323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Even een up date, nu ik terug ben vanuit de Alpen;
Allereerst mijn complimenten aan Wiebrand van Abeelen, super werk afgeleverd.
Na het inrijden (de eerste 2500-3000km ben ik niet boven de 3500rpm geweest, daarna rustig per 500km 500rpm hoger)
is mijn blok nu wel ingereden.

Wat is er gedaan:
2.7 eta onderblok, 885 cilinderkop. Kjet (verdeler wel vervangen) is gehandhaafd.
Je merkt dat het koppelverloop nu veel prettiger is. Vanaf 2500rpm trekt hij als een beer.
Het rijden is veel luier, maar als het moet kan je gruwelijk 'jagen'.

Ik ben er zeer blij mee. Wel ga ik nog een keer de kleppen nastellen en de olie verversen.


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18675
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by uwbuurman »

Super Ite! Klinkt prima!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Overigens: het eerder genoemde pingelen is opgelost door de onsteking zorgvuldig 1 graag te laat te zetten.
Nu wel ietsje ploffen in de uitlaat bij gaslos berg af.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18675
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by uwbuurman »

beter! iets minder vermogen maar wel een fijne motor!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Wondermike »

Prijs van de verdeler is zojuist verdubbeld...... :mrgreen:
So many cars, so little time
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by e-einundzwanzig »

FOTOS!!!!
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Wondermike wrote:Prijs van de verdeler is zojuist verdubbeld...... :mrgreen:

Ok, van 1 naar 2 euro kan ik nog net dragen.
Mail me de schade en de details maar, dan maak ik het morgen over.
(ik zit nu weer op een hotel kamer in Duitsland, ben het eigenlijk wel een beetje zat - zakentripje).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wiebrand
Newbee
Posts: 2
Joined: Thu Jun 02, 2011 11:24 am

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Wiebrand »

Hallo, Allemaal

even voor de duidelijkheid
het onderblok dat ite heeft is een onderblok van een 325eta
die omgebouwd is naar een echte 2700cc
de krukas is door gebalanceerd naar 7000 tpm
ite heeft gekozen voor een lagere compressie verhouding
dus in plaats van 325i zuigers zitten er nu gesmede vlakke zuigers in

ite

ik ben blij dat je tevreden bent en wens je nog veel rijplezier
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Voor verdere vragen: gewoon Wiebrand bellen.
Nogmaals, zonder dat ik aandelen heb, ik ben zeer tevreden!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 497
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by RJ »

Ite, proficiat met je nieuwe motor! Ik heb zelf heel even een 325e '86 gehad, maar ondanks dat de motor niet helemaal fris was, kon je goed merken dat je er lui / relaxed mee kon rijden dankzij veel koppel onderin (om diezelfde reden heb ik nu een 328i als daily).

Komt er ook nog een filmpje met wat geluid? :D
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Filmpje met geluid staat wel onder het Alpentour report.
Het is idd heerlijk rijden!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by bmw e12 e21 »

Mooi met zo een eta blok erin.
Heeft hij geen last van inhouden boven de 5000tr/min door standaard K-jet?
Ik heb ook overwogen om zo een motor in men 323i te zetten, maar heb toch de originele behouden. Wie weet iets voor later.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Neuh, je kan nog lekker doortrekken, al is boven de 5000rpm het beslist niet meer nodig.
niet heel lang geleden een testje gedaan met een m20 2.5 in frisse toestand: ik trek harder weg, maar de 2.5 komt daarna bij. Van elkaar weglopen is niet aan de orde. Het is dus maar net wat je wil.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Hoogste tijd voor wat verse tekst.
De Baur is het afgelopen jaar behoudens het normale onderhoud eigenlijk nauwelijks aan de beurt geweest.
Doordat alles stevig gebruikt wordt en ik me echt ergerde aan wat rammels de auto maar eens van wat nieuwe onderdelen voorzien.

Allereerst een diepte investering voor maar liefst 4 nieuwe uitlaatrubbers. De spanband van oktober j.l. zat overigens nog steeds prima.
Die ligt nu weer in de kofferbak, je weet maar nooit :)
Vervolgens de hulplijn uit Zeewolde gebeld; en bij de Hornbach een setje van 4 grote ringen gekocht die precies over de pasbussen heen gaan van de draagarmen voor.
De hele stabilisatie zit dus nu echt gefixeerd op tpv de draagarmen. De veerpoot kan nu echt niet meer heen en weer.
Gevolg: zeer strak rijdend en geen klapperend onderstel bij grote gaten in de weg.
Uiteraard ook rondom de remmen gedaan: verse Ferodo blokken voor en achter de complete setup van de e30.
Als laatste ook de onderste strutbar gemonteerd. Kortom; de zomer kan beginnen.

Plaatjes zal ik misschien nog wel even posten als ik zin heb.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Wondermike »

en bij de Hornbach een setje van 4 grote ringen gekocht die precies over de pasbussen heen gaan van de draagarmen voor.
Waar plaats je die ringen??
So many cars, so little time
Post Reply