Page 1 of 7

Wel/niet starten, opgelost, ja echt

Posted: Mon Sep 14, 2009 11:09 am
by ruudariaans
Ik heb een 323i die ik na 12 jaar stilstand aan het wekken ben. Ik heb de nodige remdelen vervangen, beetje laswerk gedaan en de gehele auto een beurt gegeven inc nieuwe distributieriem(correct gedaan door een monteur, ook de ontstekingspouli staat goed). Nu is de auto in theorie klaar om te starten. Nu is gebleken dat de auto even loopt, en daarna niet meer wil. Ik moet de auto dan letterlijk 2 dagen stil laten staan om hem weer aan de gang te krijgen.
Ik heb overigens mijn twijfels over de positie van het hoofdbezinefilter bij de benzinepomp. Ik heb deze vernieuwd, maar de nieuwe filter heeft het pijltje de andere kant op staan. Omdat de auto maar heel even liep (3 sec.) heb ik het filter omgedraaid. Toen kreeg ik (na 2 dagen) de auto wel aan de gang, nu liep hij 2 minuten voordat hij er mee stopte. Kan iemand me om te beginnen uitleggen waar de benzine het filter ingaat en waar hij eruit gaat. Komt de benzine eerst uit de tank en dan de pomp in, of gaat de benzine na de pomp pas door de filter?
Hiermee is mijn probleem denk ik niet opgelost. Het lijkt wel of hij 2 dagen nodig heeft om druk kwijt te kunnen en dat pas daarna de auto gestart kan worden..

Iemand suggesties?

Gr. Ruud

Posted: Mon Sep 14, 2009 4:51 pm
by Joren
is het je benzinepomprelais niet?
Heb ik ook pas voorgehad.

Posted: Mon Sep 14, 2009 5:18 pm
by ruudariaans
Misschien? Waar vind ik het relais? en hoe controleer ik de werking hiervan? Hoor je de benzinepomp normaal lopen als je de auto op contact zet? Dat had mijn Tii wel, deze 323i niet..

Posted: Mon Sep 14, 2009 6:08 pm
by Wondermike
Zoek even op MP naar een vraagbaak of Haynes manual. Dat werkt stukke beter. :wink:
Hoor je de benzinepomp normaal lopen als je de auto op contact zet?
Dat is denk afhankelijk van je accumulator. Als ik mijne na een week of 2 stilstaan start hoor je even de pomp draaien om druk op te bouwen.
Als ik hem binnen die tijd start hoor ik de pomp niet meer.

Je kan het relais ff overbruggen om de pomp contant te laten draaien.
Na een paar seconden hoor je dan in de benzine verdeler een klik omdat dan de overdruk opengaat.

Posted: Tue Sep 15, 2009 4:37 pm
by ruudariaans
Update: Filter zit nu goed en de benzinepomp loopt. (hoor hem nog ff lopen nadat ik stop met starten en de sleutel terug draai).

Lopen doet hij echter nog steeds alleen als hij er zelf zin in heeft..

Posted: Wed Sep 16, 2009 12:01 pm
by Mich
je kunt de werking van pomp ook controleren door de uitgaande leiding van pomp los te halen en dan het contact aan te zetten.

Posted: Wed Sep 16, 2009 7:21 pm
by Thijsse
je hebt kjet, die deed t bij mij ook niet zo fris meer na 15 jaar stilstand

Posted: Mon Sep 21, 2009 12:38 pm
by ruudariaans
Heb de pomp laten draaien door stroom recht van de accu erop te zetten, maar starten deed hij niet. Ik moet het denk ik ergens anders zoeken..

Posted: Mon Sep 21, 2009 5:34 pm
by Wondermike
Koudestartventiel?

Deze zorgt voor een stukje extra inspuiting als hij koud is.

Posted: Thu Oct 01, 2009 1:00 pm
by ruudariaans
De retour en gewone aanvoerleiding van de benzine waren omgewisseld! Ik had ze gelabeld maar het is toch ergens fout gegaan bij mij of bij de vorige eigenaar (daar had de auto ook maar heel even gelopen). Stationair liep hij al, bij gasgeven sloeg hij nog af. Er zijn een paar slangen lek van de carterventilatie en nu ook een benzineslang van de koude start. Deze maar eerst bestellen en vervangen en dan verder kijken! 8)

Posted: Thu Oct 01, 2009 2:31 pm
by Jeroen
Okee maar je bent inmiddels aardig op weg. Als de slangen niet fris zijn, ga er dan maar vanuit dat de slangen bovenop de tank en rond de pomp mogelijk ook niet heel lekker meer zijn...

Posted: Thu Oct 01, 2009 2:40 pm
by ruudariaans
Rond de pomp zijn al vervangen. Ik kan echter geen onderdeelnummers vinden van 2 carterdruk slangen. Ze staan op deze tekening:

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/b/j/2.png

Helaas staat er dat ze niet op mijn auto zouden zitten.. Nr 7 en Nr 9 gaat het om.

Posted: Thu Oct 01, 2009 3:54 pm
by Jeroen
Even een ander bouwjaar proberen dan komen ze vanzelf boven tafel, dat y-stuk bijvoorbeeld is volgens mij alleen van toepassing op model '82.

Posted: Thu Oct 08, 2009 4:47 pm
by ruudariaans
De slangen wil nog niet lukken, de dealer weet ook niet goed welke er besteld moeten worden. Ik heb het nu tijdelijk gebeund om verder te kunnen.
De auto start wel maar slaat na 2 seconden weer af, 1 keer heeft ie langer gelopen. De auto liep laatst en toen sprong de carterontluchting eraf (van de inlaatrubber) en kwam er een behoorlijke hoeveelheid benzine uit. Toen heb ik de auto meteen uit gezet, wil niet dat de boel in de fik vliegt..

Als ik wel eens gas kan geven zonder dat ie meteen afslaat, krijg ik backfire..

Iemand ideen?

Posted: Thu Oct 08, 2009 5:31 pm
by Peter V.
Als er benzine uitstroomt bij de carterventilatie dan staat heel je inlaatbuis vol. Wellicht sluit je koudstartventiel niet af. Aanslaan doet hij dan goed maar hij blijft er benzine bij doen. Je verzuipt hem maximaal dan.

Gr Peter V