Page 1 of 2

320/6 1978

Posted: Wed Mar 18, 2009 2:35 pm
by Ronnie
Goedemiddag allen,

Ik rijd al een maand of drie naar volle tevredenheid rond in m'n mooie 320/6 uit 1978 - tijd om mezelf en vooral mijn trouwe reisgenoot aan jullie voor te stellen.

Ikzelf ben Ronald, ben 27 jaar en woon in Heerenveen. (Mijn lieve vriendinnetje woont op 3 minuten van Gosliga in Liwwarden, dus ik denk dat ik er 18 april ook wel bij ben... :) ). Belangrijker is natuurlijk mijn E21:

Het gaat om een origineel Nederlandse, resedagrüne 320/6 uit augustus 1978, dus van het eerste type.

Een paar plaatjes (helaas niet van de beste kwaliteit):

Image

Ben zelf wel blij met de gele komplampjes! :D

Image

Image

Image

Image


De auto is rondom verlaagd met H&R-veren, schokbrekers zijn volgens mij origineel BMW.

Technisch is de auto in goede staat, qua roesterij verdienen vooral de spatborden linksvoor en -achter wat aandacht. En her en der wat kleine, beginnende plekjes. Werk aan de winkel dus, dit voorjaar.

O ja, vergeet ik bijna het meest bijzondere van de auto: er ligt sinds de vorige zomer een 2.4-dieselblok in uit een 5-serie uit '88. Hoop dat ik nu nog welkom ben op de meeting, 18 april... ;)


Groeten,

Ronald

Posted: Wed Mar 18, 2009 2:53 pm
by 323baur
vertel vertel....
Dat is leuk!
Meer foto's en een how tooooo.

Posted: Wed Mar 18, 2009 3:17 pm
by r@n-d
Welkom Ronald,

Je hebt de juiste kleur zie ik :wink: :D Ik ben zelf helemaal gek van resedagrün... Je auto ziet er goed uit en hoop je in leeuwarden te zien... heb namenlijk dezelfde (minus gele koplampen en dieselblok, zie 6cil.register) Waarom heb je gekozen om er een dieselblok in te gooien? en niet een benzinemoter met een wat grotere inhoud?? (verbruik misschien)...
Maar je hebt een hele klasse auto... houden zo...

Posted: Wed Mar 18, 2009 3:42 pm
by Jeroen
Welkom hier! Fraaie auto, leuk nog een vroege versie met de achterdemper meer naar het midden geplaatst. Die diesel-ombouw is volgens mij de eerste die ik in NL zie, details zijn van harte welkom want er lopen wel meer mensen met het idee van zo'n ombouw. Is het een 2.4d of 2.4td?

Posted: Wed Mar 18, 2009 4:27 pm
by 323baur
Hoi,

Ik weet dat er wel eens iemand in een e12 een 524td blok heeft gedaan. schijnt precies te passen.
Nu is het dieselblok toch eigenlijk ook een aangepaste M20? Ik meen zelfs dat het onderblok M21 heet.
Wel heel grappig hoor.

Hoe zuinig loopt dat nu?
ik zou het ook liever hebben dan een gashok.. :!:

Posted: Wed Mar 18, 2009 5:58 pm
by e-einundzwanzig
klopt m21 is gebaseerd op m20, versnellingsbak enzo zijn om te wisselen. en als het om een vijfserie motor gaat, kan het alleen maar de td zijn. want alleen de 3-serie was uitgerust met zowel d als td

mvg. martin

Posted: Wed Mar 18, 2009 6:59 pm
by Ronnie
Actief forum hier! :)

Ik zal proberen de vragen te beantwoorden maar een complete how-to kan ik niet meteen geven. De auto is afgelopen zomer namelijk niet door mij, maar door een goede vriend van me omgebouwd. Sorry 323baur, maar als je specifieke vragen hebt, kan ik ze wel doorspelen voor je. :wink:

Je opmerking dat het 'precies past' klopt geloof ik wel, tenminste als je uitgaat van een zescilinder benzine-E21 als uitgangssituatie. Blok past dan op de originele motorsteunen.

@Jeroen: het is een 2.4d. (M 21) Reden hiervoor is dat er op het moment van ombouw geen (goed) turbodieselblok voorhanden was. Nu wel trouwens, dus wie weet...

@Martin: het blok komt wel uit een 5-serie, een E28 uit 1988. Voor zover ik weet is het turboloze blok van '86 tot '88 in de 5-serie geleverd.

Voor de liefhebbers nog een paar foto's van onder de kap:


Image


Image

Zoals jullie kunnen zien is er een open luchtfilter geplaatst. Reden is dat de originele filterbak uit de 5-serie niet paste. Ook is er geen plaats meer voor de accu. Deze ligt nu achterin:

Image

Links dus de accu (komt uit een tractor...) en rechts de accukabel die er nog eens in moet. Kabel die nu naar voren gaat is eigenlijk iets te licht voor z'n taak, maar houdt het nog goed. In het midden trouwens de oude verlagingsset. Zat eronder toen ik de auto kocht, maar is mij te laag. Daarover ook nog een vraag voor de experts: de auto ligt goed op de weg, maar wil nog wel eens 'doorslaan' als ik van een drempel o.i.d. afrijd. Ligt dit aan de combinatie verlagingsveren met originele dempers? Ik weet zeker dat de dempers zelf goed zijn, nog maar een half jaar oud en niet lek...

Hoor het graag en zoals gezegd: als jullie nog vragen hebben zal ik m'n best doen ze te beantwoorden!

Posted: Wed Mar 18, 2009 7:29 pm
by Wondermike
en als het om een vijfserie motor gaat, kan het alleen maar de td zijn
Zoals Ronnie zegt, de turboloze motor was ook in de E28 5 serie leverbaar. Mijn buurman heeft hem staan.
De koppen van de m21 zijn berucht om hun scheurnijgingen.

Kunnen wel erg goed op bio diesel rijden........Tanken bij de Lidl dus.
Maar dat is weer een (zeer interessant!) topic op zich.

Mooie E21 met elektrisch verstelbare buitenspiegel :shock:
Hou hem knap en tot de 18e.

Posted: Wed Mar 18, 2009 7:32 pm
by Wondermike
scheurnijgingen.
Ik bedoel dus niet hard rijden maar dat de kop scheurt :wink:

Posted: Wed Mar 18, 2009 7:39 pm
by e-einundzwanzig
sorry, dacht wat te weten, de 524 d' zijn idd van 1983 tot 1988 gemaakt! idee voor de conversie zat ook in mijn achterhoofd!!!

Posted: Wed Mar 18, 2009 7:40 pm
by e-einundzwanzig
heb je btw de versnellingsbak van de 320 gebruikt??

Posted: Wed Mar 18, 2009 7:42 pm
by Wondermike
staat nu een 524td E28 voor weinig op MP

Ook een 524d trouwens :wink:

Posted: Wed Mar 18, 2009 7:52 pm
by Ronnie
Dat de kop snel scheurt bij koude motor had ik ook gehoord. Goed warmrijden dus... En wat betreft dat andere scheuren: echt hard gaat het natuurlijk niet met 86 pk, maar als het een beetje nat is, wil ie prima dwars hoor! :D

Versnellingsbak is een vijfbak uit een E21, maar de mijne was origineel een vierbak. Moest wel een bak voor een E21 zijn i.v.m. de kilometertellerkabel. Schijnt nog wel een behoorlijke klus te zijn geweest om blok en bak goed samen te laten werken, maar daar weet ik het fijne niet van.

Posted: Wed Mar 18, 2009 7:59 pm
by 323baur
Ik heb trouwens ooit in een e28 met een ongeblazen diesel blok gereden....niet vooruit te branden, echt ongelofelijk traaaaag, en roken, niet normaal. De hele achterkant was echt zwart.
Maar goed het trouwe beestje hebben we naar de sloop gebangerd met een lieve 638 dkm op de teller; nimmer echt gereviseerd. Echt òp gebrand dat ding. Maar liep altijd. Er zat ook altijd een tandemasseraanhanger achter met iets teveel zooi - dat dan weer wel.

Posted: Wed Mar 18, 2009 8:22 pm
by e-einundzwanzig
tja wat wil je met de eerste reeks diesels. volgens mij moet het mogelijk zijn om er 180 pk er uit te halen, maar heb je wel turbo, intercooler, open luchtfilter, chiptuning enz. enz. gaat de 323i makkelijk voorbij dan