Page 1 of 27

323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Posted: Tue May 19, 2009 5:38 pm
by Jeroen
Oeps stond ik hier nog niet bij! :oops:

In een zoektocht naar een supernette 323i die de nodige maanden geduurd heeft kwam ik uiteindelijk in Zwitserland terecht. Daar trof ik een fraaie Baur. Het ene weekend gekocht, het weekend daarop opgehaald en eigenlijk probleemloos teruggereden naar NL.

Door BMW gebouwd in 1981, vervolgens naar Baur en vervolgens nieuw geregistreerd in Zwitserland in mei 1982.

Lak: 060 Polaris metallic, interieur stof 0092 Pacific blauw
106.000 km met veel papierwinkel erbij (instructie- en onderhoudsboekje, AU's vanaf nieuw, rekeningen, Baur boekjes, etc.)

Fabrieks-optiecodes volgens het originele label dat nog onder de achterbank zat :shock
53.1 afsluitbaar dashboardkastje
55.3 groen warmtewereld glas
58.4 5-bak met overdrive
65.6 elektrische buitenspiegel rechts
70.3 ???
72.5 ???
78.4 ???

Eerste acties:
-auto op NL kenteken krijgen
-Bilstein schokdempers en Eibach veren plaatsen
-15" Alpina velgen plaatsen
-onderhoudswerk zoals distributieriem en oliebeurt
-veerpootbrug vóór
-stuurbekrachtiging plaatsen

Vervolgens, op termijn:
-softtop vervangen
-en op zoek naar Recaro's in Pacific!

De advertentie die mijn aandacht trok:

Image

Even een paar plaatjes van het ophalen van de auto:

Image

Image

Inmiddels in NL en aan het rommelen geslagen, zoals het poetsen van de kofferbak :P mét ongebruikt origineel (antiek) reservewiel

Image

Image

Historie eens uitgestald...

Image

En zojuist de achterwielophanging eens onder de loep genomen. Bilstein B6 geplaatst met Eibach veren, Alpina velgen. Remschijven, -slangen en -blokken waren net vervangen dus die mochten blijven zitten.

Inmiddels de voorzijde opgebokt, daar moet nu ook Bilstein & Eibach komen, inspectierondje, nieuwe draagarmen en ter voorkoming van de E21 shimmy denk ik dat ik de draagarmen rond de stabi eens goed ga opsluiten.

Posted: Tue May 19, 2009 6:37 pm
by Peter V.
Goed Bezig Jeroen,

Als de wielophanging is aangepakt dan graag een verse foto uiteraard :wink:

Gr Peter V

Posted: Tue May 19, 2009 6:46 pm
by Jeroen
Uiteraard! Stukkie lager, 15" eronder, misschien wel een vieze gele kentekenplaat... tegen die tijd wordt het wel wat he! :wink:

Posted: Wed May 20, 2009 6:59 am
by Wondermike
misschien wel een vieze gele kentekenplaat
Ja zonde he zo'n nieuwerwetse plaat. Dat staat voor geen meter.
Maar je hebt een plaatje van een auto Jeroen!

Posted: Wed May 20, 2009 10:38 am
by e21-Mark
Lovely car and great condition!

Are e21 Baurs as rare a sight on European roads as they are here in the UK?

Posted: Wed May 20, 2009 8:36 pm
by Jeroen
Yup! And only very few days they meet up :wink:

Image

Posted: Wed May 20, 2009 9:17 pm
by Wondermike
The Saphir Blue one is pretty 8) Jeroen!

We have around 80 E21 Baurs spotted in the Netherlands.
I believe there must be more, maybe 100 or so.

Most Baurs for export were delivered to the UK by the way :wink:

Posted: Wed May 20, 2009 10:38 pm
by Cerberus
is die bitumen-mat in de koffer origineel of allen een Bauer grapje :)

Posted: Wed May 20, 2009 11:22 pm
by Jeroen
original bij mijn weten!

Posted: Thu May 21, 2009 3:18 am
by Peter V.
Is inderdaad origineel.

Mijn 315 toendertijd en mijn 320/6 en Baur hebben ze allemaal.

Peter V

Posted: Thu May 21, 2009 8:24 am
by ac/dennis
Poehee, dat ziet er idd nog erg netjes uit Jeroen!
De kofferbak is echt als nieuw/

Posted: Thu Jun 04, 2009 10:55 pm
by Jeroen
Weer ff een update!

Achter zitten Bilstein en Eibach er al even onder, nu is de voorkant ook zo goed als af. Had nog Eibach veertjes liggen...

Image

staat d'r verderop nog wat op dat ijzer :P

Image

gemonteerd veerpootje

Image

bijna (?) maagdelijke wielkasten

Image

Image

en nog even in het kader van de upgrades... dikke ringen op de bus van de (nieuwe) draagarm om de boel verder op te sluiten, ter voorkoming van de E21 shimmy... ben wel benieuwd maar moet iig strakker sturen lijkt me zo!

Image

Verder zit het bekrachtigde stuurhuis eronder, ben benieuwd of dat problemen op gaat leveren met de APK. De stuurbekrachtiger moet werken staat er letterlijk in het APK reglement. Maar ik heb vooralsnog alleen het stuurhuis gemonteerd! We zullen zien.

Ik kom net ff een handje tekort om de fusees er onder in geprikt te krijgen. Mooi klusje voor zaterdag, alles vastzetten, remmen ontluchten en dan mag 'ie weer op eigen benen staan!

Posted: Thu Jun 04, 2009 10:57 pm
by loentje
ik zeg, goed bezig!

groeten loentje

Posted: Thu Jun 04, 2009 11:09 pm
by 323baur
Oei, wat maagdelijk mooi.
Ik kan niet wachten om haar (!) irl te zien.
Goed bezig Jeroen, ik ben erg benieuwd naar de rijeigenschappen, na je up date.

Posted: Fri Jun 05, 2009 12:06 pm
by Peter V.
Dat is echt in nieuwstaat die wielkasten voor. Inderdaad ben ik ook benieuwd naar het rijden met de stabilisator-aanpassing. Vooralsnog monteer ik het volgens de standaard manier nu.

Gr Peter V