Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Ja, maar het stomme is dus, dat je van de kentekenverlichting geen melding krijgt.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Lekker, Koos. Evident dat er ook voor jou veel tijd in het uitzoeken en het fixen zelf gaat zitten, maar je kunt het zelf repareren. Mijn auto heeft hetzelfde probleem, maar dan op het mistlicht rechtsachter. Die heb je nooit nodig, maar toch vindt mijn auto het dusdanig belangrijk om bij elke rit minimaal 3 keer in beeld en geluid te melden dat dat ding is uitgevallen. Ook daar is het een draadbreuk, ik durf daar alleen zelf niet aan te beginnen.
Fijn dat je het hebt opgelost, ook slim met het derde remlicht. Duim voor je mee dat jouw trouwe e91 nu zo door de APK hobbelt.
Greetz,
Walter.
Fijn dat je het hebt opgelost, ook slim met het derde remlicht. Duim voor je mee dat jouw trouwe e91 nu zo door de APK hobbelt.
Greetz,
Walter.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Ben blij dat mijn zeuren of je stukke remlicht je eindelijk eens aan het werk heeft gezet
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
De e91 heeft een vlekkenloze APK gekregen. Oké, paar stukjes remleiding beetje opgeschuurd en onder de tectyl oid gebaggerd. Maar eens bekijken van de zomer welke delen dat zijn, en of ik dat even wil vervangen voor nieuw, of dat ik het wel even geloof.
Hoe dan ook, simpele APK, blij mee. We kunnen weer door tot half april 2023.
Hoe dan ook, simpele APK, blij mee. We kunnen weer door tot half april 2023.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Fijn toch, lekker door met deze betrouwbare daily
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Jup, rijdt mooi! Mijn e91 stond vandaag naast een van de autos van de garagehouder zelf. Zijn oude daily. E61 535d. Gechipt. Ding is echt schofterig snel. Omdat zijn f11 535d touring weg moet onder de 3 ton, staat nu op 296k km, gaat hij met de e61 op wintersport. Ding gaat die rit naar Oostenrijk morgen over de 600k km ....
Die Bangledingen zijn verguisd bij introductie, maar ik ben wel fan van de kwaliteit en de handeling van die dingen.
Die Bangledingen zijn verguisd bij introductie, maar ik ben wel fan van de kwaliteit en de handeling van die dingen.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Top, het mag ook weleens meezitten haha!
535d is idd een beul, en in mijn ogen is er weinig aan te merken op een E60 hoor. Sterker nog, als ik nu een sedan ging shoppen ging ik eerder E60's dan F10's kijken denk ik. Het ontwerp begint wat te dateren maar is veel meer onderscheidend, op de rij-eigenschappen en bouwkwaliteit is niet zoveel aan te merken.
En ja, wat hebben we (bijna) allemaal lopen vloeken op Bangle destijds, en ondertussen heb ik mijn 3e en 4e Bangle al staan
En nu, nu schelden we op de huidige generatie Bugs Bunny modellen en grilles ter grootte van de provincie Utrecht. Kans dat we daar dus ook een keer aan gaan wennen.
535d is idd een beul, en in mijn ogen is er weinig aan te merken op een E60 hoor. Sterker nog, als ik nu een sedan ging shoppen ging ik eerder E60's dan F10's kijken denk ik. Het ontwerp begint wat te dateren maar is veel meer onderscheidend, op de rij-eigenschappen en bouwkwaliteit is niet zoveel aan te merken.
En ja, wat hebben we (bijna) allemaal lopen vloeken op Bangle destijds, en ondertussen heb ik mijn 3e en 4e Bangle al staan
En nu, nu schelden we op de huidige generatie Bugs Bunny modellen en grilles ter grootte van de provincie Utrecht. Kans dat we daar dus ook een keer aan gaan wennen.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Hee, nog niet gemeld, maar een weekje na de APK reed ik van Utrecht naar Amersfoort, toen mijn auto ineens begon te miepen dat er een dynamoprobleem was. Maar, zelfontbrander, dus ik dacht "doorrijden naar kantoor en eerst de parkeerplaats maar eens op, zien we dan verder". Zo dus gedaan. Daar eerst onder de kap gekeken of de multiriem er nog op zat, maar alles draaide mooi. Dus uit, en weer starten, maar niks. Accu plat. Dus anwb gebeld. Die kwam en met een hulpje weer starten. Hij meten, bleek de dynamo weer te laden, dus wellicht een koolborstel die even vast zat oid. Even laten draaien en met volle accu weer gaan werken.
Terugreis naar huis was geen probleem, maar toch snel nieuwe dynamo besteld, die heb ik de volgende dag geplaatst. Daarna geen probleem meer. De oude was de originele uit 2006 nog, dus die had na 16 jaar geen schuld meer.
Wel zag ik dat de multiriem niet heel fris meer was en hoorde ik de spanrol al een tijdje. Dus een setje besteld. Dag lag er alweer een tijdje. En omdat de oliewissel ook al een tijdje moest, hebben Jan en ik vanavond de e91 even te pakken gehad. Omdat ik merk dat de motor wat last heeft van interne vervuiling, een hikje hier, turbo spoelt niet altijd lekker op, bokje daar, heb ik een motorflush gedaan, en een additief in de brandstof, waardoor er wat een hogere verbrandingstemperatuur is, in de hoop dat de variabele schoepen van de turbo schoon branden. Daarna de olie en het filter gewisseld. De EGRklep heb ik gedemonteerd en gereinigd. Veel aangekoekte troep, maar ook weer niet heel erg. Klep was dicht en werkt. Maar schoner is beter, dus die gereinigd. Daarna de riemen en spanrollen vervangen, de serviceinterval gereset en we kunnen weer even.
En inderdaad, de auto trekt nu ook weer vanaf 1300 rpm en bokt of hikt niet meer bij constante snelheid rond 1600 rpm. Dus twee problemen lijken opgelost. Nu eens een stukje doorvegen en goed heetrijden om resten weg te fikken. Dat 100kn/h geslenter op de snelweg is slecht voor een fatsoenlijke auto.
Terugreis naar huis was geen probleem, maar toch snel nieuwe dynamo besteld, die heb ik de volgende dag geplaatst. Daarna geen probleem meer. De oude was de originele uit 2006 nog, dus die had na 16 jaar geen schuld meer.
Wel zag ik dat de multiriem niet heel fris meer was en hoorde ik de spanrol al een tijdje. Dus een setje besteld. Dag lag er alweer een tijdje. En omdat de oliewissel ook al een tijdje moest, hebben Jan en ik vanavond de e91 even te pakken gehad. Omdat ik merk dat de motor wat last heeft van interne vervuiling, een hikje hier, turbo spoelt niet altijd lekker op, bokje daar, heb ik een motorflush gedaan, en een additief in de brandstof, waardoor er wat een hogere verbrandingstemperatuur is, in de hoop dat de variabele schoepen van de turbo schoon branden. Daarna de olie en het filter gewisseld. De EGRklep heb ik gedemonteerd en gereinigd. Veel aangekoekte troep, maar ook weer niet heel erg. Klep was dicht en werkt. Maar schoner is beter, dus die gereinigd. Daarna de riemen en spanrollen vervangen, de serviceinterval gereset en we kunnen weer even.
En inderdaad, de auto trekt nu ook weer vanaf 1300 rpm en bokt of hikt niet meer bij constante snelheid rond 1600 rpm. Dus twee problemen lijken opgelost. Nu eens een stukje doorvegen en goed heetrijden om resten weg te fikken. Dat 100kn/h geslenter op de snelweg is slecht voor een fatsoenlijke auto.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Lekker bezig. Zo blijft die heerlijke e91 het toch maar fijn doen, ondanks de leeftijd. Over dat gedrentel met 100 km/u met een (redelijk moderne) diesel en de negatieve gevolgen daarvan, kan ik helaas ook een duur lesje meepraten.
Weer lekker doordieselen met de 320d.
Greetz,
Walter.
Weer lekker doordieselen met de 320d.
Greetz,
Walter.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
En weer 10000 km erbij zetten. Goed bezig hoor.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Gewoon 5000 toeren gaan rijden.uwbuurman wrote: ↑Fri Jun 10, 2022 12:33 am
En inderdaad, de auto trekt nu ook weer vanaf 1300 rpm en bokt of hikt niet meer bij constante snelheid rond 1600 rpm. Dus twee problemen lijken opgelost. Nu eens een stukje doorvegen en goed heetrijden om resten weg te fikken. Dat 100kn/h geslenter op de snelweg is slecht voor een fatsoenlijke auto.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Ja, haha, doe ik wel eens een stukje. Maar daar krijg ik dit blok niet meer mee schoon. Zit nog een sensortje in het inlaatspruitstuk die wik nog wel eens vervuilen. Of meer een drukopnemer. Daar zit dus een klein gaatje aan de voorkant. Als die dicht gaat zitten, dan heb je ook gedoe. Dus dat ga ik eens onderzoeken, binnenkort.
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Al die milieu meuk ook ....uwbuurman wrote: ↑Tue Jul 12, 2022 1:11 pm Ja, haha, doe ik wel eens een stukje. Maar daar krijg ik dit blok niet meer mee schoon. Zit nog een sensortje in het inlaatspruitstuk die wik nog wel eens vervuilen. Of meer een drukopnemer. Daar zit dus een klein gaatje aan de voorkant. Als die dicht gaat zitten, dan heb je ook gedoe. Dus dat ga ik eens onderzoeken, binnenkort.
Zoals een collega mij wel eens toespreekt : "daar moeten we het eens over hebben Ray, je zou toch echt eens elektrisch moeten gaan rijden" -> for now, not my cup of tea.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Haha, dat proberen ze mij ook aan te fietsen. Maar ik rij diesel. Die start elektrisch.