Page 1 of 2
vraagje tbv 205/50/15 voorzijde
Posted: Mon Dec 28, 2009 1:38 pm
by e-einundzwanzig
hallo,
ik heb laats een setje bbs mahle 15" in 7j rondom op de kop getikt. de randen laten polijsten en het hart opnieuw gespoten.
nu heb ik een aantal probleempjes
-te korte wielbouten (lange zijn reeds besteld)
- aan de voorzijde raakt de band bij het sturen het spatbord/keienvanger. kan het wel ietsje naar voren buigen maar is volgens mij niet de juiste methode.
het gaat hier om een 320/6 uit 81 (die met panne op de herfstmeeting)
mijn auto heeft rondom h&r veren (3 tot 4 cm) en rode koni's voor en billies achter (naar mijn inziens helt de auto wel aardig ver naar voren.)
onderdelen die ik heb liggen
- 323i veerpoten 51mm
-320/6 veerpoten 49 mm
- 323i oliedruk schokdempers origineel
-origenele 323i veren
-originele 320/6 veren
mijn oplossing. complete 323i voorterrein er onder schroeven zodat de voorkant iets omhoog komt. is dit wat?
of is er iets anders mogelijk met de onderdelen die ik heb liggen, een combinatie maken dus.
of moet ik voor voor bilsteins aanschaffen (komt de auto dan misschien iets hoger te liggen dan 25 jaar oude rode koni's?
alvast bedankt.
Martin
Posted: Mon Dec 28, 2009 5:38 pm
by gerrit323
Ik had op mijn velgen die vooraan 6j zijn eerst 195/55/15 zitten en deze kwamen ook tegen de steunplaat bij het afdraaien ... ik heb nu 195/50/15 probleem opgelost ... ik heb een 30mm verlaging (H&R veren)

met billies rondom ...
Op de originele schokdempers (met de H&R veren) zakte hij bijna 5cm na de montage van de billies is hij ongeveer 2cm omhoog gekomen .. dus nieuwe schokdempers is denk ik wat je zal nodig hebben ...
Ik dacht dat Jeroen ook jouw bandenmaat heeft vooraan en ook billies en H&R (of had hij eibach)
ik denk niet dat met originele 323i poten de wagen hoger komt .. ik dacht dat alle 6 cil dezelfde sterkte van veren hadden ivm motorgewicht.
Gerrit
Posted: Tue Dec 29, 2009 10:50 am
by 323baur
gerrit323 wrote:Ik had op mijn velgen die vooraan 6j zijn eerst 195/55/15 zitten en deze kwamen ook tegen de steunplaat bij het afdraaien ... ik heb nu 195/50/15 probleem opgelost ... ik heb een 30mm verlaging (H&R veren)

met billies rondom ...
Op de originele schokdempers (met de H&R veren) zakte hij bijna 5cm na de montage van de billies is hij ongeveer 2cm omhoog gekomen .. dus nieuwe schokdempers is denk ik wat je zal nodig hebben ...
Ik dacht dat Jeroen ook jouw bandenmaat heeft vooraan en ook billies en H&R (of had hij eibach)
ik denk niet dat met originele 323i poten de wagen hoger komt .. ik dacht dat alle 6 cil dezelfde sterkte van veren hadden ivm motorgewicht.
Gerrit
Hiero idem dito.
Als je de originele setting aanhoudt: dwz 15" 6j, et12, 195/50 zal er geen aanloopprobleem zijn.
H&R veren zijn eigenlijk wel het mooiste voor een e21. Daarmee komt ze precies op goede hoogte.
Zie ook het grote Bilstein topic.
Posted: Sat Jan 09, 2010 5:46 pm
by Jeroen
Ik heb er idd voor en achter 205-50/15 op zitten en geen problemen, maar met mijn Eibachjes staat de auto wel iets hoger dan met bijv H&R (denk een cm of 2).
Posted: Wed Jan 13, 2010 6:20 pm
by e-einundzwanzig
ok, nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
dus als ik voor bilsteins + h&r neem in plaats van Rode koni's (olie???) + h&r, komt de auto dan iets hoger te liggen?
mvg. Martin
Posted: Wed Jan 13, 2010 6:33 pm
by Jeroen
Nee het gaat om de hoogte en die is (hoewel de omgekeerde constructie van Bilsteins wel een paar mm helpt) toch voornamelijk afhankelijk van de veren.
Ik vind het overigens wel vreemd dat je auto op H&R's voorover staat, zou volgens mij recht moeten staan (dorpel evenwijdig aan de grond zeg maar) als je veren gebruikt die voor en achter evenveel verlagen zoals met H&R het geval is volgens mij.
Nou is het volgens mij krap maar moet je wel 195/50-15 kwijt kunnen op een 7J velg dus waarom de hele boel overhoop halen als je daarmee het probleem oplost?
Als het dan nog optreedt is er wat anders aan de hand en vermoedelijk voordempers die niet helemaal fris meer zijn.
Posted: Wed Jan 13, 2010 6:49 pm
by e-einundzwanzig
bedankt!
ik ga nu even naar de garage om een foto te maken van zijkant van de auto om te laten zien hoever hij voorover helt, kan zijn dat ik het ook mis heb hoor!
Posted: Wed Jan 13, 2010 7:49 pm
by e-einundzwanzig
ok helaas geen foto, maar dit:
kunnen jullie hier wat mee?
mvg. Martin
Posted: Wed Jan 13, 2010 8:05 pm
by Jeroen
Die diameters zullen niet veel schelen tussen 13" en 15" wielen gok ik.
Ik heb ook even gemeten en ik meet voor en achter 19cm, kon het niet tot in ieder detail zien maar het verschil is hooguit 1 mm. Voor en achter Eibach en Bilstein B6 en ook banden identiek, 205/50-15. Auto's met 195/50-15 aan de voorkant zouden dan voor marginaal lager moeten uitkomen.
Ben benieuwd of een van de andere mannen met H&R ook even zo'n meting kan doen.
Posted: Wed Jan 13, 2010 8:29 pm
by gerrit323
Ik heb het ook effe gemeten
Bilstein B6 en H&R
Velgen 6j15 voor en 7j15 achter met banden 195/50 en 205/50
Hoogte van de drempel voor/achter 16cm/17,5cm e vooraan tss band en spoiler idd een 1cm'tje speling
Gerrit
Posted: Wed Jan 13, 2010 8:45 pm
by Jeroen
Kijk zo komen we ergens, thanks! Verschil in radius tussen de 2 bandenmaten is 5mm dus met H&R staat de voorkant kennelijk 1 cm lager dan de achterkant.
Maar 3cm verschil is wel heel veel! Ik gok toch dat de schokdempers dan wat vermoeid zijn. Dan is die 3cm nog geen groot probleem maar je kunt ervan uitgaan dat de schokdempers dan ook niet lekker meer dempen dus dat de poot ook te makkelijk cq te ver inveert.
Posted: Wed Jan 13, 2010 10:07 pm
by 323baur
Ik wil wel meten maar bij mij is het op dit moment een cm of 45..
Auto staat op 4 assteunen

Posted: Wed Jan 13, 2010 11:54 pm
by Peter V.
Ik kan ook wel meten maar met 13 inch ballonbanden en de originele setup is alles totaal anders.
Of het moet interessant zijn om de exacte verlaging te weten die je krijgt?
Posted: Wed Jan 20, 2010 8:15 pm
by rahlers
maar heb je niet een verkeerde etwaarde met de velg,
heb zelf de auto op schroef poten staan op moment 110mm verlaagd 7 j voor 165 55 15 (band komt net zo hoog uit als een 195 50) en helemaal geen problemen
Posted: Thu Jan 21, 2010 8:15 am
by e-einundzwanzig
klopt netzo hoog, maar het ligt aand de breedte van de band, en die is bij mij breder dan bij jou. hij raakt ook alleen maar de kas bij het sturen. dus als de band diagonaal in de wielkast staat.
martin