E12 528 met wat caba problemen
Posted: Sun Dec 27, 2009 8:25 pm
Hoi mensen,
Ik lees al een tijdje mee met dit forum, maar ik geloof dat het tijd wordt dat ik me even voorstel. Ik ben al een tijdje in bezit van E12 uit begin '76.
Deze heb ik aangeschaft na het verkopen van mijn 323i Baur uit '82.
Opzich bevalt me de 5-serie prima, maar er zijn wat motorische problemen.
De 528 is uitgerust met de welbekende M30 motor gekoppeld aan een 3-traps automaat en voorzien van 2 Zenith 35/40 INAT caburateurs.
Ik heb in de gaten dat hier op het forum ook wat 5-serie bezitters ronddwalen die mij misschien een aantal suggesties kunnen doen aangezien een E12/28 forum mij nog onbekend is gebleven.
De problemen zijn met name dat de motor erg hoog in toeren loopt, stationair in z'n vrij of parkeerstand(2000 rpm). En zodra ik m in z'n versnelling plaats dit zakt tot een magere 200 rpm.
Verder reageerd het gaspedaal erg traag. Ik heb wel het idee dat ie z'n vermogen wel kwijt kan al 'flotterd' de uitlaat wel behoorlijk.
Ik heb inmiddels eigenhandig de caba's gereviseerd; dwz gedemonteerd, gereinigd, voorzien van nieuw pakkingset (membranen van choke, bypass-system, acceleratiepomp en tussenliggendepakkingen)
Vervolgens weer opgebouwd en choke afgesteld.
De caba's zijn nu wel mooi lekvrij, maar ik ben er van overtuigd dat de onderdrukslangen niet goed zijn aangesloten.
Helaas mis ik schema's hiervan of tenminste een voorbeeld.
De schakeling naar bijv. het thermovertiel, vacuumdozen van 2e stufe enz. Dus daar zou het ook aan kunnen liggen.
De vacuumdoos van de 1e stufe heb ik getest en zo goed mogelijk afgesteld. Ook het synchronen van de 2 weinig meewerkende brandstofmengers heb ik zo goed mogelijk uitgevoerd.
Iemand nog ideeen.... want ik ben eerlijk gezegd door mn opties heen.
[/img]

Ik lees al een tijdje mee met dit forum, maar ik geloof dat het tijd wordt dat ik me even voorstel. Ik ben al een tijdje in bezit van E12 uit begin '76.
Deze heb ik aangeschaft na het verkopen van mijn 323i Baur uit '82.
Opzich bevalt me de 5-serie prima, maar er zijn wat motorische problemen.
De 528 is uitgerust met de welbekende M30 motor gekoppeld aan een 3-traps automaat en voorzien van 2 Zenith 35/40 INAT caburateurs.
Ik heb in de gaten dat hier op het forum ook wat 5-serie bezitters ronddwalen die mij misschien een aantal suggesties kunnen doen aangezien een E12/28 forum mij nog onbekend is gebleven.
De problemen zijn met name dat de motor erg hoog in toeren loopt, stationair in z'n vrij of parkeerstand(2000 rpm). En zodra ik m in z'n versnelling plaats dit zakt tot een magere 200 rpm.
Verder reageerd het gaspedaal erg traag. Ik heb wel het idee dat ie z'n vermogen wel kwijt kan al 'flotterd' de uitlaat wel behoorlijk.
Ik heb inmiddels eigenhandig de caba's gereviseerd; dwz gedemonteerd, gereinigd, voorzien van nieuw pakkingset (membranen van choke, bypass-system, acceleratiepomp en tussenliggendepakkingen)
Vervolgens weer opgebouwd en choke afgesteld.
De caba's zijn nu wel mooi lekvrij, maar ik ben er van overtuigd dat de onderdrukslangen niet goed zijn aangesloten.
Helaas mis ik schema's hiervan of tenminste een voorbeeld.
De schakeling naar bijv. het thermovertiel, vacuumdozen van 2e stufe enz. Dus daar zou het ook aan kunnen liggen.
De vacuumdoos van de 1e stufe heb ik getest en zo goed mogelijk afgesteld. Ook het synchronen van de 2 weinig meewerkende brandstofmengers heb ik zo goed mogelijk uitgevoerd.
Iemand nog ideeen.... want ik ben eerlijk gezegd door mn opties heen.

