Aflopende distributieriem

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
marro
Newbee
Posts: 15
Joined: Fri Apr 10, 2009 6:34 pm
Location: Drachten

Aflopende distributieriem

Post by marro »

Ik ben al een tijdje bezig met de auto van Dennis. 323i van 1981(blok). Hij is bijna klaar op een raar punt na. De distributieriem loopt gelijk naar de buitenkant toe tegen het aluminium deksel aan. Nokkenastandwiel is goed en goed gemonteerd, niewe spanrol goed gemonteerd, enz. Hebben jullie nog ideeen of oplossingen? Alles lijkt gewoon goed en netjes in lijn te lopen. Ik ben benieuwd naar jullie eventuele oplossingen.

Gr Mark


User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Post by e-einundzwanzig »

waarschijnlijk heb je speling op je waterpomp. zet daar maar eens een nieuwe op!!! of de metalen plaat achter de spanrol is iets verbogen

mvg. Martin
marro
Newbee
Posts: 15
Joined: Fri Apr 10, 2009 6:34 pm
Location: Drachten

Post by marro »

Hallo Martin
Spanrol is nieuw mankeerd niets aan En de waterpomp zit niet in de distributie.
Gr Mark
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Dit is wel een hele rare storing. Ik ga ervan uit dat inderdaad alles goed uitgelijnd staat want heel erg veel verkeerd kun je daarmee niet doen.

Het is misschien heel erg ver gezocht maar ik weet uit een vorig topic dat Dennis een probleem heeft gehad met een boutje of moertje wat tussen zijn distributieriem heeft klem gezeten zodat hij maar 1 kant op kon draaien.

Ik weet niet hoeveel kracht hij heeft gezet om e.e.a. te proberen maar kan hiermee de riem zijn beschadigd zodat er inwendig een scheurtje is gekomen in het canvas van de riem?
Succes.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Post by e-einundzwanzig »

ok foutje,

heb je de riem er al een keer andersom op gelegd? als hij dan nog de zelfde kant op loopt ligt het al niet meer aan de riem. een mogelijkheid minder!

indien hij richting de motor afloopt, ligt het aan de riem denk ik
marro
Newbee
Posts: 15
Joined: Fri Apr 10, 2009 6:34 pm
Location: Drachten

Post by marro »

Hallo Peter.

Van dat voorval ben ik op de hoogte. Wat ik kan zien is de riem niet beschadigd. Ik kan ook geen vervorming zien of iets in die trend. Ook de rest ziet er goed uit.

Gr Mark
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Ik ga ervan uit dat de verschillende poulies gewoon recht zijn. Je kunt desnoods een onbalans hebben maar dat zie je duidelijk als de motor draait. Voor zover ik weet zitten er ook geen vulringen ergens tussen zodat je een uitlijning zou kunnen veranderen. Dan blijft toch echt de riem zelf over.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Ik kwam dit tegen op het engelse forum.

Image

Kan dit niet de oorzaak zijn van het aflopen van de riem?

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... &start=150
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Ik heb hier ook es even over gekraakt (moest eerst het internet adres van bmwe21.net googelen :mrgreen: ) maar wat ik kan bedenken:

-verkeerde riem (halfrond vs vierkant profiel)
-verkeerde spanner (oude type is groter, meer spanning, mogelijk aflopen?)

En had Ronaldo ook niet al eens zoiets gehad?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Ja die had volgens mij een extra ringetje achter de spanrol zitten.
So many cars, so little time
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3578
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Hoe bedoel je mike, ring achter de rol zelf of tussen het huis van de spanrol en het blok, het huis zit hier vlak tegen het blok.

Naar het type rol en vertanding zal dan even gekeken moeten worden
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3578
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Heb even gekeken, maar er is maar 1 type spanrol te verkrijgen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3578
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Heb even gekeken en de vertanding is goed.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Spannend wel! Ik meen in vroegere versies van ETK gezien te hebben dat er bij de 111 tands riem een andere spanrol hoorde maar in de meest recente versie van ETK staat idd ook nog maar 1 type. Dan lijkt het er toch op dat de spanrol iets verder naar voren gebracht moet worden met een ring al zou dat een oorzaak moeten hebben... :?:
Regards/groeten, Jeroen
ronaldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 145
Joined: Mon Dec 27, 2004 11:49 am
Location: Netherlands

Post by ronaldo »

Jeroen wrote:Spannend wel! Ik meen in vroegere versies van ETK gezien te hebben dat er bij de 111 tands riem een andere spanrol hoorde maar in de meest recente versie van ETK staat idd ook nog maar 1 type. Dan lijkt het er toch op dat de spanrol iets verder naar voren gebracht moet worden met een ring al zou dat een oorzaak moeten hebben... :?:
Hierbij:

Image
Image

als het goed is kan je de inscriptie lezen (de oude geloof ik 128 en de nieuwe ...)

Image

Originele 128tands

Image

Vervanger en probleemgeval 127tands
Image

Nieuwe originele 127 tands
Image

Komt hij ook niet hiertegen (rechtse bout - kan niet op de naam komen)
Image

En heb je het hele zakie wel goed gespannen (tegengestelde richting geloof ik)
Post Reply