Page 3 of 4

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Fri Apr 10, 2015 10:27 am
by Peter V.
Daar is zeker een markt voor. Ebay rekent ook zomaar 100 tot 200 euro voor een nette goedwerkende.

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Mon Apr 13, 2015 9:04 pm
by Jeroen
Vandaag was testdag. Tijdens de opwarmfase lijkt het alsof de motor gelijkmatiger loopt en iets hoger stationair (800->1200 rpm), warm merk ik nog geen echte wonderen, maar het was ook geen lange rit en de belangrijkste verschillen werden ook koud verwacht. Komende dagen/weken maar eens wat erop los karren als test.

Wel grappig: ik had natuurlijk zeer recent de slangen naar de WUR vernieuwd en met nieuwe koperen ringen aan weerszijden van de banjobouten geplaatst. Het zat er allemaal net op dus ik wilde bij wijze van experiment deze ringetjes eens hergebruiken... gelijk lekkage op de ingaande leiding terwijl alles toch echt op moment vast zat! Nieuwe ringen lagen klaar en met die gemonteerd was het weer droog. Voor de Alpen heb ik van alle benodigde ringen ook reserve exemplaren mee (8-10-12-14mm).

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Mon Apr 13, 2015 9:19 pm
by bmw e12 e21
Een rit dat hij door en door warm is is idd een vereiste.
Ik heb vandaag met de 323 veel autosnelweg gedaan. De olietemp is opgelopen tot 95 graden. Op binnenbanen ronde de 90graden.
Mijn 323 blijft soms warmzijnde te hoog draaien. Ik heb nu eens de koppeling opgelaten bij vertrek zodat het stationair toerental(warme motor) daalt tot 1000tr/min. Dan de koppeling weer ingetrapt. Als ik dat doe blijft hij op 1000tr/min staan, raar.

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Mon Apr 13, 2015 9:23 pm
by Jeroen
Ik heb dat ook weleens gehad. Dan vraag je je af of het in die warmdraairegelaar kan zitten, of in een niet lekker gangbare plunjer in de verdeler. Die laatste heb ik zelf nog nooit uit elkaar gehad.

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Mon Apr 13, 2015 9:28 pm
by bmw e12 e21
Klopt,

Ik heb laatst deze gekocht, injectiereiniger van BARDAHL:
http://www.mister-auto.be/fl/benzine-be ... 81198.html
Ik zou die graag eens gebruiken in de 323 en de m535.
Heb naar BARDAHL gemaild of dat bij de K-jetronic kwaad kan, die zei van niet.
Ook wil ik dat er voor de winterslaap gaan bijkappen op ''vasthangen'' van injectoren etc... tegen te gaan.
Wat denken jullie?

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Mon Apr 13, 2015 9:36 pm
by Jeroen
Datzelfde spul mik ik er ook weleens in als een auto lang gestaan heeft. Geen idee of het echt iets doet, nooit echt een verschil gemerkt, maar theoretisch zou dit mengsel op basis van kerosine de vergomde benzine wel wat moeten oplossen.

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Mon Apr 13, 2015 9:41 pm
by bmw e12 e21
Ik heb dit spul voor diesel destijds in men focus gedaan.
Hij had warm stationair een ''hoog'' verbruik van 0.7l/h, nu 0.4l/h, en heb dat al 2j gelden erin gedaan.
Ook Was hij volgens verbruiksmeter toen duidelijk zuiniger, achteraf natuurlijk niet meer. Maar het lage stationair verbruik is gebleven.

Ik heb net wat bang dat het de dichtingen vd spinnekop zou kunnen aantasten.

Oh ja, ik heb nog 3 spinnekoppen liggen, alle 3 de middenplunjer vast...

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Tue Apr 14, 2015 6:18 am
by Peter V.
Ondanks dat ik geen k-jet heb komt dat wisselende stationair toerental ook bij mij voor als de motor warm is.

Dan draait de motor bijvoorbeeld 1200 rpm. Als ik dan de motor afzet en hierna gelijk weer start (zonder pedaal aan te raken) draait ze netjes 900 Rpm.

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Tue Apr 14, 2015 8:11 am
by Jeroen
Het blijft ook allemaal antieke mechanische troep :P

Uit angst voor lekkages heb ik nog nooit aan een brandstofverdeler gerommeld. In mijn hoofd zit dat ik het dan ook goed wil en daarna gelijk systeemdruk en opbrengsten wil justeren en daarmee heb je weer de nodige meters nodig, en daar kan ook wel weer even tijd in gaan zitten. Vandaar dat ik 'm vooralsnog heb gelaten voor wat het is. Maar had Michel al niet eens gerommeld met zo'n ding?

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Tue Apr 14, 2015 8:25 am
by bmw e12 e21
Hier vind je alvast demontage foto's.
http://e21zyp.6enligne.net/index_resto_ttbosch.htm
Dichtingssets heb ik wel al op ebay zien passeren.
Heeft niemand hier dan zo een afstelset voor een K-jet?
Zouden we eigenlijk toch eens moeten hebben.
Binnenkort kent niemand meer iets daarvan.

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Thu Jul 23, 2015 9:36 pm
by bmw e12 e21
bmw e12 e21 wrote:Een rit dat hij door en door warm is is idd een vereiste.
Ik heb vandaag met de 323 veel autosnelweg gedaan. De olietemp is opgelopen tot 95 graden. Op binnenbanen ronde de 90graden.
Mijn 323 blijft soms warmzijnde te hoog draaien. Ik heb nu eens de koppeling opgelaten bij vertrek zodat het stationair toerental(warme motor) daalt tot 1000tr/min. Dan de koppeling weer ingetrapt. Als ik dat doe blijft hij op 1000tr/min staan, raar.
Om het euvel van blijvend verhoogd toerental stationair bij warme motor aan te pakken heb iik een tijd terug de WUR door een nieuwe vervangen, probleem is opgelost, maar nu heb ik die WUR eens uit elkaar genomen.
De Weerstand om bimetaal is zwart en ik meet oneindige weerstand... Die zal dus wel opgestookt zijn vrees ik.
Image
Image
Image
Image
Zijn die nog ergens verkrijgbaar?
Iemand een idee hoeveel die weerstand moet bedragen?

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Thu Jul 23, 2015 10:08 pm
by Jeroen
De weerstand staat normaal gesproken op het groene omhulsel gedrukt, vrees alleen dat dat gedeelte nu zwartgeblakerd is. Meestal is de weerstand ca 23-26 ohm (tolerantie +/- 2 ohm) dus als je oneindig meet dan is die wel om zeep. Als je geluk hebt heeft een Bosch servicepunt er nog een paar liggen, hier in de omgeving is alles al zo'n beetje op. Verder zit 'ie er nog erg schoon uit, maar membraan kan evengoed wel goed verkleefd zijn (opent 'ie niet meer), en de o-ring kan die eronder ligt kan lekker platgedrukt zijn.

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Thu Jul 23, 2015 10:47 pm
by uwbuurman
Oei, das wel jammer. Dit is dan je oude of je nieuwe wur?

@Jeroen, gebeurt dat vaker?

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Thu Jul 23, 2015 10:57 pm
by bmw e12 e21
Dit is men oude WUR, werkte eerste 600km top, maar steeds vaker kwam het voor dat stationair toerental warm op 1500tr bleef steken.
Heb nog ene occasie liggen, die morgen openmaken en zien of weerstand nog intact is. Bij deze 2de is de brandstoftoevoer dichtgeslibt.

Re: K-Jetronic injectie: schema, storingen, afstelling, etc.

Posted: Fri Jul 24, 2015 8:46 am
by bmw e12 e21
Ik heb nog een spinnekop liggen(ooit bij onderdelen meeegeekregen) met vast plunjer en er ontbreekt 1 regelschroef van een injector aan.
De ideale kans om es ene open te draaien als experiment.
Image
Image
Rechts de regelschroef die ontbrak:
Image
Je ziet reechts duidelijk dat de veer lageer ligt waar de regelschroef ontbrak:
Image
Dat bruin substitut heeft een raar geurtje. Waarschijnlijk benzine resten daar men reserve benzinetanks ook zo een geur in hadden.
Image
Om deze lekvrij in elkaar te steken mag er duidelijk GEEN vuiltje tussen de diafragma blijven steken.
Hier nog eeen adresje voor revisie gevonden.
http://www.ferrari400parts.com/catalog/ ... p/cPath/58