Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Thegs »

Dag heren, lang geleden is het niet. Heb me een jaar of 2 voor het eerst voorgesteld met mijn 320/6. Na een jaar rijden kreeg ik vorig jaar problemen met de auto en kon hem door omstandigheden niet klaar maken. Ik heb toen dus de beslissing moeten nemen hem stil te zetten en te schorsen. In de tussentijd een Charade 1.0 gereden, maar deze vind ik maar niks.
Dus na een paar maandjes op zoek gegaan naar een andere auto. Had mijn Suzuki speelgoed ook moeten verkopen, maar miste hij 4x4 net zo erg als mijn BMW. Daarom dus op zoek gegaan naar een vervangende 4x4 en auto voor op de weg. Mijn zoektoch eindigde bij een LandRover Discovery, ieder zijn ding zou ik zeggen. Deze klaar gemaakt en daar maak ik nu vele blije kilometers mee.

Maar toch miste ik het rijden met de BMW. Dus vorige week de knoop doorgehakt om deze vakantie te besteden aan de BMW en op 5 september in Lelystad te staan met een rijdende E21! Geen woorden maar daden, dus gelijk de hoes eraf gegooid en de BMW voor de garage geduwd:
Image
Op de achtergrond trouwens mijn andere nieuwe speeltje dan, de '90 Discovery. Ben begonnen met hem kort te checken en proberen te starten. Overigens starten en lopen, had niet anders verwacht. Alleen heb de auto stil gezet met een paar gesmolten draden in de kabelboom, ontregelde onsteking en een opgeblazen accu. Toen de auto eenmaal weer liep, gelijk de meter erbij gepakt en het één en andere doorgemeten. Bleek gelijk dat de spanningsregelaar van de kaat was, op de accu mat ik al 16,5 Volt!!! Dus gelijk alles alles ontkoppeld en afgesloten. Accu was toch al naar zijn grootje, dus gelijk maar weg gedaan. Helaas had het accuzuur ook al zijn werk gedaan en er was veel corrosie op de accuhouder en een klein beetje aan de voorkant.

Mijn eerste klusje was dus het ontroesten en ontsmetten in de motorruimte om zo weer een basis te maken voor de nieuwe delen straks. Na heel wat schuur-, poets- en schoonmaak werk een paar laagjes antiroest primer gespoten om de boel weer in te dekken. Vandaar deze foto met een mooi rood accubakje:
Image
Nu dit allemaal weer wat beter om aan te zien was, gelijk maar de dynamo eraf gedraaid en uit elkaar geschroefd. Zag er over het algemeen niet zo slecht uit, maar toch de losse onderdelen meegenomen en op stap gegaan. Bij de dealer wisten ze niet goed wat ze er mee moesten, maar wel in contact gekomen met de dynamo en startmotor goeroe van Zwolle. Dus met dank aan de heer Boogaards van Ferwerda in Zwolle, de benodigde onderdelen en tips meegekregen om de dynamo weer op en top te krijgen. Morgen ga ik hem klaar maken en terug monteren om daarna met een nieuwe accu te kijken of dat allemaal weer klopt.

Dan staat op het lijstje:
- Remmerij nakijken en vernieuwen
- 4x Vredestein banden rondom
- Ruitenwissers aan de praat zien te maken
- Hier en daar wat bedrading vervangen
- En natuurlijk APK keuring

Ik zal proberen jullie weer op de hoogte te houden, ben weer druk met het beestje en dat wou ik graag zo houden. Als ik vragen heb meld ik me wel weer.

Gerwin
Last edited by Thegs on Mon May 10, 2010 9:13 am, edited 9 times in total.


User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Hey Gerwin,

Ik herinner me je nog! Je had ook zo'n mooie E21 in die prachtige kleur!
Leuk dat je er weer bent en wellicht dat onze autos dan in Lelystad naast elkaar kunnen staan :)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Goede initiatieven, dus wéér een E21 erbij op Lelystad! :D

Zeker met de bedrading zal het nog even pluizen zijn misschien, maar verder is 't te overzien, succes iig!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs »

Tja, het zal zeker niet de beste en de mooiste E21 zijn, maar zolang ik naar school ga en met mijn part-time baantje 2 auto's moet onderhouden zal dat ook zo blijven. Kan de kosten aardig drukken omdat ik alle onderdelen voor inkoop heb via mijn vader en het onderhoud allemaal zelf doe (of in ieder geval probeer te doen). Vandaar dat rijdend maken en houden voor mij genoeg tijd en geld vergt. Als ik dan later (mijn plan is om hem nooit meer weg te doen) wat geld gespaard heb, ga ik hem gewoon als nieuw maken. Bedankt voor de reacties heren.

Gerwin
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Post by Danny043 »

Mooi, weer een E21 die opgeknapt wordt 8) Succes ermee.
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Inderdaad blij dat er nog een E21 bij komt. Succes met de reparaties en als we kunnen helpen met vragen dan horen we het wel.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18654
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Post by uwbuurman »

Nou ja, jij hebt tenminste een e21!!!

Goed voor jou dat je je project weer oppakt!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs »

Het duurde even voor een update, want mijn site was offline dus kon ik de foto's niet erop krijgen. Heb vorige week de dynamo klaar gemaakt. Begonnen met de complete dynamo te demonteren. Is allemaal recht toe, recht aan, gewoon netjes op een karton en kijken waar je wat weghaald:
Image
Zoals jullie al wel zien, veel vieze delen, veel vettigheid en natuurlijk veel roest en corrosie. Alle delen gedemonteerd, schoongemaakt, geschuurd, de buitenkanten opnieuw in de lak gezet en naderhand alle draaiende delen opnieuw ingevet. En als je dan alles bij langs bent geweest en de boel weer in elkaar hebt gezet met een nieuwe spanningsregelaar, dan komt het er zo uit te zien:
Image
Image
Looks zeggen vaak al een heleboel, vandaar was ik al tevreden. Maar natuurlijk zijn looks niet genoeg, het moet zo zijn dat hij weer normaal bij laad. Dus de dynamo terug gemonteerd, alles aangesloten, accu erin en toen was het grote moment daar. Starten, laten lopen en de multimeter erop. En oordeel zelf, van goed 16,5V naar hetvolgende:
Image
Ik zeg missie geslaagd, weer een stap om van de lijst te strepen. Morgen maar eens aan de remmerij beginnen dan?

Gerwin
Last edited by Thegs on Tue Sep 29, 2009 10:06 am, edited 1 time in total.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Weer een stapje dichterbij. Ziet er goed uit.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Leuk bezig .. een e21 verdient zo'n kuur ... tot lelystad :!:

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs »

En ja hoor, daar zijn we weer. Tussen de bedrijven door nog lekker aan de BMW geklust. Zo waren vandaag de remmen aan de beurt. Lekker achter begonnen, dus kont omhoog en klussen maar:
Image
Ben je lekker bezig, cilinders nog netjes gangbaar, schoenen zo goed als nieuw, leidingen vers en de trommels netjes opgeschuurd. Tot je weer op het punt komt waar ik altijd mee hannes, onluchten. Dus ik aan het nadenken, want spullen bekeken, tot op op het volgende idee kwam:
Image
Wat moeten we dan zien zou je zeggen, het is gewoon een slangetje op de onluchtingnippel? Nou, ik heb er een fietsventiel tussen gedaan. Dat wil zeggen, je houd druk, maar kan wel vloeistof wegpompen. Nippel los draaien en dan zelf lekker op de rem stampen. Werkt ideaal en is de goedkope manier om zelf te ontluchten!

En tja, wat doe je dan, loopt de rest van de auto na, kijk wat plekjes na en dan wist ik het niet meer.
Na één telefoontje had ik dan om half 2 een afspraak voor een keuring, dus auto netjes gemaakt en weggebracht. Omdat de auto geschorst was, had ik het kenteken binnen liggen. Dus tijdens het keuren het kenteken opgehaald en toen stond hij al weer buiten. Vol spanning naar binnen met de vraag, nou?

Hij is weer voorzien van apk tot 26 augustus 2011!!!! Heerlijk om hem weer klaar te hebben voor nu. Twee adviespunten, maar geen afkeur. Een van de rubbers van de einddemper was los en er zat lichte speling op de kruiskoppeling van het stuur. Daarna tevreden naar huis gereden, vol getankt en lekker een stukje gaan rijden.

Helaas ben ik er niet bij 5 september, ik ga die dag op vakantie :roll: . Heb ik de auto klaar, gaan we precies op die dag weg. Jammer maar helaas, gelukkig kan ik wel weer van die 6 pitter genieten.

Op naar de volgende klusjes,

Gerwin
Last edited by Thegs on Tue Sep 29, 2009 10:06 am, edited 1 time in total.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Goed nieuws van de APK, dat je er 5 sept niet bij kan zijn is dan weer ff minder. Als ik dat flesje vloeistof zo zie was dat ontluchten/verversen geen overbodige luxe en dan zou ik de voorkant zeker ook doen!

Wat de adviespuntjes betreft: rubbertje is zo vervangen, kruiskoppeling kan vast nog wel even mee, langzaam aan op zoek naar een verse dan maar. Ik meen dat ik er nog 1 heb liggen voor een onbekrachtigd huis.

Veel rijplezier!
Last edited by Jeroen on Fri Aug 28, 2009 8:51 am, edited 1 time in total.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Goeie tip van dat fietsventiel. Voor als moeders de vrouw weer eens geen zin heeft om assistentie te verlenen..... :wink:

Ik vind de kleur van je remolie wel een beetje donker of is dat fotobedrog?
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Hoewel de professionele varianten met eigen drukvat nog makkelijker werken, gebruik ik altijd de Eezibleed om te verversen en ontluchten, nooit meer hulp nodig en failsafe...

http://www.midlock.nl/Adobe_handleiding ... L_1050.pdf
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Ik heb ook een easybleed, ik denk dat de set al 20 jaar oud is. :shock:
So many cars, so little time
Post Reply