Die moeren zaten al zo inderdaad. Zijn niet krom, dat is bedrog vanwege de foto. Worden in ieder geval ook vervangen.BertjeConti wrote: ↑Sun Dec 17, 2023 6:37 pm Werk aan de winkel zie ik, zaten die moeren op de stuurstangen al zo? En het lijkt wel op de foto alsof er eentje krom is.
Zo'n oliefilter ben ik ook al eens tegen gekomen, echt foute besparing.
Maar goed deze Z4 wordt nu goed vertroeteld.
Peter V: BMW Z4 2.5i
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Had dit topic nog niet eerder gezien, maar mooie aankoop Peter de Z4. Motoren zijn erg betrouwbaar over het algemeen. Past qua kleur ook mooi bij de e21.
Mijn broer en een maat van mij hadden ook allebei een z4, wat me vooral opviel is dat ze allemaal vrij slecht zijn gespoten. Lijkt wel of er bespaard is op de lak.
Daarnaast tricky steering, maar ik kan je zeggen dit voel je meteen als je dit hebt en let op water als die buiten staat. Mijn broertje zijn bak waar de kapmotor in zat zat helemaal vol met water en ook de dorpels hadden zo bewoond kunnen worden door een familie vissen. Sindsdien deden we alle afwatering goed controleren om de zoveel maanden.
Groeten Loentje
Mijn broer en een maat van mij hadden ook allebei een z4, wat me vooral opviel is dat ze allemaal vrij slecht zijn gespoten. Lijkt wel of er bespaard is op de lak.
Daarnaast tricky steering, maar ik kan je zeggen dit voel je meteen als je dit hebt en let op water als die buiten staat. Mijn broertje zijn bak waar de kapmotor in zat zat helemaal vol met water en ook de dorpels hadden zo bewoond kunnen worden door een familie vissen. Sindsdien deden we alle afwatering goed controleren om de zoveel maanden.
Groeten Loentje
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29270
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Alle E85's en E86's zijn gebouwd en gespoten in de VS. Hoewel de bouwkwaliteit in mijn ogen goed is, is het spuitwerk echt Amerikaans, hondsberoerd dus. Ze zijn wel redelijk vet gespoten dus er is voldoende ruimte voor een goede polijstbeurt, en dan staat er echt een veel fraaiere auto (zie onder ). Is ook niet voor niets dat BMW latere modellen weer in Europa is gaan bouwen denk ik.
Of de auto last heeft van sticky steering merk je idd vanzelf haha, je kunt de stuurkolom wat (laten) verstellen, bij mij was dat vooralsnog goed genoeg, Z3/Z4 specialist AVVR in Reeuwijk kan dat prima, maar uiteindelijk moeten deze stuurkolommen een keer in de revisie, net over de grens in D zit daarvoor een goede specialist. Van Rini van Hydroline begreep ik al dat de constructie niet goed doordacht is.
Kapmotor naar de kofferbak verplaatsen en afvoertjes in de gaten houden, dat zijn wel echte E85 punten maar al bij Peter in beeld meen ik.
Of de auto last heeft van sticky steering merk je idd vanzelf haha, je kunt de stuurkolom wat (laten) verstellen, bij mij was dat vooralsnog goed genoeg, Z3/Z4 specialist AVVR in Reeuwijk kan dat prima, maar uiteindelijk moeten deze stuurkolommen een keer in de revisie, net over de grens in D zit daarvoor een goede specialist. Van Rini van Hydroline begreep ik al dat de constructie niet goed doordacht is.
Kapmotor naar de kofferbak verplaatsen en afvoertjes in de gaten houden, dat zijn wel echte E85 punten maar al bij Peter in beeld meen ik.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Langzaam weer een stukje verder...
Als eerste maar eens de veerpoten gedemonteerd van de auto zodat we alles kunnen vervangen. De veren hebben maar weinig windingen dus mijn veerspanners waren onvoldoende om veilig de moer van de demper te verwijderen. Uiteindelijk een nieuwe geschikte set gekocht en hiermee ging het fantastisch. Het is alleen een ramp om alles te monteren met een veer die helemaal krom staat, nieuwe inlegrubbers en dan alles zodanig aandrukken dat de kroonmoer erop kan. Uiteindelijk gelukt en dan kom je erachter dat de moer bij Sachs dempers 22 mm is.... Oftewel een andere haakse pijpsleutel gekocht zodat ik de demperstang met de inbus kon borgen.
Verder afgelopen week een ritje Maastricht gedaan en een setje style 103 velgen gekocht met een redelijk verse set Michelin PS4 erop. De vorige eigenaar van onze Z (2009-2021) had deze te koop van zijn huidige Z4. Gelijk even wat bijgepraat over de auto
Vanavond na het werk weer verder uiteraard. De motor hangt in de takel dus de dwarsdrager kon eronder uit. Stuurkolom losgemaakt en gemerkt hoe deze terug moet. Er zit een kunststof geleidestrip op die precies tussen de opening van het klemstuk gaat zodat je precies juist op de vertanding aangrijpt.
Aankomende week is de carterpan dus aan de beurt. Ik ben benieuwd wat we dan tegenkomen.
Als eerste maar eens de veerpoten gedemonteerd van de auto zodat we alles kunnen vervangen. De veren hebben maar weinig windingen dus mijn veerspanners waren onvoldoende om veilig de moer van de demper te verwijderen. Uiteindelijk een nieuwe geschikte set gekocht en hiermee ging het fantastisch. Het is alleen een ramp om alles te monteren met een veer die helemaal krom staat, nieuwe inlegrubbers en dan alles zodanig aandrukken dat de kroonmoer erop kan. Uiteindelijk gelukt en dan kom je erachter dat de moer bij Sachs dempers 22 mm is.... Oftewel een andere haakse pijpsleutel gekocht zodat ik de demperstang met de inbus kon borgen.
Verder afgelopen week een ritje Maastricht gedaan en een setje style 103 velgen gekocht met een redelijk verse set Michelin PS4 erop. De vorige eigenaar van onze Z (2009-2021) had deze te koop van zijn huidige Z4. Gelijk even wat bijgepraat over de auto
Vanavond na het werk weer verder uiteraard. De motor hangt in de takel dus de dwarsdrager kon eronder uit. Stuurkolom losgemaakt en gemerkt hoe deze terug moet. Er zit een kunststof geleidestrip op die precies tussen de opening van het klemstuk gaat zodat je precies juist op de vertanding aangrijpt.
Aankomende week is de carterpan dus aan de beurt. Ik ben benieuwd wat we dan tegenkomen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Mooi werk Peter - op die manier pel je geleidelijk aan alle issues wel af totdat je een hele fijn rijdende auto hebt.
Carpe Diem, Raymond
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
En langzaam komen we weer wat verder.
De carterpan verwijderd en gelukkig geen sludge of andere narigheid gevonden. Uiteraard zijn de >300000 km zichtbaar.
Uiteraard de aanzuigzeef van de oliepomp gecleaned. Bij de oliepomp de moer gecontroleerd waar het tandwiel mee vastzit (in Amerika lopen al die dingen schijnbaar los). Ik moet eerlijk zeggen dat ik verder geen controles bij de oliepomp heb gedaan. Nadat alles was schoongemaakt weer het geheel samenbouwen.
Hierna werd het tijd om de draagarmen, veerpoten te plaatsen. Heerlijk zicht dat alles weer nieuw is.
Volgende stap is spoorstangen vervangen en dan het koelsysteem gaan ontluchten. Vervolgens de auto omdraaien en dan nog de achterste schokdempers met toplagers vervangen.
De carterpan verwijderd en gelukkig geen sludge of andere narigheid gevonden. Uiteraard zijn de >300000 km zichtbaar.
Uiteraard de aanzuigzeef van de oliepomp gecleaned. Bij de oliepomp de moer gecontroleerd waar het tandwiel mee vastzit (in Amerika lopen al die dingen schijnbaar los). Ik moet eerlijk zeggen dat ik verder geen controles bij de oliepomp heb gedaan. Nadat alles was schoongemaakt weer het geheel samenbouwen.
Hierna werd het tijd om de draagarmen, veerpoten te plaatsen. Heerlijk zicht dat alles weer nieuw is.
Volgende stap is spoorstangen vervangen en dan het koelsysteem gaan ontluchten. Vervolgens de auto omdraaien en dan nog de achterste schokdempers met toplagers vervangen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Poah, dat carterpannetje is echt opgefrist! Mooi werk, Peter. Heerlijk fris, inderdaad allemaal.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Langzaam zijn we klaar voor het uitlijnen. Afspraak is gemaakt voor maandag a.s.
Achteraf bleek inderdaad de binnenste spoorstang krom te zijn, gelukkig alles besteld toen. Ondertussen alles gemonteerd en afgemeten op de oude waarden (nu weet ik waarom die voorbanden zo scheef waren afgesleten. Achter ook nieuwe schokdempers en toplagers. Koelsysteem ontlucht.
Dan gaan we maar eens een stukje rijden om dan tegen de zomer net voor de APK in ieder geval de achterste schijven en blokken te vervangen (schijven tegen minimaal en remblokken zijn ook bijna klaar)
Vanaf volgende week dus maar eens aanvoelen hoe dat de auto nu rijd.
Als leuke bijkomstigheid ook een passend miniatuur gevonden voor de vitrinekast. Zelfde kleur en zelfs de velgen kloppen.
Morgen maar eens de E21 ophalen bij mijn vader. Dan staat alles weer thuis.
Achteraf bleek inderdaad de binnenste spoorstang krom te zijn, gelukkig alles besteld toen. Ondertussen alles gemonteerd en afgemeten op de oude waarden (nu weet ik waarom die voorbanden zo scheef waren afgesleten. Achter ook nieuwe schokdempers en toplagers. Koelsysteem ontlucht.
Dan gaan we maar eens een stukje rijden om dan tegen de zomer net voor de APK in ieder geval de achterste schijven en blokken te vervangen (schijven tegen minimaal en remblokken zijn ook bijna klaar)
Vanaf volgende week dus maar eens aanvoelen hoe dat de auto nu rijd.
Als leuke bijkomstigheid ook een passend miniatuur gevonden voor de vitrinekast. Zelfde kleur en zelfs de velgen kloppen.
Morgen maar eens de E21 ophalen bij mijn vader. Dan staat alles weer thuis.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29270
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Mooi man, grote stappen gezet, dat moet wel heel anders gaan sturen, dat kan niet anders!
Regards/groeten, Jeroen
-
- E21 Fanatic
- Posts: 435
- Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
- My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983 - Location: Kasterlee , Antwerpen, België
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Die wagen wordt nogal verwend door jou! Prachtig.
Groeten, Bram
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Mooi gewerkt Peter, ziet er weer gelikt uit allemaal!