Page 1 of 2

WAT KAN DE OORZAAK ZIJN VAN EEN VIBRATIE BAUR.

Posted: Thu Dec 24, 2009 12:15 am
by Peter V.
Hoi,


Eigenlijk heeft hij het al wat langer maar vandaag moest de Baur toch weer even mee naar mijn werk en het wordt langzaam erger.

Tussen de 55 en 75 km/uur vibreert heel de auto. Ik kan niet echt thuisbrengen wat het kan zijn.

*Gas los/ constante snelheid/ accelereren maakt niets uit.
*Koppeling intrappen of in zijn versnelling maakt niet uit.
*Lichtjes of doorremmen maakt geen verschil.

-Mijn banden zijn nieuw en hebben net 1500 km gehad. ik heb nog niet een ander setje geprobeerd aangezien het enige setje banden/velgen wat ik heb zijn die 13 inch alpina's met banden erop waar een hoogteslag in zit.
-Draagarmen voor zijn nieuw.
-Stabilisatierubbers voor zijn nieuw.
-Auto is uitgelijnd ongeveer 1500 km geleden.
-Achterschokdempers en veren zijn de oude van Jeroen zijn Baur.
-Cardanas heeft nieuw tussenlager en hardyschijf.

Ik ga zowieso nog even opkrikken voor en kijken of ik iets zie bij de banden/velgen.
Laat maar horen :!:

Posted: Thu Dec 24, 2009 6:23 am
by Wondermike
Hmm dat is niet lekker rijden.

Misschien zijn je voorschokbrekers niet lekker?

Om je wielen uit te sluiten zou je een setje van iemand anders kunnen lenen. Hiermee kan je dan heel veel uitsluiten.

Posted: Thu Dec 24, 2009 10:15 am
by 323baur
-Achterschokdempers en veren zijn de oude van Jeroen zijn Baur.
Do I need to say more.. :roll:


Serieus: Je zal niet de eerste zijn die met nieuwe banden, maar wel met bijzondere minder courante maatjes een paar onronde banden heeft gekregen!
Je mag bij mij een setje zomer BBSen komen lenen van mijn E30.
Volgens mij moet dat net passen. (et18 geloof ik)

Posted: Thu Dec 24, 2009 10:52 am
by Peter V.
Alvast bedankt voor wat reacties.

Mijn voordempers zijn inderdaad niet in staat van nieuw maar met de ouderwetse duwtest zijn ze nog altijd vele malen beter als bij mijn Mondeo ( die heeft nieuwe).

Ik wilde het eerst inderdaad met ander rubber gaan proberen. Het feit is dat hij het niet had toen ik de auto vorig jaar heb gekocht met die HERTENGEWEI-velgen dus het zou heel goed banden kunnen zijn.

De banden zijn van het merk Viking en moesten echt besteld worden. De Dot-code was in ieder geval heel recent dus geen banden van tig jaren oud die als nieuw werden verkocht. Ik heb ze expres niet bij een Kwikfit laten doen maar bij mijn eigen garage.

De vibratie was er ook al voordat ik de draagarmen en rubbers voor en de achterdempers heb vervangen.

Altijd leuk zo'n zoekplaatje.

@Ite, wellicht kom ik een keer langs voor die band/velgset te lenen.

Posted: Thu Dec 24, 2009 12:10 pm
by 323baur
Je bent welkom hoor, desnoods rukken we de alpina's bij mij er even onderuit.
Ik heb hier ook nog altijd een boek van je liggen van de e12!

Posted: Thu Dec 24, 2009 1:43 pm
by Peter V.
Komt goed. Eerst even Kerst vieren. Vandaag is de zoon jarig en met beide kerstdagen heb ik nachtdienst dus de aankomende dagen staan al vol.

Aangezien het een vibratie is die ik niet direct op het stuur voel maar in de gehele auto ben ik echt nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn. ik heb een beetje vergelijkbaar iets een keer gehad met een E34 en daar was het, na ongeveer 2500 euro later, twee spoortstangkogels. ondertussen was er al heel veel vernieuwd na aanraden van een BMW specialist.

Posted: Thu Dec 24, 2009 2:32 pm
by 323baur
Ik ga voor onronde banden I'm afraid!
Zeker omdat je en al veel toepasselijke zaken hebt vernieuwd en je het in alle gevallen tijdens het rijden hebt.

Overigens van harte met je zoon - goede dagen (to al readers also!)

Posted: Thu Dec 24, 2009 2:38 pm
by Peter V.
Zouden die banden zo slecht tegen weinig rijden kunnen?

Het probleem is natuurlijk dat onze E21-ers eigenlijk maar weinig rijden dus op die manier platte vlakken kunnen krijgen.

Ik ga e.e.a eens checken.

PS: bedankt namens de zoon.

Posted: Thu Dec 24, 2009 3:54 pm
by 323baur
Theoretisch zou ik zeggen: hoe hoger de band hoe meer kans op inzakken.
Deze mening is overigens ongefundeerd, slechts een gevoel.
Jij hebt met 13" wielen vrij hoge banden.
Zelf merk ik met 15" na een maand stilstand wel ietsjes, maar even goede stevige rit :lol: doet wonderen.

Posted: Thu Dec 24, 2009 4:04 pm
by Peter V.
Hoi,

Ik heb weleens gehoord dat sommige mensen hun banden op extreem hoge spanning zetten als de auto een langere tijd stilstaat. Maar om nu elke keer de banden op bijv 3,5 bar te zetten als ik hem binnenzet en dan alles weer goed te zetten als er 10 km mee wordt gereden vind ik weer wat overdreven.

Posted: Thu Dec 24, 2009 5:06 pm
by Thijsse
Werk nu een tijd bij een bandenzaak..

krik de auto eens op en draai het wiel rond, kijk of er een slag inzit
klopt je naafgat? dus zit je velg gecentreerd op de auto
trilt heel de auto? of trilt die vooral in het stuur? trilling in het stuur is voorkant, trilling elders is achterkant
geen klonten modder in je velgen?
geen wiellagerspeling?

mocht dit alles niet helpen, balanceer de wielen dan nogmaals uit

Posted: Thu Dec 24, 2009 5:07 pm
by Thijsse
Peter V. wrote:Zouden die banden zo slecht tegen weinig rijden kunnen?

Het probleem is natuurlijk dat onze E21-ers eigenlijk maar weinig rijden dus op die manier platte vlakken kunnen krijgen.

Ik ga e.e.a eens checken.

PS: bedankt namens de zoon.
om hier ff op in te gaan, mijn bmw heeft 15 jaar stil gestaan, banden gepompt en gaan rijden, niks te merken

maar als je de auto zo nu en dan gebruikt kan het weinig kwaad

Posted: Thu Dec 24, 2009 5:19 pm
by Nick1984
als echt heel de wagen vibreerd is de kans groot dat je cardan onbaland heeft... Weet je rap als je de wielen gewisseld hebt.

Posted: Thu Dec 24, 2009 6:42 pm
by Peter V.
Hoi,

@Thijsse, De banden/velgen combinatie is "origineel" voor de E21. Oftewel het naafgat sluit perfect aan. Over hoogteslag gesproken dat moet ik nog controleren. Het feit is dat de trilling niet uitgesproken op het stuur is. Je voelt het ook in je zitting. Wiellagers zijn goed en ook geen klonten modder of iets dergelijks.

@Nick, Cardanas heb ik inderdaad ook over getwijfeld. Deze heeft natuurlijk een aardige dreun gehad met het kapotte tussenlager bij aanschaf. Ik heb toen het tussenlager en Hardyschijf vernieuwd maar hiervoor moeten beide asdelen worden gescheiden. Deze heb ik toen uiteraard wel gemerkt maar het zou heel goed kunnen. Ik heb voor de APK van de zomer tevens het diff verandert van een 323i naar een 320/6 maar hiervoor was de trilling er ook al.

Wordt uiteraard vervolgd

Posted: Thu Dec 24, 2009 9:11 pm
by loentje
Idd ben het volledig met de heren eens

Eerst ff nieuwe of andere bandjes erop, mocht dit hetzelfde effect hebben dan heb je misschien je cardanas niet goed terug gemonteerd.

Had eens hetzelfde bij een 02 touring en ik wist zeker dat het daar aan lag (ik had hem namelijk zelf verkeerd gemonteerd :lol: ). Was ook alleen tussen een bepaalde snelheid. Ik denk bij lagere snelheid je cardan te langzaam ronddraait om het goed te voelen. En bij een hogere snelheid je cardan weer zo snel ronddraait dat je het ook niet meer voelt. Echter je hardyschijf zal wel meer te lijden hebben!

groeten loentje