Compressie meten

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Compressie meten

Post by Peter V. »

Na aanleiding van een probleem met mijn motorblok ben ik de compressie gaan meten. Nu kwam het idee via het forum om er een "how to do" van te maken dus bij deze. Mochten er aanvullingen zijn geef ze door want misschien doe ik het wel helemaal fout (nog nooit eerder gedaan).

*Stap 1. In mijn geval bij de 323i. De zekering verwijderen van de elektrische brandstofpomp om geen benzine te krijgen.
Image

*Stap 2. Alle bougies verwijderen, je wilt tenslotte geen vonk of een motor die aanslaat.
Image

*Stap 3. Als eerste spuit ik een beetje motorolie via het bougiegat op de zuiger om ervoor te zorgen dat er in ieder geval bij de eerste omwentelingen een soort seal onstaat waardoor eventuele problemen omtrent zuigerveren niet tellen. Hierdoor kun je straks de compressie meten en mocht deze laag uitvallen dan zit waarschijnlijk je probleem in de cylinderkop.

Image

Image

*Stap 4. Stop de meter in het bougiegat en houd deze goed op zijn plaats. Laat een ander persoon de motor via de startmotor even ronddraaien. Je voelt zelf wel bij de meter of je de compressieslag heb gehad.
Image

Lees de gemeten waarde af en reset de meter voor de volgende cylinder.

Doe dus pas dat beetje olie op de zuiger van de cylinder als je die cylinder gaat meten. Als je ze allemaal heb gehad dan even de motor een 20 seconden rond laten draaien om de ingespoten olie te verwijderen. Hierna de metingen nog eens doen. Mocht je dan grote afwijkingen krijgen dan is namelijk die olieseal niet bij de desbetreffende zuiger en zou het een probleem met het onderblok kunnen zijn.

Gr Peter V


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

let erop dat als je de meting doet dat je je gas helemaal intrapt, zodat de motor genoeg lucht aan kan zuigen om een maximale druk op te bouwen.
rubencornelisse
Newbee
Posts: 3
Joined: Fri Sep 21, 2007 9:55 am
Location: Netherlands
Contact:

Post by rubencornelisse »

Twee kleine aanvullingen: ik zou eerst zonder olie meten en daarna met. (anders moet je toch de motor een tijdje laten lopen om te zorgen dat alle olie weer verdwenen is, en dat kost wat extra tijd).
Pas ook op dat de bougie kabel uiteinden niet in de buurt van je handen en blok hangen i.v.m. de vonk!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Daarom trek ik ook altijd de bobinekabel op de bobine los, dan is dat de enige plaats waar kans is op een vonk...

Oh en draadje ff sticky gemaakt!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Adje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 136
Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
Location: Sint Anthonis, Netherlands

Post by Adje »

dan kun je beter de singaaldraad van de bobine los trekken ipv die naar de verdeler toe. anders kan de bobine de spanning niet kwijt en kan deze doorbranden.
pedro
Upcoming E21 fanatic
Posts: 89
Joined: Thu Dec 23, 2004 9:23 pm
Location: belgie

Post by pedro »

meet je de compressie best bij een koude motor of warme motor
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Je zou zeggen bij een warme motor i.v.m. materiaal en uitzetting. Ik heb het gedaan terwijl hij koud was.

Ik had een vrij korte manometer en de uitlaat is anders knap heet :?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply