Page 1 of 2
Weer aanwezig, paar vraagjes. (probleem gevonden? advies?)
Posted: Sun Jan 20, 2008 8:03 pm
by Thegs
Ha mensen, hoe is het hier? Eindelijk weer eens een berichtje van mij. Ik heb af en toe een bliksembezoek gebracht, maar heb echt veel tijd te kort. Dit heeft deels te maken met mijn tweede auto (Suzuki Samurai 4x4, verhoogd, rolkooi, echt een crossbak zeg maar), maar ook met de relatief vele reparaties aan me E21. Ja, ik heb me 320/6 nog steeds en als ik er in rij ben ik er nog steeds blij mee.
Maar, laatste paar dagen/weken kamp ik met een terugkerend probleem. Een van mijn bougiedoppen was niet meer in topstaat, is tijdens het rijden eraf gevallen, met alle ellende van dien. Bougie is eruit getrilt, ineens een bult lawaai, lichte schok, maar alles netjes op kunnen lossen zonder schade. Ik was bang dat ik nieuwe bougiekabels moest bestellen, maar via de BMW dealer alleen twee losse doppen met bevestigingsklemmetjes besteld.
Monteren was ook recht toe recht aan en mijn E21 liep weer als een trein. Totdat het zelf bevestigde klemmetje langzaam lostrilde en hij weer op bepaalde toerentallen erg stotterde en inhield. Gelukkig kwamen de klemmetjes per 10, dus een nieuwe zat er zo op. Alleen, het keert steeds terug. Is er een speciaal gereedschap om deze te monteren ofzo? Want ik wordt er zo langzaam aan moe van om elke keer na een paar dagen rijden proberen 2000 toeren te omzeilen, want daar begint het gedonder.
Daarbij mijn vraag, hoe wordt de toerentellen aangestuurd in een E21? Want deze gaat ook als een malle in het rond als hij zo slecht loopt. Ik ga er dus van uit dat deze iets met de bougiekabels te maken heeft? Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit euvel kan verhelpen?
Dat was het voor even, het houd je wel van de straat om het maar zo te zeggen. Verder vind ik het enige grote nadeel het verbruik, maar dat weet je als je zo'n bak koopt. Verder ga je deze auto echt leren kennen als je er wekelijk aan werkt en je gaat je er aan hechten, dat ook.
Gerwin
Posted: Thu Feb 14, 2008 7:18 pm
by Thegs
Niemand die mij kan helpen? Het wordt nu toch wel vervelend dat ik niet met mijn E21 kan rijden? En mijn monteur is momenteel zijn Capri klaar aan het maken voor de apk en kan me ook niet helpen.
Gerwin
Posted: Fri Feb 15, 2008 9:10 am
by VerDi
Toerenteller wordt aangestuurd door de bobijn. Je kan misschien best een setje bougiekabels kopen met een versmolten kop (bv van M20 E30) dan kunnen ze niet meer los..
Cya!
Posted: Sat Feb 16, 2008 11:50 am
by Thegs
Gister een nieuwe bobine in de spoedbestelling gedaan. Vanmorgen opgehaald in Apeldoorn en vanmorgen gelijk gemonteerd. Alleen liep hij met de nieuwe bobine nog slechter als eerst

. Alles weer losgehaald en nagekeken, terug aangesloten en nu loopt het helemaal niet meer. Tijd om een echte monteur erbij te halen dus

.
Gerwin
Posted: Tue Feb 19, 2008 11:51 am
by Thegs
Toch de moed nog niet opgegeven. Motor wel weer aan de praat gekregen, maar wel beroerd nog. Toch maar besloten om de auto weer weg te zetten en te wachten. Toen zag ik wat vreemds! Onder de motorkap zag ik lichte rookvorming op een plek waar ik het niet kon plaatsen. Gauw alles afgezet en gaan kijken. Maar goed dat hij afgezet is, want er was een kabel aan het smelten!? Kabel losgetrokken, accu losgekoppeld en de auto op de plek geduwt. Daarna op onderzoek uitgegaan wat het zou zijn. Nu vond ik dat het een kabeltje was van de zekeringkast naar de bobine, startmotor en dergelijke. Ik kon nog vaag een soort doorzichtige huls herkennen. In mijn technisch handboek de draadschema's doorgespit, blijkt het de weestandkabel voor de bobine te zijn. Heb ik dan nu eindelijk het probleem gevonden waardoor mij auto zo beroerd liep? En hoe kan ik dit oplossen, kwestie van een nieuw stukje draad trekken?
Gerwin
Posted: Tue Feb 19, 2008 12:32 pm
by BMW-Freak
Beste Thegs,
Je moet goed oppassen met nieuwe kabels voor stroom trekken en vervangen..
Ook nooit 'zomaar'een setje bougiekabeltjes van een andere motor erop zetten (bijv. een E30) want dan ga je je inwendige weerstand veranderen en daarmee je stroomtoevoer.
Zet je een te dunne kabel erop.. heb je hogere weerstand, krijgt ie minder stroom, fikt je kabel weer weg!
Zet je een te dikke kabel erop.. krijgt je bobine een verkeerde waarde.. en kan zo een veel te hoge inductie opwekken waardoor je bougies kunnen klappen of je bougiekabels weg kunnen fikken of anders je bobine op kan blazen!
Het beste is om te kijken bij een andere E21 of in het tecnhisch handboek hoe dik de kabel is die weggesmolten is.. is jouw kabel de juiste dikte is er een andere reden waarom de kabel weggesmolten is.. meestal is dat dan kortsluiting.. je kan je zekeringkast nakijken.. en de onderkant eraf halen (zo gedaan) en even een korte visuele controle uitvoeren om te kijken of er roest in je zekeringkast zit.. is dat zo.. ben je zogenaamd 'het haasje' ,maar dat weet je tenminste wel waar het probleem zit
Veel succes.. hoor het graag van je
Posted: Tue Feb 19, 2008 12:35 pm
by BMW-Freak
Ow, en de kabel smolt nadat de nieuwe bobine erop is gekomen?
Betekent dat je het probleem in de bobine moet zoeken.. de weerstands kabel smelt niet zomaar.. misschien is de bobine te krachtig en vraagt ie teveel stroom!
zowieso goed idee om de weerstandskabel met een originele te vervangen.. smelt ook deze weer, zit het probleem echt in de bobine!
Posted: Wed Mar 12, 2008 7:30 pm
by Thegs
Na wat andere zoektochten en het vervangen van enkele onderdelen de auto weer rijdend gekregen

. Zo'n beetje alles omtrent de onsteking vervangen, want weer zorgde voor een soepel draaiende 6 pitter. Hopelijk houd hij het weer een poosje vol, heb hem voor mijn werk weer nodig.
Gerwin
Posted: Fri Feb 26, 2010 11:05 pm
by Harro
Kan iemand mij vertellen wat de weerstanden van de bougiekabels moet zijn bij een 320/6 ?
Die van mij vonkt buiten de verdeelkap en dat lijkt me niet de bedoeling dus morgen de boel eens nakijken en nameten.
Als iemand me direct kan zeggen wat het probleem is vind ik het ook goed

Posted: Fri Feb 26, 2010 11:34 pm
by Peter V.
Dit eenmaal meegemaakt met een E30 318i m40 motor. Hierbij was de verdeelkap gescheurd. Eigenlijk is hier maar 1 advies en dat is een complete vervanging van de kabels + verdeelkap en rotor. (goede kwaliteit is dan wel duur).
Posted: Sat Feb 27, 2010 12:05 am
by Jeroen
Agree, dat heeft ook niets te maken met de inwendige weerstand (twee systemen: 1 K ohm en 5 K ohm maar dat staat hier helemaal buiten als de vonken naar buiten komen)
Posted: Sat Feb 27, 2010 8:01 am
by joenak
Originele kabels zijn niet zo heel erg duur hoor,heb pas zelf nieuwe kabels verdeelkap en rotor gekocht bij de dealer,koste me 250 euro in totaal.
Posted: Sat Feb 27, 2010 8:21 am
by ac/dennis
LIeuwe had een poosje terug nog een setje te koop, mss kan je daar eens informeren?
Posted: Sat Feb 27, 2010 11:05 am
by Peter V.
joenak wrote:Originele kabels zijn niet zo heel erg duur hoor,heb pas zelf nieuwe kabels verdeelkap en rotor gekocht bij de dealer,koste me 250 euro in totaal.
Ik vind dat toch behoorlijk prijzig voor een kabelsetje. Ik weet de prijs ervan maar toch.
Posted: Sat Feb 27, 2010 12:07 pm
by Harro
Mijn maat heeft nog een compleet kabelsetje liggen dus die gaan we er zo even opzetten.
Op die van mij zitten nu allemaal losse kabels met verschillende aansluitkoppen en de weerstand varieert van 6 tot 13 Kohm en het kontaktpunt van de derde cilinder is helemaal weg.
Ik trok de kabel eraf en er komt allemaal roest uit vallen.
Laat nog wel even horen hoe die met het originele kabelsetje loopt.