323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

+1 en gewoon OEM Sachs (F&S) nemen.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Wondermike wrote: Mon Feb 14, 2022 6:31 pm Ben benieuwd naar de reactie van Michael over eventuele kosten.
Eeehhhh nou, wellicht dat je het met synchromesh ringen alleen redt met 500, ik heb hem gevraagd wat het zou kosten om 'm helemaal aan te pakken, lagers, spelingen afstellen, alles netjes maken en opnieuw afdichten, the works. Heel erg afhankelijk van de conditie van de bak moet ik dan rekenen op 1000 tot 1800 euro. Ik denk dat ik het voor dat geld eerst wel durf te avonturen met een gebruikte bak.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Poeh..... dat valt me tegen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Mij ook, da's mij net ff teveel om zomaar te doen
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Manitoba »

Jeroen wrote: Mon Feb 14, 2022 11:15 pm
Wondermike wrote: Mon Feb 14, 2022 6:31 pm Ben benieuwd naar de reactie van Michael over eventuele kosten.
Eeehhhh nou, wellicht dat je het met synchromesh ringen alleen redt met 500, ik heb hem gevraagd wat het zou kosten om 'm helemaal aan te pakken, lagers, spelingen afstellen, alles netjes maken en opnieuw afdichten, the works. Heel erg afhankelijk van de conditie van de bak moet ik dan rekenen op 1000 tot 1800 euro. Ik denk dat ik het voor dat geld eerst wel durf te avonturen met een gebruikte bak.
Wil daar prima open over zijn; dit is wat Michael destijds met mij heeft afgesproken qua werk en kosten:

Eerste tweede en derde synchro’s zijn versleten 4 en 5de synchro zijn nog goed lagerwerk en tandwielen zien er goed uit dat gaat wel goed dus daar kom je goed mee weg want er zitten dure lagers tussen en waarvan een niet eens meer leverbaar is. Ik kan jouw synchro’s vervangen voor 3 goede tweedehandse(nieuw kosten ze 130€ per stuk bij bmw dealer). Ik vraag 150€ voor 3 goede tweedehandse die ik heb liggen.Wil je de behuizingen gestraald hebben kost het 100€ meer. Zo zonder stralen wel inwendig reinigen natuurlijk met 4 x nieuwe oliekeringen en pakkingen incl werk kom je op 600€ uit.

Dat ik er blij mee en tevreden over ben, had ik al geschreven.

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Snap ik, en wellicht moet ik het anders aanvliegen en een bak daar neermikken en vragen wat te doen ipv voor een volledige revisie te gaan. Dan komt er vast ook een heel ander prijskaartje uit.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Ja, precies. Rondje schoonmaken en paar dingetjes vervangen is al heel wat.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Dat geldt voor mij ook, zal eens vragen wat alleen de diagnose kost.
So many cars, so little time
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by BertjeConti »

Is zo'n handbak niet zelf te doen? Kan naar mijn mening niet echt moeilijk zijn.

Eigenlijk zou ik de synchros van 1-2 ook eens moeten aanpakken, maar dat het nou echt tijd wordt....nou nee. De bak heeft er nu 300k op staan.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Manitoba »

BertjeConti wrote: Tue Feb 15, 2022 5:31 pm Is zo'n handbak niet zelf te doen? Kan naar mijn mening niet echt moeilijk zijn.

Eigenlijk zou ik de synchros van 1-2 ook eens moeten aanpakken, maar dat het nou echt tijd wordt....nou nee. De bak heeft er nu 300k op staan.
Als het er op aan komt, is alles zelf te doen. Alleen in ieder geval niet door mij, en ik kies daar ook niet voor.

Greetz,
Walter.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Ik durf zelf best veel maar een versnellingsbak uit elkaar pulken doe ik niet. Net als de voorvork en achterdemper van mijn mountainbike daar blijf ik ook af. Dat laat ik aan mensen over die er (hopelijk) verstand van hebben.

Vandaag een uurtje druk geweest om een oud type waterpomp poelie pas te maken voor een nieuw type wapu. Het opruimen van het gat was nog niet eenvoudig maar na een uurtje bloed zweet en tranen was het voor elkaar. Was er zelf heel content mee :thumbsup
Om er daarna achter te komen dat de 4 gaatjes waarmee de poelie wordt vastgezet op de wapu niet overeenkomen :bag

Ik heb er geen een in de voorraadkast van een later type, iemand? J.Groen kom er eens in...
So many cars, so little time
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wilmo »

Jeroen wrote: Mon Feb 14, 2022 10:31 pm +1 en gewoon OEM Sachs (F&S) nemen.
Mijn nieuwe Sachs stonk wel enorm. De old stock LuK die ik van eBay plukte heeft dat veel en veel minder. Ik zou ergens een 40 jaar oude koppeling proberen te vinden…
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by BertjeConti »

Wondermike wrote: Tue Feb 15, 2022 7:57 pm Ik durf zelf best veel maar een versnellingsbak uit elkaar pulken doe ik niet. Net als de voorvork en achterdemper van mijn mountainbike daar blijf ik ook af. Dat laat ik aan mensen over die er (hopelijk) verstand van hebben.

Vandaag een uurtje druk geweest om een oud type waterpomp poelie pas te maken voor een nieuw type wapu. Het opruimen van het gat was nog niet eenvoudig maar na een uurtje bloed zweet en tranen was het voor elkaar. Was er zelf heel content mee :thumbsup
Om er daarna achter te komen dat de 4 gaatjes waarmee de poelie wordt vastgezet op de wapu niet overeenkomen :bag

Ik heb er geen een in de voorraadkast van een later type, iemand? J.Groen kom er eens in...
Volgens mij moet ik nog zo'n poelie hebben liggen, zal vanavond een kijken in de voorraad
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Inmiddels via Rob een poelie onderweg waarvoor dank :thumbsup en ook nog maar een nieuwe Sachs koppeling set besteld.
Al met al is een motorrevisie nog een aardig prijzig klusje geworden maar hee, alles voor de matching numbers :read
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Precies! Haha!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply