Het Nationaal Verkeersinfarct
Posted: Thu Oct 23, 2008 11:37 pm
Aan het eind van dit stukje zullen jullie denken... gefrustreerd! Maar nee, ik houd het liever op teleurgesteld.
De verkeersdrukte van de afgelopen dagen heeft me aan het denken gezet. En aangezien ik in ellenlange files stond had ik wat tijd voor overpeinzingen. Ik sta overigens altijd in files die er volgens de verkeersinformatie niet zijn... ben ik een spook of valt dit onder politiek getinte informatievoorziening... okee dit even terzijde.
Soms kan ik me al verbazen over hoe mensen omgaan met hun vervoermiddel. Heilige koe, maar die voeren we het liefst goedkope schillen want de benzine is al zo duur. Dus we gaan naar de Kwik Fit en laten wat goedkoop rubber monteren (ondertussen laten we ons een oor aannaaien voor vier nieuwe schokdempers en een nieuwe uitlaat maar okee). De ervaringen zijn altijd erg goed, als het droog is voldoet de band errug goed (welke niet?), als het nat is, ach dan moet het maar iets voorzichtiger. Bezuinigen op de veiligheid van jezelf en anderen want dat verschil... dat maakt juist dat verschil in een noodsituatie. Maar okee, we hebben geld uitgespaard en daar draait het in dit leven kennelijk om.
Maar okee, verkeersdrukte. Afgelopen dinsdag was een waar feest voor hen die er toch al last van hebben als de blaadjes gaan vallen. Massahysterie want het regent. U zei? Heel Nederland klaagt al zolang deze natie bestaat over dat dit een nat land is, en we zijn nog niet gewend aan een paar spetters??? Of is het misschien zo dat het verkeer dan verandert in een massa Kwik Fitters die van stoeprand naar stoeprand glibberen?
Andere verkeerssituatie dan maar. Vandaag: zonnig, droog, nog niet echt last van een laagstaande zon, schier ideale verkeersomstandigheden. En wederom komt Nederland onvrijwillig en vroegtijdig tot stilstand. Voer voor de analist in mij. Wat kunnen we nog meer voor oorzaken bedenken? Geen afstand houden met als gevolg om de haverklap de rem even aantikken, met een hele rij rode lichtjes tot gevolg? Te eenvoudig, try harder. Ongevallen die door de passanten moeten worden bestudeerd vertragen, en omdat de aandacht is afgeleid gebeuren er tussen de passerende voertuigen ook wat kleine aanrijdingen. Ik denk aan het reclamefilmpje met de veldrijders... ja hoor, goed opgelet, laten staan op de rijbaan, hoera! Maar goed, ik heb het gevoel dat ook dat niet hèt is.
Na enkele wegversmallingen wordt het al duidelijker. Met filmpjes over veldrijders en ritsen moeten we worden opgevoed. Triest, maar het is nog waar ook! Ik begrijp nu dat het significant bijdraagt aan het eigen geluk als je gaatjes dicht rijdt en daarmee een ander het ritsen verhindert. Extra remmen, extra vertraging, de file groeit... wauw dat ik dat als individu kan veroorzaken zeg! Vanuit de ritser van de andere kant kun je daarin gelukkig ook een bijdrage leveren door een rijtje braaf ritsende auto's toch nog even in te halen. Je wint zelf twee plekken dus zéker een half uur, en achter jou lever je weer een flinker bijdrage in het afremmen van de doorstroming. Mooi man! Een verhaal á la de kip en het ei... we halen nog een paar auto's in want het stroomt niet door... of was het misschien toch andersom?
En met dit alles zit ik te bedenken... het is toch vakantie deze week?
Je mijmert soms in je file-uren ook wel over hoe andere landen problemen oplossen. Ehmmm da's meestal op basis van respect en discipline. Okee, dat is waarom een constructie die we veel in andere landen tegen komen (men mag de kruising over op volgorde van aankomst) natuurlijk nooit gaat werken hier.
Ach, zijn het dan alleen de automobilisten die hier de oorzaak van zijn? Voor een groot deel zeker, maar vlak de politiek niet uit. Al decennia groeit het wegennet niet mee met de groei van het autogebruik en de verkeersintensiteit. Voor deze belemmering hebben we een nieuw excuus: fijnstof. Als de doorstroming beter verloopt zijn er zeker geen economische voordelen te behalen. Sterker nog, de politiek verwacht een enorme groei van het aantal voertuigen als het verkeer weer in beweging komt. Zelfs al zou deze vergezochte drogreden opgeld doen, dan nog is de uitstoot in mijn beperkte visie lager dan met rijen afwisselend optrekkende en stilstaande voertuigen.
Is deze kromme redenering er dan ook de oorzaak van dat we voor elk verkeerslicht moeten stoppen? Geen doorstroming, verkeer langer in jouw gemeente, bij elk verkeerslicht weer afremmen, wachten, optrekken... maar niet verder dan het volgende verkeerslicht? Zo'n 20 jaar geleden moesten we in heel Nederland de verkeerslichten bij overgangen voor voetgangers en fietsers voorzien van schakelaars. Geweldig idee! Het licht houdt pas rekening met deze groepen als er daadwerkelijk iemand is, je staat niet onnodig te wachten. Inmiddels heeft iemand blijkbaar bedacht dat het toch geen goed idee is. De knoppen zitten er nog wel, maar in veel gevallen zijn de oversteekplaatsen gewoon weer vast in het programma opgenomen (??). Zo kan het voorkomen dat je 's morgens om 6.00 in Den Haag voor werkelijk elk verkeerslicht staat te wachten zodat de voetganger of fietser veilig kan oversteken. De voetganger of fietser die blijkbaar besloten heeft zich nog een keer om te draaien vanmorgen want er is geen mens te bekennen. Ach, leggen we nog wat fijnstof neer!
Als je dit soort dingen zit te overdenken ga je je toch flink schamen voor het feit dat je deel uitmaakt van een land dat voornamelijk lijkt te bestaan uit incompetente ambtenaren en egoïstische burgers.
Mijn voorspelling: nog dit najaar gaan we het record op het gebied van filelengte op verbazingwekkende wijze aanscherpen. 1500 km in één spits moet makkelijk kunnen! Ongetwijfeld niet een dag dat men fijnstof aan het meten is.
Groeten,
Jeroen
De verkeersdrukte van de afgelopen dagen heeft me aan het denken gezet. En aangezien ik in ellenlange files stond had ik wat tijd voor overpeinzingen. Ik sta overigens altijd in files die er volgens de verkeersinformatie niet zijn... ben ik een spook of valt dit onder politiek getinte informatievoorziening... okee dit even terzijde.
Soms kan ik me al verbazen over hoe mensen omgaan met hun vervoermiddel. Heilige koe, maar die voeren we het liefst goedkope schillen want de benzine is al zo duur. Dus we gaan naar de Kwik Fit en laten wat goedkoop rubber monteren (ondertussen laten we ons een oor aannaaien voor vier nieuwe schokdempers en een nieuwe uitlaat maar okee). De ervaringen zijn altijd erg goed, als het droog is voldoet de band errug goed (welke niet?), als het nat is, ach dan moet het maar iets voorzichtiger. Bezuinigen op de veiligheid van jezelf en anderen want dat verschil... dat maakt juist dat verschil in een noodsituatie. Maar okee, we hebben geld uitgespaard en daar draait het in dit leven kennelijk om.
Maar okee, verkeersdrukte. Afgelopen dinsdag was een waar feest voor hen die er toch al last van hebben als de blaadjes gaan vallen. Massahysterie want het regent. U zei? Heel Nederland klaagt al zolang deze natie bestaat over dat dit een nat land is, en we zijn nog niet gewend aan een paar spetters??? Of is het misschien zo dat het verkeer dan verandert in een massa Kwik Fitters die van stoeprand naar stoeprand glibberen?
Andere verkeerssituatie dan maar. Vandaag: zonnig, droog, nog niet echt last van een laagstaande zon, schier ideale verkeersomstandigheden. En wederom komt Nederland onvrijwillig en vroegtijdig tot stilstand. Voer voor de analist in mij. Wat kunnen we nog meer voor oorzaken bedenken? Geen afstand houden met als gevolg om de haverklap de rem even aantikken, met een hele rij rode lichtjes tot gevolg? Te eenvoudig, try harder. Ongevallen die door de passanten moeten worden bestudeerd vertragen, en omdat de aandacht is afgeleid gebeuren er tussen de passerende voertuigen ook wat kleine aanrijdingen. Ik denk aan het reclamefilmpje met de veldrijders... ja hoor, goed opgelet, laten staan op de rijbaan, hoera! Maar goed, ik heb het gevoel dat ook dat niet hèt is.
Na enkele wegversmallingen wordt het al duidelijker. Met filmpjes over veldrijders en ritsen moeten we worden opgevoed. Triest, maar het is nog waar ook! Ik begrijp nu dat het significant bijdraagt aan het eigen geluk als je gaatjes dicht rijdt en daarmee een ander het ritsen verhindert. Extra remmen, extra vertraging, de file groeit... wauw dat ik dat als individu kan veroorzaken zeg! Vanuit de ritser van de andere kant kun je daarin gelukkig ook een bijdrage leveren door een rijtje braaf ritsende auto's toch nog even in te halen. Je wint zelf twee plekken dus zéker een half uur, en achter jou lever je weer een flinker bijdrage in het afremmen van de doorstroming. Mooi man! Een verhaal á la de kip en het ei... we halen nog een paar auto's in want het stroomt niet door... of was het misschien toch andersom?
En met dit alles zit ik te bedenken... het is toch vakantie deze week?
Je mijmert soms in je file-uren ook wel over hoe andere landen problemen oplossen. Ehmmm da's meestal op basis van respect en discipline. Okee, dat is waarom een constructie die we veel in andere landen tegen komen (men mag de kruising over op volgorde van aankomst) natuurlijk nooit gaat werken hier.
Ach, zijn het dan alleen de automobilisten die hier de oorzaak van zijn? Voor een groot deel zeker, maar vlak de politiek niet uit. Al decennia groeit het wegennet niet mee met de groei van het autogebruik en de verkeersintensiteit. Voor deze belemmering hebben we een nieuw excuus: fijnstof. Als de doorstroming beter verloopt zijn er zeker geen economische voordelen te behalen. Sterker nog, de politiek verwacht een enorme groei van het aantal voertuigen als het verkeer weer in beweging komt. Zelfs al zou deze vergezochte drogreden opgeld doen, dan nog is de uitstoot in mijn beperkte visie lager dan met rijen afwisselend optrekkende en stilstaande voertuigen.
Is deze kromme redenering er dan ook de oorzaak van dat we voor elk verkeerslicht moeten stoppen? Geen doorstroming, verkeer langer in jouw gemeente, bij elk verkeerslicht weer afremmen, wachten, optrekken... maar niet verder dan het volgende verkeerslicht? Zo'n 20 jaar geleden moesten we in heel Nederland de verkeerslichten bij overgangen voor voetgangers en fietsers voorzien van schakelaars. Geweldig idee! Het licht houdt pas rekening met deze groepen als er daadwerkelijk iemand is, je staat niet onnodig te wachten. Inmiddels heeft iemand blijkbaar bedacht dat het toch geen goed idee is. De knoppen zitten er nog wel, maar in veel gevallen zijn de oversteekplaatsen gewoon weer vast in het programma opgenomen (??). Zo kan het voorkomen dat je 's morgens om 6.00 in Den Haag voor werkelijk elk verkeerslicht staat te wachten zodat de voetganger of fietser veilig kan oversteken. De voetganger of fietser die blijkbaar besloten heeft zich nog een keer om te draaien vanmorgen want er is geen mens te bekennen. Ach, leggen we nog wat fijnstof neer!
Als je dit soort dingen zit te overdenken ga je je toch flink schamen voor het feit dat je deel uitmaakt van een land dat voornamelijk lijkt te bestaan uit incompetente ambtenaren en egoïstische burgers.
Mijn voorspelling: nog dit najaar gaan we het record op het gebied van filelengte op verbazingwekkende wijze aanscherpen. 1500 km in één spits moet makkelijk kunnen! Ongetwijfeld niet een dag dat men fijnstof aan het meten is.
Groeten,
Jeroen
