Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Dit topic even aanvullen.
Omdat de Alpina uitgerust is met een M30 motor en dus zwaarder is op de neus, heb ik bewust gekozen voor de orginele Alpina veren aan de voorzijde. Dit ook omdat ik meer grondspeling heb en zo mijn Alpina aluminium carterpan ontzie van schade.
Dit jaar heb ik veel wegliggingsproblemen gehad en ben nu hard opweg naar de voor mij en de Alpina, de ideale wegligging.
Setup voor.
-Alpina veren (deze staan hoger en zijn vele malen stugger dan de H&R veren).
-Billstein sport schokbrekers (Als de orginele B8 van Bilstein zijn gereviseerd , gaan die er weer onder voor nog betere wegligging, omdat deze stugger zijn en een kortere veerweg hebben)
Toespoor van de voorwielen is op 0,4 gezet i.p.v. de 1,4.
Setup achter.
-H&R veren
-Bilstein B8 schokdempers.
-Verstelbare Alpina stabilisatorstang op 1 na stugste stand.
Met deze setup ben ik heel erg tevreden en heb eindelijk het gevoel dat de voor en achterkant gelijk zijn qua stugheid. Volgend jaar weer eens op het circuit proberen voor een goed vergelijk.
Omdat de Alpina uitgerust is met een M30 motor en dus zwaarder is op de neus, heb ik bewust gekozen voor de orginele Alpina veren aan de voorzijde. Dit ook omdat ik meer grondspeling heb en zo mijn Alpina aluminium carterpan ontzie van schade.
Dit jaar heb ik veel wegliggingsproblemen gehad en ben nu hard opweg naar de voor mij en de Alpina, de ideale wegligging.
Setup voor.
-Alpina veren (deze staan hoger en zijn vele malen stugger dan de H&R veren).
-Billstein sport schokbrekers (Als de orginele B8 van Bilstein zijn gereviseerd , gaan die er weer onder voor nog betere wegligging, omdat deze stugger zijn en een kortere veerweg hebben)
Toespoor van de voorwielen is op 0,4 gezet i.p.v. de 1,4.
Setup achter.
-H&R veren
-Bilstein B8 schokdempers.
-Verstelbare Alpina stabilisatorstang op 1 na stugste stand.
Met deze setup ben ik heel erg tevreden en heb eindelijk het gevoel dat de voor en achterkant gelijk zijn qua stugheid. Volgend jaar weer eens op het circuit proberen voor een goed vergelijk.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Hey mannen, effe een vraagje heb gelezen dat er geen eibach veren meer beschikbaar zijn dus het is sowieso H&R.
Maar nu las ik hier gisteren dat er ook verschillende verlagingsveren van H&R beschikbaar zijn, ik vind op ebay etc alleen maar veren die 35/35 verlagen kan dit?
Maar nu las ik hier gisteren dat er ook verschillende verlagingsveren van H&R beschikbaar zijn, ik vind op ebay etc alleen maar veren die 35/35 verlagen kan dit?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Als je het topic doorneemt, ook al ga je slechts 1 pagina terug, dan vind je een link waar je nog immer de Eibach veren kunt bestellen hoor: http://eibach.verlagings-veren.nl/conte ... 2_E21.html
Volgens mij is er idd maar 1 set H&R die bij benadering 35mm verlaagt
Ofwel, waar haal jij jouw info tav Eibach en H&R vandaan????
Volgens mij is er idd maar 1 set H&R die bij benadering 35mm verlaagt
Ofwel, waar haal jij jouw info tav Eibach en H&R vandaan????
Regards/groeten, Jeroen
Re:
Dit had ik gelezen jeroen. Maar nooit niks van gevonden.. Eibach heb ik gewoon over gelezenCerberus wrote:15029 315/316/318/320/323i E21 1975-10/82 40MM 126,10€h&r vind ik weer niet met 40-60 verlaging
15069 315/316/318/320/323i E21 1975-10/82 60/40 45 126,10€
15018 315/316/318/320/323i E21 1975-10/82 60MM 45 126,10€
Die hebben ze dan in de kast liggen
Dit had ik gevonden.. Eibach heb ik gewoon over gelezen, denk toch dat ik de h&r veren ga bestellen voor de bilsteinsje niet gewoon de eibach veer kunt kopieren
Dat was te verwachten natuurlijk, kon natuurlijk zijn dat iemand de nodige info had staan, eens infiltreren en spioneren is ook nog altijd een optie
Denk dat het de h&r 35/35 gaan worden op de bilsteins..
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
ooooh maar dat was 6 jaar geleden en toen waren ze al uitlopend volgens mij
Regards/groeten, Jeroen
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Hoi mannen, ga binnenkort mijn bilsteins en h&r veren monteren, nu wou ik sowieso al nieuwe toplagers bestellen maar welke andere onderdelen heb ik ook nog nodig? De rubbers die onder de veren zitten vooras (4) en ik heb ook de bilstein stofkap besteld. Zitten hier voor de rest nog bumpstops op ofzo die ik moet voorzien?
Ook voor de achteras ga ik de toplagers bestellen en de rubbers die onder de veren zitten..de stofkappen heb ik al voorzien, ik ben benieuwd naar wat jullie gedaan hebben!
Ook voor de achteras ga ik de toplagers bestellen en de rubbers die onder de veren zitten..de stofkappen heb ik al voorzien, ik ben benieuwd naar wat jullie gedaan hebben!
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Dag Rob,
Ik ben net BILSTEIN B6 icm EIBACH-veren aan het monteren.
De stofkappen zijn normaal bij de dempers voor. Achter zijn ze niet standaard erbij.
Voor de rest heb je voor niks nodig.
Achter kosten de toplager maar een 20-25euro stuk bij BMW. Tussen kas en toplager zit hier wel een ''papieren'' beschermpakking.
Vermits H&R iets lager is dan EIBACH vermoed ik dat je de demper achter op 2de(de hoogste) stand moet instellen, anders zit de veer onbelast ''los'' tussen te schotels.
Ik ben net BILSTEIN B6 icm EIBACH-veren aan het monteren.
De stofkappen zijn normaal bij de dempers voor. Achter zijn ze niet standaard erbij.
Voor de rest heb je voor niks nodig.
Achter kosten de toplager maar een 20-25euro stuk bij BMW. Tussen kas en toplager zit hier wel een ''papieren'' beschermpakking.
Vermits H&R iets lager is dan EIBACH vermoed ik dat je de demper achter op 2de(de hoogste) stand moet instellen, anders zit de veer onbelast ''los'' tussen te schotels.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Dus, 4 toplagers en de rubber ringen onder de veren niet? Dan is het toch gewoon ijzer op ijzer?
Grts rob
Grts rob
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Heb terug gescrold naar het begin van dit prachtige topic, en weet wat ik moet hebben.. Komt goed
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Die had je toch al genoemd? Dus die moeten er natuurlijk ook bij.duuzend wrote:Dus, 4 toplagers en de rubber ringen onder de veren niet? Dan is het toch gewoon ijzer op ijzer?
Grts rob
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Belangrijk: houd bij het demonteren de volgorde van alle ringetjes op orde, anders vreet je de toplagers gelijk weer op en draait 't niet lekker.
Misschien is het wel handig om alle info eens te verzamelen in één bericht met info, benodigdheden en een how-to want het is alles bij elkaar wel een aardig draadje geworden.
Misschien is het wel handig om alle info eens te verzamelen in één bericht met info, benodigdheden en een how-to want het is alles bij elkaar wel een aardig draadje geworden.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Ik ben hier al een paar keer aan het lezen geweest en ik heb nog geen keuze kunnen maken. Sinds ik achter PU bussen heb vond ik dat er al meer schokken doorkomen. Dus ik ben een beetje bang dat het al snel te hard wordt. Arnolds Alpina vond ik te hard voor mijn smaak (en rug). Maar nu wil het oog ook iets en het mag ook wel sportief zijn.
Eigenlijk vind ik de achterkant van vroeger, de standaardsetup, best wel prima:
De voorkant zou iets lager mogen. Dit zou ook nog wel kunnen, maar eigenlijk niet lager.
Ik blijf op 13" rijden en de voorkant krijgt nu ook PU. Ik vond in het engelse deel een bericht waar Koos Eibach en Bilstein aanraadde. Jeroen meldde daar dat die kombinatie, met 13", nog steeds niet stijf gaat zijn. Moet ik gewoon stoppen met nadenken en Eibach en Bilstein B6 kopen of is er toch nog iets moeilijker te maken?
Eigenlijk vind ik de achterkant van vroeger, de standaardsetup, best wel prima:
De voorkant zou iets lager mogen. Dit zou ook nog wel kunnen, maar eigenlijk niet lager.
Ik blijf op 13" rijden en de voorkant krijgt nu ook PU. Ik vond in het engelse deel een bericht waar Koos Eibach en Bilstein aanraadde. Jeroen meldde daar dat die kombinatie, met 13", nog steeds niet stijf gaat zijn. Moet ik gewoon stoppen met nadenken en Eibach en Bilstein B6 kopen of is er toch nog iets moeilijker te maken?
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Ik heb op dit moment nog eibach en B6 eronder inclusief 13 inch. Toen we vorig jaar de eifeltoer hadden stond die van mij op B6 met originele veren.
Je comfort is zeker nog aanwezig maar alles voelt wel al een stuk beter (lees meer communicatief) aan. Nu heb ik de 15 inch wielen ook al klaar liggen en dat voelt een flink stuk strakker aan. De rollover van de 13 inch banden is dan best nog veel.
Extra aandachtspunt is wel dat je met je voorzijde dan best laag uitkomt (B6 met eibach) ongeacht 13 of 15 inch. De eerste deuk zit al in het carter.
Je comfort is zeker nog aanwezig maar alles voelt wel al een stuk beter (lees meer communicatief) aan. Nu heb ik de 15 inch wielen ook al klaar liggen en dat voelt een flink stuk strakker aan. De rollover van de 13 inch banden is dan best nog veel.
Extra aandachtspunt is wel dat je met je voorzijde dan best laag uitkomt (B6 met eibach) ongeacht 13 of 15 inch. De eerste deuk zit al in het carter.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Hmm, ik vond jouw auto erg best wel prima uitzien vorig jaar! Ik heb ook weinig zin in carterproblemen dus dan denk ik dat ik weer voor origineel ga. Met B6.