Peter V: BMW Z4 2.5i

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Tja, afwegingen. 4200 euro is te overzien, maar als je zelf die motor eruit dopt, kaal maakt en uitelkaar haalt kan je vast het nodige geld besparen. Als je nu voor rond de 3000 de boel weer klaar hebt....

Dan heb je een oude cas, en dat hebben ze allemaal, met een vers onderstel en een gereviseerde motor. Lijkt mij een prima pakketje. Nu je verlies nemen kan ook, maar dan koop je daarna weer wat met de problemen van een ander, want een nieuwe koop je nooit. Die dingen zijn allemaal 20 jaar oud.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Balen, als het daadwerkelijk zo is want daar heb je nu nog geen zekerheid over, dan zou ik echt eerst even nader onderzoek doen en niet alleen een compresietest, maar de kans bestaat. En in dat geval zijn Koos z'n opmerkingen hele goede overwegingen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by BertjeConti »

Wacht eerst die compressie test maar eens af, en vervolgens zou ik er eerst eens lekker een half jaartje mee rondknallen om te zien of het een blijvertje kan worden.

Cilinderwanden kun je eerst eens inspecteren met een endoscoop. Als daar geen beschadigingen in te zien zijn, dan regelmatig olie verversen, met goede kwaliteit en er vooral niet te lui mee rijden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Precies
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by 323baur »

Balen Peter.

Mijn kopje thee:
Eerst maar eens rijden met dat ding en het overgebleven laag hangende fruit doen.
Geen besluit nemen de eerst komende maanden.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Dank voor de reacties, precies....... laaghangend fruit oppakken.

Vandaag de compressietest gedaan. Zonder brandstofpomp maar met gesloten gasklep.
1: 12
2: 12,5
3: 12
4: 12
5: 13
6: 12,5

Onderstaande de bougies na 500 km.... Onderste is cylinder 1. Wat je in ieder geval kunt zeggen is dat er olie wordt verbrand.
Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Compressie is niet bereslecht, dat geeft hoop. Flushen die bende.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2402
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Thegs »

Inderdaad flushen en goeie kwaliteit olie erin. Bij de Mini van Suzanne zelfde laken en pak, serieus olieverbruik waar ik elke 500 - 1000 km een liter moest bijvullen. Even goed flushen en de olie erin die Mini zelf voorschrijft en het verbruik is afgenomen. Merkbaar dat het nu weer nodig is na dik 20k kom erbij in het afgelopen jaar.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Die goede kwaliteit olie zit er natuurlijk in en gezien de facturen heeft die er ook altijd in gezeten.

Ik ben heel huiverig m.b.t. olie flushen. Geen ervaring ermee maar heel veel horrorverhalen te lezen.
Verstoppingen in de kleine kanalen ivm verplaatsen van vervuiling etc.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by BertjeConti »

Met flushen komt de aanslag in het blok sneller los, uiteindelijk beland dat dan allemaal in je oliefilter.
Met regelmatig olie verversen komt die aanslag ook wel los, alleen veel minder snel.
In een goede motor zou ik ook niet willen flushen, maar dit is wel een andere situatie.
Had al eens bedacht of het zou helpen een laagje van die koolaanslag verwijderaar op je zuigers te laten lopen en dat een nachtje zijn werk laten doen en dan flushen.

Volgens mij doet een goede M5x 14,5 bar op de compressie test, maar jouw test laat in ieder geval geen grote verschillen zien.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Eens, met een flinke rit of eens goed trappen komt 't ook wel los.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

En toch, deze kilometers, ik geloof niet dat er veelmlosgetrapt kan wordenz dan moet je echt goed warmrijden en dan een stuk heel hard trappen.

Ik zou niet te bang zijn voor een flush, ruk is het al.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Tsja de oorzaken van dat aankoeken zijn bekend denk ik. Kleine stukjes rijden, carterventilatie verstopt, een dikke km stand helpt vast ook wel. Zijn behoorlijk veel verhalen waar alles goed is gekomen met zo'n schoonmaakactie. Reviseren kan altijd nog.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by raymondw »

Sluit me aan bij anderen. Waar ik wel benieuwd naar ben zijn twee dingen. Enerzijds hoe het oliefilter eruit ziet en anderzijds of uit de onderhoudsgeschiedenis de verversingsinterval af te leiden is?
Carpe Diem, Raymond
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by 323baur »

Eens met allen. Stuk is hij in die zin al, dat zo doorrijden eigenlijk geen optie is.
4K kapot gooien kan altijd nog. Flushen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply