na Solex 4A1, nog 2 puntjes meer die ik aan wil pakken

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

na Solex 4A1, nog 2 puntjes meer die ik aan wil pakken

Post by r@n-d »

Ik starte vanmorgen de auto, rijd weg en zoals eigenlijk altijd kan ik niet vol accelereren (pas na 3000tpm, dan gaat ie als de brandweer) Vandaag de hele dag gereden en het was een supertocht!! echt mijn complimenten!!!
maar tijdens deze dag ergerde ik me wel aan t feit dat mijn carb. raar doet...
Thuis gekomen, toch maar even de luchtfilter deksel eraf...
auto uitzetten, allebei de klepjes (in carb) dicht geduwd...
auto starten...
slaat meteen aan, en beide klepjes gaan open...
de voorste (grootste) klep reageert op gas geven, open en dicht...
de achterste (kleine) blijft open staan, heel de tijd ook met gas geven...
als ik mn auto uit zet, gaat de voorste klep dicht, en de achterste blijft open staan...
nogmaals starten, duurt het heel lang voordat hij aanslaat...
duw ik tijdens het lange starten de achterste klep dicht, dan slaat ie meteen aan...
de voorste klep gaat wel iets stroever, maar reageert wel op gas geven...

wat is eigenlijk nou precies de werking van de solex 4A1?? of werkt de mijne (zoals omschreven) naar behoren??? dit is eigenlijk het enige reden (denk ik) waarom ik niet vol kan accelereren, paar maanden geleden is heel de carb afgesteld, bleek toen ook al iets niet goed te zijn met achterste klep, maar ik weet niet precies wat...
zijn deze voorste en achterste (één unit volgens mij) makkelijk te vervangen??
en heeft er toevallig iemand nog een goede solex 4A1 liggen???

groetjes Randy
Last edited by r@n-d on Tue Nov 03, 2009 8:10 pm, edited 1 time in total.


Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Hoi,

Die achterste (grote toch?) klep worden volgens mij weer naar binnegezogen door dat vacuum-bolletje dat er naast zit. Je zou eens kunnen kijken of die niet lek is.

gr Dennis
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Post by r@n-d »

ik bedoel de achterste de klep, het meest richting de raam, en dat is bij mij een kleine... die zit ook hoger vergeleken de andere klep (de groote)
ik bedoel de klep die een tuimelpunt heeft... er lijkt een gewichtje aan te zitten...
ik zal eens kijken of ik dat bolletje kan vinden... haha...

alle andere suggesties zijn welkom uiteraard!
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Ah ok, bedoel zelf dan de voorste kleppen :)
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi Randy,

Die kleppen die aan de kant van je voorruit zit en wat hoger lijken te staan zijn je chokekleppen. Als je de auto koud heb staan dan staan ze dicht. Als de auto op temperatuur is moeten ze open staan, deze blijven open staan omdat de Bi-metaal hem openhoudt i.c.m. koelwater temp.

Als deze niet helemaal open staan dan kunnen de grote kleppen (voorkant van de auto) niet open i.v.m. een blokkade.

Misschien wijs om een oude carburateur te kopen en hem zelf eens te controleren aan de hand van het werkplaatshandboek, je leert er dan een hoop mee.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Post by r@n-d »

Ik heb vanavond geen tijd meer gehad om te kijken, maar als ik hem morgen dus koud start staan beide klepjes dicht, starten dan staat de chokeklep dicht totdat hij warm is?? als hij warm is gaat ie open.... en moet de voorste klep (dus de grootste) reageren op het gas geven?? of heb ik dat dan verkeerd??
gaat de chokeklep (achterste/kleinste) dan pas weer dicht als je auto weer afgekoeld is??

wat zou het anders kunnen zijn dat hij inhoud bij het accelereren (tot 3000 tpm) ??

greetzz...
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2402
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs »

Ha Randy,

Ten eerste mijn complimenten voor de 320, vandaag in het echt gezien, schitterende auto (zeker hoe mooi de motorkap sluit :wink: ).

De 4A1 carb heeft 2 stappen. De kleppen aan de raamkant zijn de chokekleppen zoals vermeld. Deze gaan alleen open als de motor op temperatuur is zoals aangegeven.

De kleppen aan de neuskant zijn de zogenaamde acceleratiekleppen. Deze gaan pas open bij een bepaald toerental en bij dit toerental is dus meer lucht open. Daarbij gaan dan ook de accelatiesproeiers harder werken waardoor de motor makkelijker en meer toeren maakt.

Probleem van het trekken licht waarschijnlijk aan het membraam in de carb. Deze zit in het revisiesetje zoals te koop bij W&N. Daarmee zou het over moeten zijn. Overigens heb ik het kwaaltje ook hoor, 3/4 gas tot ongeveer 4000 rpm en daarna pas vol en dan trekt hij als een gek.

Gerwin
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Hoi Randy, over carburateurs moet je mij niets vragen maar ik heb wel een vraag aan je.

Gisteren reed ik achter je en toen viel het me op dat er net onder je achterbumper (in de achterplaat) 2 uitsparingen zaten of zo iets.
Ik had dat eigenlijk nooit eerder gezien en vroeg me af of dat met het type 1 model te maken had.

Het was geen schade, ze zitten aan allebei de kanten op dezelfde plek.
By the way, jouw auto rookt niet :wink:
Ik reed er een tijdje achter.

Sven moet vandaag wel weer wat olie bijvullen denk :P
So many cars, so little time
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Post by r@n-d »

@Gerwin, bedankt voor je complimenten... ik ga zoals peter al voorstelde een tweedehandse carb kopen en deze zelf proberen te reviseren... dan verwisselen en dan moet het over zijn...
dus voor degene (loentje??) die misschien een 4A1 hebben liggen en deze willen verkopen, ik houd me aanbevolen!

@wondermike, mijn auto rookt idd niet zo heel erg, alleen bij de koude start (s'ochtends), maar dat doen ze volgens mij allemaal wel, is na 1min ook weer over... die twee uitsparingen zitten net boven mn kentekenplaat bedoel je?? dat zijn geen uitsparingen, maar daar zitten de bouten doorheen van de trekhaak, deze zijn aan de bumperzijde aan elkaar gekoppeld met een plaatje (aan beide zijde 2 bouten =1 plaatje), dit plaatje zie je zitten. deze heb ik na het demonteren van mijn trekhaak laten zitten omdat ik anders 4 gaatjes bleef zien. vond dit er mooier uit zien, want de plaatjes zijn op kleur gespoten.
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi Randy,

Die voorste kleppen moeten gewoon heel soepel te bewegen zijn en mogen niet stroef gaan. Inderdaad zoals gezegd het membraantje nazien. Wat bij mijn vorige E21 het probleem was dat de carburateurdeksel was kromgetrokken omdat de 4 bevestigingsmoeren te vast waren gezet. Je heb dan het probleem dat de as van de voorste 2de trap kleppen gaat klemmen. Als dat bolstaan extreem is kun je zelfs een zogenaamd vacuumlek hebben waardoor de auto ook een stuk moeilijker gaat lopen.



Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Post by r@n-d »

Ik wacht nog even een prijsindicatie af van een nieuwe solex, hierna ga ik beslissen of ik er een ga reviseren of een nieuwe aanschaf.
Dus nog ik moet nog even geduld hebben, toch lijkt t reviseren me heel leuk om te doen, en mbv het werkplaatshandboek gaat dit helemaal goedkomen (heb vandaag zitten lezen)

Nu heb ik nog 2 dingetjes meer, misschien dat iemand me kan helpen:

1- mijn stuurwiel staat (wanneer de wielen recht staan) ongeveer 1cm verdraaid zegmaar, ik heb een 3spaaks stuurwiel en die staat dan niet helemaal netjes recht. Kun je deze gewoon recht draaien door de grote moer los te draaien en dan in de juiste richting te draaien?? of komt hier meer bij kijken?

2- is een tellerbakunit (in dash) makkelijk te vervangen? mijn dagteller loopt niet, en ik heb hier thuis nog een complete tellerbakunit liggen. ik wil ze dus in zijn geheel vervangen... moet ik dan t complete dashboard eruit halen? of hoe te handelen? voordat ik alles losschroef? ik kan hier nix van terugvinden in t werkplaatshandboek....

alvast bedankt!!
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Stuurwiel kan je recht zetten door de grote moer los te draaien achter de toeter.

Tellerbak zit met 2 grote ronde schijven vast. Los te maken door eerst de plaat onder het dashboard los te halen.
Dan friemelen, er zitten 2 brede stekkers aan die je aan de zijkanten in kan knijpen om los te nemen en je km kabel. Die kan je ook gewoon losdraaien.
Misschien nog een stekkertje hier of daar..... :wink:

Je kan hem dan naarje toe duwen van achteruit. Let op de panelen die eromheen zitten. Die moet je misschien er even langs duwen.
En een beetje kantelen geloof ik.
So many cars, so little time
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Post by r@n-d »

Hartelijk dank michel, ik dacht al zoiets, maar wilde het eerst zeker weten voordat ik alles losdraaide...
Dan ga ik nu het stuur recht draaien... en morgen begin ik dan aan de tellerbak denk ik...

groetjes Randy
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Post by r@n-d »

Tellerbak is vervangen... hep nu ook een type 1 toerenteller... Bij mij zat er een type 2 toerenteller in, zal wss al een keer zijn verwisseld.

Het stuur moet ik nog doen, had zo snel geen lange dop sleutel in die maat...
Dus wordt vervolgt...
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Thijs_E21_320
Newbee
Posts: 10
Joined: Sun Mar 29, 2009 10:04 pm

Post by Thijs_E21_320 »

Hallo,

Ik heb nog een handleiding liggen voor het afstellen van de Solex 4A1 van het BMW Nederland trainings centrum
Zal deze inscannen en online zetten. (ook wel leuk voor anderen)

Mijn 320 heeft precies het zelfde probleem, moet hier ook eens naar kijken. Dit is alleen bij 3/4 tot vol gas.

Rij meestal rustig dus heb er weinig last van.

Ik heb ook nog een reserve motor staan, heb idd ook al bij deze de carb. uit/in elkaar gezet. Het is niet zo heel moeilijk.


Zal kijken of het vanavond lukt, anders pm ik je wel even.

Gr.
Matthijs
Post Reply