Peter V: BMW Z4 2.5i

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

BertjeConti wrote: Sun Dec 17, 2023 6:37 pm Werk aan de winkel zie ik, zaten die moeren op de stuurstangen al zo? En het lijkt wel op de foto alsof er eentje krom is.
Zo'n oliefilter ben ik ook al eens tegen gekomen, echt foute besparing.
Maar goed deze Z4 wordt nu goed vertroeteld.
Die moeren zaten al zo inderdaad. Zijn niet krom, dat is bedrog vanwege de foto. Worden in ieder geval ook vervangen.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by loentje »

Had dit topic nog niet eerder gezien, maar mooie aankoop Peter de Z4. Motoren zijn erg betrouwbaar over het algemeen. Past qua kleur ook mooi bij de e21.

Mijn broer en een maat van mij hadden ook allebei een z4, wat me vooral opviel is dat ze allemaal vrij slecht zijn gespoten. Lijkt wel of er bespaard is op de lak.
Daarnaast tricky steering, maar ik kan je zeggen dit voel je meteen als je dit hebt en let op water als die buiten staat. Mijn broertje zijn bak waar de kapmotor in zat zat helemaal vol met water en ook de dorpels hadden zo bewoond kunnen worden door een familie vissen. Sindsdien deden we alle afwatering goed controleren om de zoveel maanden.

Groeten Loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Alle E85's en E86's zijn gebouwd en gespoten in de VS. Hoewel de bouwkwaliteit in mijn ogen goed is, is het spuitwerk echt Amerikaans, hondsberoerd dus. Ze zijn wel redelijk vet gespoten dus er is voldoende ruimte voor een goede polijstbeurt, en dan staat er echt een veel fraaiere auto (zie onder :wink: ). Is ook niet voor niets dat BMW latere modellen weer in Europa is gaan bouwen denk ik.

Of de auto last heeft van sticky steering merk je idd vanzelf haha, je kunt de stuurkolom wat (laten) verstellen, bij mij was dat vooralsnog goed genoeg, Z3/Z4 specialist AVVR in Reeuwijk kan dat prima, maar uiteindelijk moeten deze stuurkolommen een keer in de revisie, net over de grens in D zit daarvoor een goede specialist. Van Rini van Hydroline begreep ik al dat de constructie niet goed doordacht is.

Kapmotor naar de kofferbak verplaatsen en afvoertjes in de gaten houden, dat zijn wel echte E85 punten maar al bij Peter in beeld meen ik.

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Zelfs het zwart van de kentekenplaten gepoetst...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Schuursponsje doet wonderen, ook op je motorkap :mrgreen:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Langzaam weer een stukje verder...

Als eerste maar eens de veerpoten gedemonteerd van de auto zodat we alles kunnen vervangen. De veren hebben maar weinig windingen dus mijn veerspanners waren onvoldoende om veilig de moer van de demper te verwijderen. Uiteindelijk een nieuwe geschikte set gekocht en hiermee ging het fantastisch. Het is alleen een ramp om alles te monteren met een veer die helemaal krom staat, nieuwe inlegrubbers en dan alles zodanig aandrukken dat de kroonmoer erop kan. Uiteindelijk gelukt en dan kom je erachter dat de moer bij Sachs dempers 22 mm is.... Oftewel een andere haakse pijpsleutel gekocht zodat ik de demperstang met de inbus kon borgen.

Image

Image

Verder afgelopen week een ritje Maastricht gedaan en een setje style 103 velgen gekocht met een redelijk verse set Michelin PS4 erop. De vorige eigenaar van onze Z (2009-2021) had deze te koop van zijn huidige Z4. Gelijk even wat bijgepraat over de auto

Image

Vanavond na het werk weer verder uiteraard. De motor hangt in de takel dus de dwarsdrager kon eronder uit. Stuurkolom losgemaakt en gemerkt hoe deze terug moet. Er zit een kunststof geleidestrip op die precies tussen de opening van het klemstuk gaat zodat je precies juist op de vertanding aangrijpt.

Aankomende week is de carterpan dus aan de beurt. Ik ben benieuwd wat we dan tegenkomen.

Image

Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Prachtig mooie werken, Peter. Dat wordt een fijne auto straks!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by raymondw »

Mooi werk Peter - op die manier pel je geleidelijk aan alle issues wel af totdat je een hele fijn rijdende auto hebt.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

En langzaam komen we weer wat verder.

De carterpan verwijderd en gelukkig geen sludge of andere narigheid gevonden. Uiteraard zijn de >300000 km zichtbaar.
Uiteraard de aanzuigzeef van de oliepomp gecleaned. Bij de oliepomp de moer gecontroleerd waar het tandwiel mee vastzit (in Amerika lopen al die dingen schijnbaar los). Ik moet eerlijk zeggen dat ik verder geen controles bij de oliepomp heb gedaan. Nadat alles was schoongemaakt weer het geheel samenbouwen.

Image

Image

Image

Image

Image

Hierna werd het tijd om de draagarmen, veerpoten te plaatsen. Heerlijk zicht dat alles weer nieuw is.

Image

Image

Volgende stap is spoorstangen vervangen en dan het koelsysteem gaan ontluchten. Vervolgens de auto omdraaien en dan nog de achterste schokdempers met toplagers vervangen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Poah, dat carterpannetje is echt opgefrist! Mooi werk, Peter. Heerlijk fris, inderdaad allemaal.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Langzaam zijn we klaar voor het uitlijnen. Afspraak is gemaakt voor maandag a.s.

Achteraf bleek inderdaad de binnenste spoorstang krom te zijn, gelukkig alles besteld toen. Ondertussen alles gemonteerd en afgemeten op de oude waarden (nu weet ik waarom die voorbanden zo scheef waren afgesleten. Achter ook nieuwe schokdempers en toplagers. Koelsysteem ontlucht.

Dan gaan we maar eens een stukje rijden om dan tegen de zomer net voor de APK in ieder geval de achterste schijven en blokken te vervangen (schijven tegen minimaal en remblokken zijn ook bijna klaar)

Vanaf volgende week dus maar eens aanvoelen hoe dat de auto nu rijd.

Image

Image

Image

Als leuke bijkomstigheid ook een passend miniatuur gevonden voor de vitrinekast. Zelfde kleur en zelfs de velgen kloppen.

Image

Morgen maar eens de E21 ophalen bij mijn vader. Dan staat alles weer thuis.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Heerlijk, Peter! Na het uitlijnen zal het zeker superfijn rijden! Mooie werken!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Mooi man, grote stappen gezet, dat moet wel heel anders gaan sturen, dat kan niet anders!
Regards/groeten, Jeroen
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 435
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Bram_Baur »

Die wagen wordt nogal verwend door jou! Prachtig.
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 461
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Thijsse »

Mooi gewerkt Peter, ziet er weer gelikt uit allemaal!
Post Reply