Page 1 of 62
					
				Restauratie Alpina B6-2.8
				Posted: Wed Sep 10, 2008 9:23 pm
				by Arnold D
				Dit is mijn Alpina en in deze staat heb ik hem gekocht.
De eerste twee foto zijn in 2005 op de Lelystad meeting gemaakt.
Dit is een orginele Alpina en is in 1994 uit Duitsland geïmporteerd.
Van 1998 to 2005 heeft de auto stilgestaan en heb er daarna zelf nog 8 maand in gereden.
De auto is nog voorzien van de orginele motor, bak en differentieel.
 
Begin 2006 ben ik begonnen met demonteren en restaureren.
 
Het onderstel is gedemonteerd.
 
 
Heb het laten poedercoaten en daarne voorzien van nieuwe lagers, rubbers en andere kleine onderdelen.
 
 
Gr.Arnold
 
			
					
				
				Posted: Wed Sep 10, 2008 9:42 pm
				by Nils
				Mooi, mooi, mooi.... dat hij maar snel in concoursstaat mag wezen 

 
			
					
				
				Posted: Wed Sep 10, 2008 9:52 pm
				by sander
				Hopen dat je de rest van de restauratie 
ook hier post.
Kunnen we lekker mee genieten
Dus zoals berry stevens altijd zij...............
voor al door gaan 

 
			
					
				
				Posted: Wed Sep 10, 2008 10:06 pm
				by Arnold D
				Dank je Nils, de planning is 2010.
De brandstofpomp is ook klaar.
 
Het sperdifferentieel is gestraald en gelakt.
 
En de remklauwen zijn gereviseerd.
Nieuwe zuigers, rubbers, remblokken, enz
 
Dat is wel de bedoeling, Sander
 
			
					
				
				Posted: Wed Sep 10, 2008 10:08 pm
				by Nils
				kwijl.... dat ziet er goed uit!!
			 
			
					
				
				Posted: Wed Sep 10, 2008 10:14 pm
				by Arnold D
				P.s. Op het differentieel staat nr. 206 ,meegegoten in het huis.
Dat is hetzelfde volgnr. als van de Alpina.
Heeeeel toevallig, want volgens Victor H had hij dat nr. ook en is het nr. dus niet meegegoten met het volgnummer van de Alpina.
			 
			
					
				
				Posted: Wed Sep 10, 2008 10:48 pm
				by Arnold D
				Gaan we verder met het front, dat is verwijderd.
 
En het nieuwe front is gemonteerd.

 
			
					
				
				Posted: Thu Sep 11, 2008 12:43 am
				by Peter V.
				Oke,
Arnold, ziet er goed uit man. Daar heb je ook al een aardige bak met werk in zitten. Ik heb wel een vraagje, Dat voorfront hoe ga jij dat vastlassen. Gewoon puntlassen via die gaatjes waar de oude lassen zijn losgeboord of dat zogenaamde proplassen. 
Dit eventueel i.v.m. laswerk bij mij straks.
Groetjes Peter V.
			 
			
					
				
				Posted: Thu Sep 11, 2008 12:45 am
				by Peter V.
				Nog een vraagje,
Wat er op dat binnenspatbord ligt, die blauwe borstel, is dat wat jij bedoelde om je lak te verwijderen?
Peter v.
			 
			
					
				
				Posted: Thu Sep 11, 2008 7:22 am
				by Wondermike
				Hoi Arnold, dat ziet er knap uit! 
Heb je een eerst een tekening gemaakt van de bok waar de auto nu op staat? Ik ben erg geintresseerd in die oplossing omdat ik al een paar dagen rondliep met het idee om de wagen van zijn wielen te halen.
Ga zo door met de Alpina, ik ben erg jaloers op dit moment 

 
			
					
				
				Posted: Thu Sep 11, 2008 9:54 am
				by Arnold D
				Hallo Peter,
Ik heb inderdaad voor gekozen voor proplassen, dat komt mij beter uit.
Die gaten heb ik er, na het verwijderen van het front, ingeboord.
Er zijn speciale puntlas boren. Hierbij boor je het oude plaatwerk weg, op de puntlas, waardoor je het plaatwerk erachter, niet doorboort. Moet je wel vroegtijdig stoppen.  
Die blauwe borstel is inderdaad die borstel, waar ik het over had.
Ik zet deze op de boormachine, je kunt ze ook krijgen voor de flex. Ik heb betere ervaringen met de borstels voor de boormachine, dit is beter te doseren en de borstels gaan langer mee.
 Dit zijn; 3M Clean & Strip Disc Wheels (blue).
Hallo Mike,
De kokers die over de lengte van de auto gaan heb ik geplaatst onder de dorpel, kun je aan beide kanten van de dorpel werken.
De kokers die over de breedte gaan ,lopen achter ,onder de veerpoten en voor onder de motorsteun. De uiteinden van deze kokers steken voorbij de auto, hierin komen straks haakse kokers, zodat de auto op de zijkant gelegd kan worden.
			 
			
					
				
				Posted: Thu Sep 11, 2008 3:15 pm
				by Jeroen
				Ziet er fraai uit!!! Ik had de auto in 2005 bekeken en dacht dat er een behoorlijke berg werk aan zat. Wil niks afdoen aan je noeste arbeid tot nu toe, maar het lijkt erop dat de basis toch behoorlijk goed was. Alleen maar lekker!
			 
			
					
				
				Posted: Thu Sep 11, 2008 3:37 pm
				by Arnold D
				De basis zag er wel goed uit, maar dan ga je slopen en verder kijken,dan slik je wel een paar keer.
Maar dat zie je nog wel.
			 
			
					
				
				Posted: Thu Sep 11, 2008 4:43 pm
				by Arnold D
				Weer wat foto's toegevoegd.
Doe het maar op deze manier, anders neemt het topic zoveel ruimte.
http://www.mijnalbum.nl/Album=PYNPRZDK
De laatste foto's zijn van de dorpel en de bodem.
De dorpel was niet verrot aan de onderzijde.
De bodem was al eens dichtgelast en de hele kriksteun was weggelaten, nu is deze weer zoals het hoort
Er is meer uit de bodem geslepen dan op de foto te zien is.
[/img]
 
			
					
				
				Posted: Thu Sep 11, 2008 5:49 pm
				by Wondermike
				Hoe bevalt de cebora? Is dat de 155?
Is de auto bok al vrij, dan kan ik hem lenen......