oohps I did it again..
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2264
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: oohps I did it again..
Mooi, mooi, mooi! Wordt genieten met zo’n chique bommetje. Have fun!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: oohps I did it again..
Mooi discreet en snel. Dat zijn de fijnste.
Proficiat met je koop!

Proficiat met je koop!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4493
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: oohps I did it again..
Mooie aankoop .. leuk om rijden .. top!!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Re: oohps I did it again..
Gaaf hoor, toekomstig klassiekertje
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11600
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: oohps I did it again..
Maar eens een heel oud draadje omhoog trappen, want dit gaat over eigen blik.
Mijn 540 e39 is een blijvertje gebleken, ik heb er teveel lol mee.
Buiten het feit dat hij door een eerdere eigenaar op lpg g3 is gezet is dat met 30k/jr nog wel te doen.
Intussen preventief een heleboel zaken gedaan en intussen is hij best naar mijn zin.
Toch krijg ik 1 ding niet fijn.
Na de zomer startte de V8 steeds slechter. Ik bleek een cat opgefikt te hebben tijdens de terug rit in Germania.
Na dat de dat vervangen is door een immi was het iets beter, maar nu vanuit een vakantie adres is het toenemend irritant.
Starten doet hij wel, maar dan op benzine op 5-6 cilinders. Enorm stinken naar benzine. Rommelig lopen en eigenlijk te weinig toeren. (400-500, terwijl koud dit rond 1000 moet zijn, en warm 600).
Na 1 minuutje wordt het beter, en zodra de kvs temp echt los komt is er eigenlijk weinig aan de hand.
Ding heeft warm vermogen zat, verbruik op lpg is 1:7 gemiddeld, dus ook kloppend.
Al dan niet gerelateerd aan dit probleem zij de afgelopen tijd de volgende zaken vernieuwd/gecontroleerd.
- lpg systeem geheel gecheckt en ok bevonden, alle injectoren zijn schoon en ok.
- nokas, krukas en kvs sensoren vervangen door nieuw oem.
- 8 nieuwe bobines, (vorig jaar al) en recent 8 nieuwe bougies. (Op lpg gaat dat minder lang mee).
- kepdekselpakkingen zijn vervangen, dus de bougies staan niet in de olie.
- rondom vacuüm gecheckt en vervangen.
Een nieuwe lmm is onderweg, omdat ik in het huis een scheurtje heb ontdekt. Dit is nu eerst provisorisch afgeplakt, niet mooi, wel afdoend.
Hoewel dus een staand issue niet de oplossing, want het starten is nog steeds matig.
Zelf denk ik als laatste nog aan de carterventilatie, maar dat zou eigenlijk niet kunnen, want redelijk recent en warm is het zero problems.
Preventief zou ik evt de lambda sondes kunnen vervangen maar zonder analyse nieuwe doosjes kopen is niet zo mijn ding.
Zijn er nog andere tips to check?
Mijn 540 e39 is een blijvertje gebleken, ik heb er teveel lol mee.
Buiten het feit dat hij door een eerdere eigenaar op lpg g3 is gezet is dat met 30k/jr nog wel te doen.
Intussen preventief een heleboel zaken gedaan en intussen is hij best naar mijn zin.
Toch krijg ik 1 ding niet fijn.
Na de zomer startte de V8 steeds slechter. Ik bleek een cat opgefikt te hebben tijdens de terug rit in Germania.
Na dat de dat vervangen is door een immi was het iets beter, maar nu vanuit een vakantie adres is het toenemend irritant.
Starten doet hij wel, maar dan op benzine op 5-6 cilinders. Enorm stinken naar benzine. Rommelig lopen en eigenlijk te weinig toeren. (400-500, terwijl koud dit rond 1000 moet zijn, en warm 600).
Na 1 minuutje wordt het beter, en zodra de kvs temp echt los komt is er eigenlijk weinig aan de hand.
Ding heeft warm vermogen zat, verbruik op lpg is 1:7 gemiddeld, dus ook kloppend.
Al dan niet gerelateerd aan dit probleem zij de afgelopen tijd de volgende zaken vernieuwd/gecontroleerd.
- lpg systeem geheel gecheckt en ok bevonden, alle injectoren zijn schoon en ok.
- nokas, krukas en kvs sensoren vervangen door nieuw oem.
- 8 nieuwe bobines, (vorig jaar al) en recent 8 nieuwe bougies. (Op lpg gaat dat minder lang mee).
- kepdekselpakkingen zijn vervangen, dus de bougies staan niet in de olie.
- rondom vacuüm gecheckt en vervangen.
Een nieuwe lmm is onderweg, omdat ik in het huis een scheurtje heb ontdekt. Dit is nu eerst provisorisch afgeplakt, niet mooi, wel afdoend.
Hoewel dus een staand issue niet de oplossing, want het starten is nog steeds matig.
Zelf denk ik als laatste nog aan de carterventilatie, maar dat zou eigenlijk niet kunnen, want redelijk recent en warm is het zero problems.
Preventief zou ik evt de lambda sondes kunnen vervangen maar zonder analyse nieuwe doosjes kopen is niet zo mijn ding.
Zijn er nog andere tips to check?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28550
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: oohps I did it again..
Recent nog een check op foutmeldingen gedaan, of een viergastest? Vanos luidruchtig bij koude start? Lambdasonde(s) kan maar dan meet je dat meestal ook wel (hoge CO, HC), is zeker wel een optie gezien de uitgefikte kat.
Maar nummer één met deze dingen is toch wel vacuumlekkage. Kun je vaak ook wel weer vinden met een viergastest, en anders gewoon old school met een bus remmenreiniger. M60/M62 heeft flink last van uitgedroogde pakkingen van het inlaatspruitstuk, aangezien je goed bij het gasklephuis kunt zou ik iig daar de beide pakkingen inspecteren (ronde- en vormpakking) en aan de achterzijde van het inlaatspruitstuk zit ook nog een deksel met vormpakking, al weet ik niet hoe goed die bereikbaar is bij jouw auto. Dat zijn de eenvoudigste checks, maar het ook waarschijnlijk dat de pakkingen van het inlaatspruitstuk zelf (naar de kop) inmiddels oud en keihard zijn. Da's al meer werk maar geen rocket science.
Maar nummer één met deze dingen is toch wel vacuumlekkage. Kun je vaak ook wel weer vinden met een viergastest, en anders gewoon old school met een bus remmenreiniger. M60/M62 heeft flink last van uitgedroogde pakkingen van het inlaatspruitstuk, aangezien je goed bij het gasklephuis kunt zou ik iig daar de beide pakkingen inspecteren (ronde- en vormpakking) en aan de achterzijde van het inlaatspruitstuk zit ook nog een deksel met vormpakking, al weet ik niet hoe goed die bereikbaar is bij jouw auto. Dat zijn de eenvoudigste checks, maar het ook waarschijnlijk dat de pakkingen van het inlaatspruitstuk zelf (naar de kop) inmiddels oud en keihard zijn. Da's al meer werk maar geen rocket science.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11600
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: oohps I did it again..
Dank,
Ik heb een vroege m62, dus non vanos.
Het gekke is dat ze wonderschoon loopt zodra warm. Zowel op benzine als lpg.
Inlaatpakkingen ga ik gewoon bestellen, want nadat ik je posting las en daarop even ging googelen is dat wel een dingetje idd.
In de uitgebreide historie die erbij zit zijn die nimmer vervangen, dus dat kan geen kwaad.
Ik bestel ze gewoon allemaal nieuw, want dat is idd niet heel spannend.
Lambda sonde dus eerst niet als mogelijke oorzaak aanwijzen?
Ik zal Lex eens een 4gas test laten doen, dan sluiten we iig daarmee veel uit.
Ik heb een vroege m62, dus non vanos.
Het gekke is dat ze wonderschoon loopt zodra warm. Zowel op benzine als lpg.
Inlaatpakkingen ga ik gewoon bestellen, want nadat ik je posting las en daarop even ging googelen is dat wel een dingetje idd.
In de uitgebreide historie die erbij zit zijn die nimmer vervangen, dus dat kan geen kwaad.
Ik bestel ze gewoon allemaal nieuw, want dat is idd niet heel spannend.
Lambda sonde dus eerst niet als mogelijke oorzaak aanwijzen?
Ik zal Lex eens een 4gas test laten doen, dan sluiten we iig daarmee veel uit.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18117
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: oohps I did it again..
Poeh, ik heb nul suggesties, want geen verstand van m60 v8 spul. Wel jammer wat je beschrijft. Maar hij start altijd op benzine. Wanneer gaat hij over naar LPG?
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11600
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: oohps I did it again..
Als kvs temp 60-70 graden is.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18117
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: oohps I did it again..
Dus, na een minuutje nog niet? Met andere woorden, hij loopt klote bij koude start. En dat is op benzine en jij ruikt een steke benzinelucht, terwijl niet alle 8 potjes meedoen. Dus even nadenken, dan ruik je de peut van je 2 à 3 weigerpotjes? En met die geur, verzuipen ze dan? Je injectoren zijn schoon, maar doen ze het ook goed?
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11600
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: oohps I did it again..
Vermoedelijk. Injectoren zijn niet getest.
Ik zal Lex een 4 gas meting koud en warm laten doen.
Tussentijds bestel ik vast de inlaat seals.
Wellicht deze week een bus remmen reiniger er op los laten
Ik zal Lex een 4 gas meting koud en warm laten doen.
Tussentijds bestel ik vast de inlaat seals.
Wellicht deze week een bus remmen reiniger er op los laten
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: oohps I did it again..
Spuit hij misschien lpg in terwijl hij op benzine wil starten. Dat was bij mij dus ook, kapotte injector. En dan start hij lastig
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11600
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: oohps I did it again..
Dat heb ik laten controleren, maar dat is ok.
Vanavond eerst maar eens de tip van Joentje checken, dat kan ik zelluf.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 2878
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: oohps I did it again..
Lambda's doen nog helemaal niks bij koude motor, benzinedruk regelaar kan ook voor een heel rijk mengsel zorgen, heeft de M60 ook een drukmeter aansluiting op de benzinerail? Zodat je de druk kunt controleren.
Stationair lopend zou de benzinedruk een half bar minder dan je drukregelaar moeten zijn.
Stationair lopend zou de benzinedruk een half bar minder dan je drukregelaar moeten zijn.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11600
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: oohps I did it again..
Vooralsnog lijkt jeroen gelijk te hebben, remmenreiniger op het gasklephuis was direct raak.
Die staat in bestelling, en dan zal het een vervolg krijgen.
Zoals wel vaker met die ouwe meuk: alles is oud, dus alles is een (kleine) oorzaak.
Die pakking tussen gasklep en inlaat is vrij simpel te vervangen, dus daar starten we maar mee.
Die staat in bestelling, en dan zal het een vervolg krijgen.
Zoals wel vaker met die ouwe meuk: alles is oud, dus alles is een (kleine) oorzaak.
Die pakking tussen gasklep en inlaat is vrij simpel te vervangen, dus daar starten we maar mee.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.