323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Maar dat is ook, een paar duizend euro ben je zo op stap. Wat dingetjes hier en daar, paar zuigers, rondje pakkingen, verse slangen, schutbordmatje en daar ga je.

Maar wel mooi als het straks weer allemaal fris is. Ook weer voor jaren.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Ja vergeet het opboren in dit geval niet en een cilinderkopopfrisbeurtje. Oh ja nog 6 verse injecteurs en Roel en, en...... :bag
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Ja. Maar goed, dit is leuker dan geld. Zeker met deze inflatie.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Nou inmiddels zit de verse motor in de Baur. Het ging niet allemaal zonder probleempjes maar de meeste zijn opgelost.

Allereerst de nieuwe isolatiemat in de motorruimte plaatsen. Daar dacht ik wat licht over want je moet je stuurkolom verwijderen en je hoofdremcilinder(alle leidingen los), remdrukverdeler en rembekrachtiger moeten weg. Oh ja koppelingscilinder moet los en de kilometerteller kabel. Hierna paar plekjes roest behandeld en de nieuwe mat op zijn plaats gedrukt. Dat viel me 200 procent mee, de pasvorm is perfect! en hij is nog redelijk elastisch waardoor het plaatsen mee viel. Ik heb wel een aantal klodders lijmende kit gebruikt op een paar plekken. Gewoon omdat het kan. Uiteindelijk alle ijzeren bevestigingspinnen omgebogen en zo werd het een mooi geheel. Grote blij! Hierna alles weer teruggebouwd in omgekeerde volgorde.

Na het plaatsen van de mat en een nieuwe koppeling kon het verse blok op zijn plek. Die zat er zo weer in en voor nu toch besloten de sportbak er weer onder te schroeven. Liggend op de grond met de bak op een krik en die proberen op de motor te drukken, hier wordt ik te oud voor! Oh ja ik heb een brug.....kan er alleen niet bij. Groot gejuich als het dan eindelijk lukt!

Alle aanbouwdelen rondom de motor weer teruggeplaatst en check check dubbel check. Alles OK? dan het moment van startpoging 1.
Sleutel omdraaien en er gebeurd.......niks, helemaal niks.

Kleine toevoeging op het verhaal, ik heb een aantal delen niet van de bestaande motor gebruikt, WUR, Koude startventiel, gasklephuis en extra luchtschuif komen van het blok wat al bijna 15 jaar in mijn schuur stond. Alleen de extra luchtschuif had ik getest van te voren, de rest niet.
De motordraadboom had een aantal modificaties, schijnbaar massa problemen in het verleden dus die wilde ik niet gebruiken. Ik heb er nog een paar liggen dus de beste gebruikt en alle overbodige massadraden waren nu gelijk weg.
Startmotor lag ook al 15 jaar en heb ik mooi opgeknapt, maar niet getest. Extra massa draad van de accu naar het motorblok ook weggelaten dus er was nogal wat veranderd.

Maar goed, er gebeurde gewoon niks nu dus eerste verdachte, de startmotor. De startmotor van de E21 zit niet heel lekker maar na een uurtje foeteren zat de oude er weer op. Baalde ik wel van want die zag er niet uit. Goed, tweede startpoging! Weer niks, wtf!
Toch maar eens aan het meten dan. Geen goede massa op het blok, terwijl de massa draad ter hoogte van de dynamo keurig naar het subframe was aangesloten. Hmmmzzzz, gepoedercoat subframe zal geen goede massa maken met het chassis en dit is nooit gemerkt doordat er een extra massakabel direct van de accu naar het motorblok zat. Die oude kabel er weer bij gezocht en aangesloten en voila, startmotor doet het.
Weer uur later zat ook de mooie startmotor weer op zijn plek.

Nu serieuze startpoging 3, de motor draait nog erg zwaar rond merk ik en het duurt lang voor ik de benzine eindelijk door de benzineleidingen naar de nieuwe injectoren zie stromen. Met heel veel pijn en moeite kwam er leven in de motor maar van harte was het niet.
Spelen met de ontsteking zorgde al snel voor een motor die zichzelf draaiende hield. Yeahhhh
Boel een beetje warm laten draaien en daardoor liep hij redelijk mooi rond en alle vloeistoffen bleven mooi op hun plek.

Startpoging 4 met de afstellamp erbij, de ontsteking stond zeker nog niet op tijd en net voor het streepje (op het vliegwiel) op tijd stond kon ik de verdeler niet meer verder verdraaien, zucht. Ontsteking verzet waarna met het laatste stukje afstelwerk de motor al heel redelijk liep.
Met de andere wur en nieuwe injectoren moest er flink aan de CO worden geschroefd maar op de tast en gehoor ging dit best goed.

Eerste stukje rijden was hierna al snel een feit. Maar wat klinkt de motor anders, dit komt ook door de isolatiemat maar ook hoor je helemaal geen geluid van de zuigers meer. Omdat ik toch langs de dealer moest (de groene E46 was er mee gestopt in de werkplaats van BMW) kon hij daar gelijk aan de CO, die stond nog wat arm 1,28 en die hebben we naar 3 geschroefd. Wat loopt hij zonnig!!!
Volgende dag, koude motor en koude start, wat een drama. Hiervoor de oude WUR overgezet en dat scheelde, start weer redelijk goed, ff bokken en dan rond de 1300 toeren. Zakt als de extra luchtschuif sluit naar rond de 900.

Waarschijnlijk moet nu wel de CO weer worden afgesteld of heeft het wisselen van de WUR daar geen invloed op?
Voor nu loopt hij weer dus laat de zon maar komen, oh nee Euro 98 is momenteel nogal aan de prijs.
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by 323baur »

Mooi verhaal! Erg fijn om te lezen dat je Baur weer compleet is!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Mooie stappen, Michel! In principe moet een WUR geen invloed hebben op je CO bij warm. Maar als 1 van de twee niet goed is dan kan het wel...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Tsja, dat soort dingen horen er helaas vaak wel bij, bij zo'n omvangrijke klus. Niet zeiken nu, big smile opzetten, aftanken en goan!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by BertjeConti »

Top dat je "nieuwe" motortje op zich mooi stil loopt, alleen nog wat fine tunen dus. Maar mechanisch dus alles dik in orde.

Blijkbaar is het kjet systeem niet de gemakkelijkste om goed afgesteld te krijgen.

Bij mijn "nieuwe" motor viel mij vooral op hoeveel gretiger deze in de toeren wilde ten opzichte van de oude, en natuurlijk het geruisloze kleppentrein en de gelijkmatige loop op alle 6 de potjes
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Peter V. »

Mooi werk Michel. Deze kan er weer 200000 km tegen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Ja blij met het resultaat, nu wil ik een aantal wurren?! gaan reviseren, heb er een stuk of 8 denk. Er zijn "kleine" revisiesetjes en de uitgebreide revisiesets met het onderste membraan.

@Jeroen jij reviseerde die dingen ook toch, welke set gebruikte jij en is het vervangen van het membraam nodig?
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Ook bezig geweest met het testen en doormeten van thermo tijdschakelaars uit de voorraad, 2 konden zo in de vuilnisbak want daar was de weerstand tussen W en G oneindig. De andere schakelen koelkast koud tussen de 8 a 9 seconden. Bij huiskamer temp tussen de 5 a 6 seconden. 12 seconden redden ze allemaal niet meer.
In een bak warm water schakelen ze ook uit en blijven dan open tot ze onder de koude kraan gaan. Leuke materie!
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Volgens mij waren de vroege thermotijdschakelaars 12 seconden, latere 8 seconden. Die 8 sec komen het meeste voor volgens mij.

Bij de WURren is het meest voorkomende euvel dat het membraan verkleeft (door stilstand en door die E10 rommel). Tot nu toe heb ik nog niet meegemaakt dat dat membraan gescheurd was of scheurde bij demontage. Even oppoetsen met scotchbrite en je kunt ze gewoon hergebruiken met een nieuwe rubber ring eronder. Zorgen dat de kanaaltjes onder het membraan schoon en open zijn.
Een enkele keer is het bimetaal defect (test: weerstand moet ca 22-26 ohm zijn). Vrijwel alle WURs maken gebruik van banjobouten, uiteraard altijd de koperen ringen aan weerszijden vervangen.

Heb je een linkje voor die revisiesetjes? Mijn hofleverancier is er nl mee gestopt en de voorraad is tanende.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Er staat wel 12 sec. op de zijkant. Maar goed ze zijn ook allemaal van 79/80 dus ruim 40 jaar oud.

Revisiesets: ik bedoel het membraam van het onderste deel in de wur, hier uiterst rechts in de uitgebreide set
https://www.ebay.de/itm/184259381646
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Oh nee die is niet zo spannend, doet volgens mij in de E21 WUR vooral dienst als pakking.

Ik bedoel de omcirkelde deeltjes in onderstaande afbeelding, dus deze setjes zouden al moeten voldoen:
https://www.ebay.de/itm/384627462593
https://www.ebay.de/itm/183149415821
WUR.JPG
WUR.JPG (75.34 KiB) Viewed 1910 times
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Die laatste linkjes kom ik zo snel niet vinden maar die bedoelde ik.

De 2 veren rusten wel op dat membraam onderin en ik denk dat het ook iets te maken heeft met de luchtslang die bovenop de wur wordt aangesloten en het gaatje onderin de wur. Of zal die alleen voor een soort vacuum zorgen?
So many cars, so little time
Post Reply