelen haha

Ik had een kameraad gevraagd of hij een plekje vrij had op de hefbrug, op de oprit was dit wat lastiger geweest.

Image

ik heb geen foto's gemaakt van de onderkant van de auto, maar de hulpcilinder ben ik mee begonnen, op aanraden van Wilmo, waarvoor dank want die was inderdaad ook slecht. De rubber slang naar de werkcilinder zag er nog heel gaaf uit, geen droogtescheurtjes o.i.d. dus die heb ik laten zitten.

de werkcilinder was vrij eenvoudig te verwisselen. De rubberen mantel ervan was gescheurd en de plunjer daardoor aardig verroest, wat op zijn beurt de afdichting denk ik heeft beschadigd met het lekken tot gevolg. genoeg nattigheid aan de werkcilinder in ieder geval.

Image

onder de motorkap was het iets lastiger, maar ik wilde wel graag de hoofdcilinder vervangen i.p.v. reviseren omdat ik bang was dat ik het reviseren zou verklooien. Dus, de leidingen van de hoofdremcilinder eraf, booster eraf, en toen kon het spul genoeg aan de kant om de hoofdcilinder te vervangen. hier zit de nieuwe al op zijn plek.

Image

onderstaand de hoofdcilinder, waar ook veel nattigheid te zien is. Bijzonder vind ik dat ze dus beide lekten, en ze het beiden ogenschijnlijk tegelijkertijd hebben begeven...

Image


vandaag de boel nog even ontluchten, daar zijn we niet meer aan toegekomen. Al met al zo'n 2,5u bezig geweest gisteren

Gr Jellis
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Jellis' 315 1983

Post by uwbuurman »

Ha, mooi werk, zo. Tja, je weet natuurlijk niet hoelang alles al slecht is. Maar nu weer fris, geen luxe!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
whatever
Newbee
Posts: 15
Joined: Thu Nov 07, 2013 4:31 pm
My E21(s): '83 315 manual Alpinweiß

Re: Jellis' 315 1983

Post by whatever »

Afgelopen weekend eindelijk het embleem vervangen op de kofferbak!

Image

Image

Nu weet een leek ook wat voor auto het is als ze achter mij rijden :P

Gr
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29270
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Jellis' 315 1983

Post by Jeroen »

Puntjes op de i! :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18673
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Jellis' 315 1983

Post by uwbuurman »

Ha, mooi!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Jellis' 315 1983

Post by 323baur »

Jeroen wrote: Tue Feb 13, 2024 11:53 am Puntjes op de i! :thumbsup
Tis een carburateur motortje.

Maar mooi zo!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply