323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Even een up date, nu ik terug ben vanuit de Alpen;
Allereerst mijn complimenten aan Wiebrand van Abeelen, super werk afgeleverd.
Na het inrijden (de eerste 2500-3000km ben ik niet boven de 3500rpm geweest, daarna rustig per 500km 500rpm hoger)
is mijn blok nu wel ingereden.
Wat is er gedaan:
2.7 eta onderblok, 885 cilinderkop. Kjet (verdeler wel vervangen) is gehandhaafd.
Je merkt dat het koppelverloop nu veel prettiger is. Vanaf 2500rpm trekt hij als een beer.
Het rijden is veel luier, maar als het moet kan je gruwelijk 'jagen'.
Ik ben er zeer blij mee. Wel ga ik nog een keer de kleppen nastellen en de olie verversen.
Allereerst mijn complimenten aan Wiebrand van Abeelen, super werk afgeleverd.
Na het inrijden (de eerste 2500-3000km ben ik niet boven de 3500rpm geweest, daarna rustig per 500km 500rpm hoger)
is mijn blok nu wel ingereden.
Wat is er gedaan:
2.7 eta onderblok, 885 cilinderkop. Kjet (verdeler wel vervangen) is gehandhaafd.
Je merkt dat het koppelverloop nu veel prettiger is. Vanaf 2500rpm trekt hij als een beer.
Het rijden is veel luier, maar als het moet kan je gruwelijk 'jagen'.
Ik ben er zeer blij mee. Wel ga ik nog een keer de kleppen nastellen en de olie verversen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Overigens: het eerder genoemde pingelen is opgelost door de onsteking zorgvuldig 1 graag te laat te zetten.
Nu wel ietsje ploffen in de uitlaat bij gaslos berg af.
Nu wel ietsje ploffen in de uitlaat bij gaslos berg af.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Prijs van de verdeler is zojuist verdubbeld......
So many cars, so little time
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
FOTOS!!!!
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Wondermike wrote:Prijs van de verdeler is zojuist verdubbeld......
Ok, van 1 naar 2 euro kan ik nog net dragen.
Mail me de schade en de details maar, dan maak ik het morgen over.
(ik zit nu weer op een hotel kamer in Duitsland, ben het eigenlijk wel een beetje zat - zakentripje).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Hallo, Allemaal
even voor de duidelijkheid
het onderblok dat ite heeft is een onderblok van een 325eta
die omgebouwd is naar een echte 2700cc
de krukas is door gebalanceerd naar 7000 tpm
ite heeft gekozen voor een lagere compressie verhouding
dus in plaats van 325i zuigers zitten er nu gesmede vlakke zuigers in
ite
ik ben blij dat je tevreden bent en wens je nog veel rijplezier
even voor de duidelijkheid
het onderblok dat ite heeft is een onderblok van een 325eta
die omgebouwd is naar een echte 2700cc
de krukas is door gebalanceerd naar 7000 tpm
ite heeft gekozen voor een lagere compressie verhouding
dus in plaats van 325i zuigers zitten er nu gesmede vlakke zuigers in
ite
ik ben blij dat je tevreden bent en wens je nog veel rijplezier
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Voor verdere vragen: gewoon Wiebrand bellen.
Nogmaals, zonder dat ik aandelen heb, ik ben zeer tevreden!
Nogmaals, zonder dat ik aandelen heb, ik ben zeer tevreden!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Ite, proficiat met je nieuwe motor! Ik heb zelf heel even een 325e '86 gehad, maar ondanks dat de motor niet helemaal fris was, kon je goed merken dat je er lui / relaxed mee kon rijden dankzij veel koppel onderin (om diezelfde reden heb ik nu een 328i als daily).
Komt er ook nog een filmpje met wat geluid?
Komt er ook nog een filmpje met wat geluid?
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Filmpje met geluid staat wel onder het Alpentour report.
Het is idd heerlijk rijden!
Het is idd heerlijk rijden!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Mooi met zo een eta blok erin.
Heeft hij geen last van inhouden boven de 5000tr/min door standaard K-jet?
Ik heb ook overwogen om zo een motor in men 323i te zetten, maar heb toch de originele behouden. Wie weet iets voor later.
Heeft hij geen last van inhouden boven de 5000tr/min door standaard K-jet?
Ik heb ook overwogen om zo een motor in men 323i te zetten, maar heb toch de originele behouden. Wie weet iets voor later.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Neuh, je kan nog lekker doortrekken, al is boven de 5000rpm het beslist niet meer nodig.
niet heel lang geleden een testje gedaan met een m20 2.5 in frisse toestand: ik trek harder weg, maar de 2.5 komt daarna bij. Van elkaar weglopen is niet aan de orde. Het is dus maar net wat je wil.
niet heel lang geleden een testje gedaan met een m20 2.5 in frisse toestand: ik trek harder weg, maar de 2.5 komt daarna bij. Van elkaar weglopen is niet aan de orde. Het is dus maar net wat je wil.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Hoogste tijd voor wat verse tekst.
De Baur is het afgelopen jaar behoudens het normale onderhoud eigenlijk nauwelijks aan de beurt geweest.
Doordat alles stevig gebruikt wordt en ik me echt ergerde aan wat rammels de auto maar eens van wat nieuwe onderdelen voorzien.
Allereerst een diepte investering voor maar liefst 4 nieuwe uitlaatrubbers. De spanband van oktober j.l. zat overigens nog steeds prima.
Die ligt nu weer in de kofferbak, je weet maar nooit
Vervolgens de hulplijn uit Zeewolde gebeld; en bij de Hornbach een setje van 4 grote ringen gekocht die precies over de pasbussen heen gaan van de draagarmen voor.
De hele stabilisatie zit dus nu echt gefixeerd op tpv de draagarmen. De veerpoot kan nu echt niet meer heen en weer.
Gevolg: zeer strak rijdend en geen klapperend onderstel bij grote gaten in de weg.
Uiteraard ook rondom de remmen gedaan: verse Ferodo blokken voor en achter de complete setup van de e30.
Als laatste ook de onderste strutbar gemonteerd. Kortom; de zomer kan beginnen.
Plaatjes zal ik misschien nog wel even posten als ik zin heb.
De Baur is het afgelopen jaar behoudens het normale onderhoud eigenlijk nauwelijks aan de beurt geweest.
Doordat alles stevig gebruikt wordt en ik me echt ergerde aan wat rammels de auto maar eens van wat nieuwe onderdelen voorzien.
Allereerst een diepte investering voor maar liefst 4 nieuwe uitlaatrubbers. De spanband van oktober j.l. zat overigens nog steeds prima.
Die ligt nu weer in de kofferbak, je weet maar nooit
Vervolgens de hulplijn uit Zeewolde gebeld; en bij de Hornbach een setje van 4 grote ringen gekocht die precies over de pasbussen heen gaan van de draagarmen voor.
De hele stabilisatie zit dus nu echt gefixeerd op tpv de draagarmen. De veerpoot kan nu echt niet meer heen en weer.
Gevolg: zeer strak rijdend en geen klapperend onderstel bij grote gaten in de weg.
Uiteraard ook rondom de remmen gedaan: verse Ferodo blokken voor en achter de complete setup van de e30.
Als laatste ook de onderste strutbar gemonteerd. Kortom; de zomer kan beginnen.
Plaatjes zal ik misschien nog wel even posten als ik zin heb.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Waar plaats je die ringen??en bij de Hornbach een setje van 4 grote ringen gekocht die precies over de pasbussen heen gaan van de draagarmen voor.
So many cars, so little time