Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Vreemd, dat kan eigenlijk niet. Maar, ik heb weleens een kapotte Billie gehad, die kon nog maar een klein stukje inschuiven en daarna een klap, misschien heb jij hetzelfde probleem.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
De veer vangt toch in eerste instantie de impact van de klap op?
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
nee, je demper doet dat, vangt de klap op. Daarom is je auto een deinende boot als je dempers lek zijn. Je veren klappen pas als ze helemaal inveren. Dat kan bijna niet...
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Vraagje, nieuwe B6 met H&R veer op de voorpoten 323 heb nog speling op de veer. Alles zit vast en zo ver erop als schroefdraad toelaat. Hebben jullie dat ook?
Bilstein B6 heb juiste type voor e21 323
H&R verlagingsveren tevens voor e21
Bilstein B6 heb juiste type voor e21 323
H&R verlagingsveren tevens voor e21
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Nee de veer moet echt wel flink strak tussen de schotels zitten, en volgens mij moet dat met een B6 demper prima kunnen. Ond nr op de demper gecontroleerd? Fotootje?
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Ja foto’s. Ben ik niet zo consequent mee...
Wel bij de montage van de demper contact gehad met Koos want het paste voor geen meter. Aantal keer tussen door nummer gecheckt. Zou allemaal moeten kloppen.
Veren zelfde verhaal type nr met TUV goedkeuring voor e21.
Wel bij de montage van de demper contact gehad met Koos want het paste voor geen meter. Aantal keer tussen door nummer gecheckt. Zou allemaal moeten kloppen.
Veren zelfde verhaal type nr met TUV goedkeuring voor e21.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Hoeveel kom je tekort? Ik vermoed dat de H&R veren niet zo gek veel expanderen in onbelaste toestand waardoor ze inderdaad te kort zijn voor in de B6 demper. Eibach veren zijn ontspannen verder uitgerekt en standaard veren helemaal, dat zal wel goed gaan.
Ik vind het wel vreemd want de combi Bilstein B6 met verlagingsveren is heel vaak gemaakt en niet eerder met dit soort problemen dat ik weet. Althans, niet aan de voorkant, achter was dit altijd een probleem, dan had je op een klinkerweggetje altijd rammelende veren of onderste veerschotels met H&R veren, inderdaad een tekort schietende voorspanning. Heb dat zelf ook weleens gehad met B6 en H&R achter, vervolgens Eibach veren geplaatst en toen was het goed.
En wellicht hebben de laatste versies van de Bilstein B6 (voor) wel een iets langere buis dan voorheen?
Ik vind het wel vreemd want de combi Bilstein B6 met verlagingsveren is heel vaak gemaakt en niet eerder met dit soort problemen dat ik weet. Althans, niet aan de voorkant, achter was dit altijd een probleem, dan had je op een klinkerweggetje altijd rammelende veren of onderste veerschotels met H&R veren, inderdaad een tekort schietende voorspanning. Heb dat zelf ook weleens gehad met B6 en H&R achter, vervolgens Eibach veren geplaatst en toen was het goed.
En wellicht hebben de laatste versies van de Bilstein B6 (voor) wel een iets langere buis dan voorheen?
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Jan heeft HR en rode koni's. Dat rammelt ook niet, maar zijn de Bilsteins dan zo anders dan de rode koni's?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Kan dat die zuigerstang wezenlijk verschilt in lengte, ook tov Koni. B6 is lange stang, B8 is korte stang.
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Ah, geen haast haal het nog een keer los en zet het opnieuw vast. Controleer de volgorde van alle delen jog een keer en kijk het nog een keer na.
Better save then sorry
Better save then sorry
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Veren: H&R 29531-1 check zijn de juiste
Dempers: B6 34-002230 dubbel check en juist
Alles gecontroleerd en de veer zit er juist om.
Delen in de juiste volgorde gemonteerd.
Speling is minimaal.
Gaat goed komen.
Dempers: B6 34-002230 dubbel check en juist
Alles gecontroleerd en de veer zit er juist om.
Delen in de juiste volgorde gemonteerd.
Speling is minimaal.
Gaat goed komen.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Maar speling is minimaal kinkt niet goed, moet normaal gesproken toch een voorspanning op staan. Verse of dikkere rubbers in de veerschotels wellicht?
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Nee, die rubbers zijn minimaal en de dikke variant is niet te krijgen. Lost geen speling op. Er zijn ook twee verschillende schotels voor bovenaan. De ene heeft een grotere bolling dan de andere. Jan weet precies hoe dat zit, want die had daar ook een probleem mee. Toen hebben we dat uitgezocht. Die heeft nog foto's.
Minimaal speling, eens met Jeroen, wil je niet. Gaat rammelen ook.
Minimaal speling, eens met Jeroen, wil je niet. Gaat rammelen ook.
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Gent's, een kleine vraag. ZIe mijn topic voor de Bilstein en Eibach set up die ik heb gekocht. Nu even de vraag welke toplagers en rubbers ik nodig heb. Heb er niks bij gekregen bij de Bilsteins
Voor:
- Rubbers voor in de poten (4 stuks): https://www.wallothnesch.com/en/upper-a ... 03-01.html
- Toplagers: https://www.wallothnesch.com/en/upper-s ... 03-06.html
- Geen rubbers/bumpstops?
Achter:
- Toplager (hier helaas uitverkocht) https://www.wallothnesch.com/en/upper-b ... 06-03.html Weet iemand anders een adres?
- Rubbers voor in de poten (4 stuks) https://www.wallothnesch.com/en/rubber- ... 06-02.html
- En moet hier dan wel weer een bumpstop op? https://www.wallothnesch.com/en/auxilia ... 06-09.html
Alvast bedankt maar weer!!
Voor:
- Rubbers voor in de poten (4 stuks): https://www.wallothnesch.com/en/upper-a ... 03-01.html
- Toplagers: https://www.wallothnesch.com/en/upper-s ... 03-06.html
- Geen rubbers/bumpstops?
Achter:
- Toplager (hier helaas uitverkocht) https://www.wallothnesch.com/en/upper-b ... 06-03.html Weet iemand anders een adres?
- Rubbers voor in de poten (4 stuks) https://www.wallothnesch.com/en/rubber- ... 06-02.html
- En moet hier dan wel weer een bumpstop op? https://www.wallothnesch.com/en/auxilia ... 06-09.html
Alvast bedankt maar weer!!
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
how, dat ging dubbel, excuus! Kan zelf geen reactie verwijderen @moderators