Page 1 of 3
Aflopende distributieriem
Posted: Thu Jan 07, 2010 9:31 pm
by marro
Ik ben al een tijdje bezig met de auto van Dennis. 323i van 1981(blok). Hij is bijna klaar op een raar punt na. De distributieriem loopt gelijk naar de buitenkant toe tegen het aluminium deksel aan. Nokkenastandwiel is goed en goed gemonteerd, niewe spanrol goed gemonteerd, enz. Hebben jullie nog ideeen of oplossingen? Alles lijkt gewoon goed en netjes in lijn te lopen. Ik ben benieuwd naar jullie eventuele oplossingen.
Gr Mark
Posted: Thu Jan 07, 2010 9:35 pm
by e-einundzwanzig
waarschijnlijk heb je speling op je waterpomp. zet daar maar eens een nieuwe op!!! of de metalen plaat achter de spanrol is iets verbogen
mvg. Martin
Posted: Thu Jan 07, 2010 9:46 pm
by marro
Hallo Martin
Spanrol is nieuw mankeerd niets aan En de waterpomp zit niet in de distributie.
Gr Mark
Posted: Thu Jan 07, 2010 10:00 pm
by Peter V.
Dit is wel een hele rare storing. Ik ga ervan uit dat inderdaad alles goed uitgelijnd staat want heel erg veel verkeerd kun je daarmee niet doen.
Het is misschien heel erg ver gezocht maar ik weet uit een vorig topic dat Dennis een probleem heeft gehad met een boutje of moertje wat tussen zijn distributieriem heeft klem gezeten zodat hij maar 1 kant op kon draaien.
Ik weet niet hoeveel kracht hij heeft gezet om e.e.a. te proberen maar kan hiermee de riem zijn beschadigd zodat er inwendig een scheurtje is gekomen in het canvas van de riem?
Succes.
Posted: Thu Jan 07, 2010 10:04 pm
by e-einundzwanzig
ok foutje,
heb je de riem er al een keer andersom op gelegd? als hij dan nog de zelfde kant op loopt ligt het al niet meer aan de riem. een mogelijkheid minder!
indien hij richting de motor afloopt, ligt het aan de riem denk ik
Posted: Thu Jan 07, 2010 10:06 pm
by marro
Hallo Peter.
Van dat voorval ben ik op de hoogte. Wat ik kan zien is de riem niet beschadigd. Ik kan ook geen vervorming zien of iets in die trend. Ook de rest ziet er goed uit.
Gr Mark
Posted: Thu Jan 07, 2010 10:11 pm
by Peter V.
Hoi,
Ik ga ervan uit dat de verschillende poulies gewoon recht zijn. Je kunt desnoods een onbalans hebben maar dat zie je duidelijk als de motor draait. Voor zover ik weet zitten er ook geen vulringen ergens tussen zodat je een uitlijning zou kunnen veranderen. Dan blijft toch echt de riem zelf over.
Posted: Sun Jan 10, 2010 3:43 pm
by Wondermike
Ik kwam dit tegen op het engelse forum.
Kan dit niet de oorzaak zijn van het aflopen van de riem?
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... &start=150
Posted: Sun Jan 10, 2010 5:21 pm
by Jeroen
Ik heb hier ook es even over gekraakt (moest eerst het internet adres van bmwe21.net googelen

) maar wat ik kan bedenken:
-verkeerde riem (halfrond vs vierkant profiel)
-verkeerde spanner (oude type is groter, meer spanning, mogelijk aflopen?)
En had Ronaldo ook niet al eens zoiets gehad?
Posted: Sun Jan 10, 2010 6:00 pm
by Wondermike
Ja die had volgens mij een extra ringetje achter de spanrol zitten.
Posted: Sun Jan 10, 2010 10:31 pm
by Arnold D
Hoe bedoel je mike, ring achter de rol zelf of tussen het huis van de spanrol en het blok, het huis zit hier vlak tegen het blok.
Naar het type rol en vertanding zal dan even gekeken moeten worden
Posted: Sun Jan 10, 2010 11:30 pm
by Arnold D
Heb even gekeken, maar er is maar 1 type spanrol te verkrijgen.
Posted: Mon Jan 11, 2010 10:15 am
by Arnold D
Heb even gekeken en de vertanding is goed.
Posted: Mon Jan 11, 2010 11:10 am
by Jeroen
Spannend wel! Ik meen in vroegere versies van ETK gezien te hebben dat er bij de 111 tands riem een andere spanrol hoorde maar in de meest recente versie van ETK staat idd ook nog maar 1 type. Dan lijkt het er toch op dat de spanrol iets verder naar voren gebracht moet worden met een ring al zou dat een oorzaak moeten hebben...

Posted: Mon Jan 11, 2010 4:52 pm
by ronaldo
Jeroen wrote:Spannend wel! Ik meen in vroegere versies van ETK gezien te hebben dat er bij de 111 tands riem een andere spanrol hoorde maar in de meest recente versie van ETK staat idd ook nog maar 1 type. Dan lijkt het er toch op dat de spanrol iets verder naar voren gebracht moet worden met een ring al zou dat een oorzaak moeten hebben...

Hierbij:
als het goed is kan je de inscriptie lezen (de oude geloof ik 128 en de nieuwe ...)
Originele 128tands
Vervanger en probleemgeval 127tands
Nieuwe originele 127 tands
Komt hij ook niet hiertegen (rechtse bout - kan niet op de naam komen)
En heb je het hele zakie wel goed gespannen (tegengestelde richting geloof ik)