Page 1 of 2
versnellingsbak bevroren?
Posted: Sun Jan 24, 2010 8:58 pm
by gillis
hallo iedereen,
een winters probleem, of niet?
toen het zo halverwege december wat koud begon te worden schakelde mijn e21, 315 al stukken stroever dan normaal..
toen het vroor dat het kraakte schakelde hij simpelweg niet meer...
kan het zijn dat er iets bevroren is? heeft dit te doen met de kou?
hoe kan je dit probleem oplossen?
bij voorbaat dank voor de adviezen?
groetjes, gillis
Posted: Sun Jan 24, 2010 10:22 pm
by Jeroen
kan zomaar dat de olie lekker dik is dan ja, verversen kan iig helpen en zodra er weer een beetje beweging in zit schakelen met tussengas. Koppeling functioneert nog wel als vanouds of kan die meespelen?
Posted: Sun Jan 24, 2010 10:28 pm
by MeesterPieter
moet zeggen dat mijn 316 met dit weer in koude toestand ook (lichtelijk) wat meer moeite heeft om wakker te worden, magoed bakolie is een jaartje oud
Posted: Mon Jan 25, 2010 12:03 am
by gillis
koppeling is gewoon nog goed, naar ik weet.
echter als ik de auto start dan is er simpelweg geen beweging in die pook te krijgen.
olie zal ik in ieder geval verversen. is het verder verstandig om te kijken wat er gebeurt als ik hem een half uur op z'n plaats laat warmdraaien?
Posted: Mon Jan 25, 2010 9:32 pm
by menno
Heb soortgelijk probleempje. Als het kouder word dan schakelt de mijne bijna niet naar de 2e versnelling. Met dubbelklutsen lukt t wel , maar wel heel voorzichtig. Zodra er even mee is gereden is de olie wat vloeibaarder en is het probleem voorbij. Heb ook al de olie vernieuwt en de koppeling is ook goed . Nog even en het wordt weer wat warmer

en gaat t schakelen weer ok.
Posted: Mon Jan 25, 2010 10:52 pm
by gillis
aha,
maar logischerwijs kan het niet aan iets anders liggen..
als je auto van de ene op de andere dag niet meer wilt schakelen. en het is winter dan kan dat toch geen toeval zijn?
of heeft de e21 in het algemeen last van een plotseling vastgelopen versnellingsbak?
Posted: Mon Jan 25, 2010 11:13 pm
by Jeroen
Nee vastlopen niet, zwaar schakelen weleens. Maar dat wil nogal eens samengaan met een niet helemaal lekker functionerende koppeling: door de kou zijn de cupjes in de beide koppelingscylinders gekrompen. Als ze dan ook al wat slijtage hadden leidt dat tot drukverlies en dus tot onvolledig ontkoppelen. Helaas leidt dat niet altijd tot zichtbare lekkage maar je kunt eens de hoofdcylinder inspecteren achter je koppelingspedaal. Ben je dan een tijdje verder dan komt je koppeling niet meer op, iets wat om dezelfde reden altijd in de winter optreedt...
Posted: Tue Jan 26, 2010 12:02 am
by gillis
aha, maar in principe zou je toch kunnen testen of je koppeling in orde is door simpelweg hem in zijn versnelling te zetten en vervolgens de koppeling in te drukken en dan gas te geven.
als de auto gewoon op zijn plaats blijft staan dan is de koppeling in orde..
of ben ik nou gek?
Posted: Tue Jan 26, 2010 12:09 am
by Jeroen
Beste test is kijken of de bak met de motor uit lichter schakelt dan met de motor aan.
Posted: Tue Jan 26, 2010 12:33 am
by gillis
ok, dus als hij lichter schakelt dan is de koppeling niet in orde?
Posted: Tue Jan 26, 2010 10:18 am
by Jeroen
Dan heb je idd kans dat 'ie niet lekker ontkoppelt. Uit de versnelling gaat dan nog enigzins maar erin is vaak lastig. Kan uiteraard ook nog te maken hebben met versleten synchromeshringen in de bak maar dan had 'ie voor de winter ook al leuk hakerig geschakeld denk ik.
Posted: Tue Jan 26, 2010 3:07 pm
by fullcapacity
Kan dit ook voor komen bij slechts een versnelling, namelijk van z'n 1 naar z'n 2? Alleen als het (motor en buiten) erg koud is en dan alleen tijdens de eerste 2-3km. BTW klutsen voorkomt het.
Posted: Tue Jan 26, 2010 3:35 pm
by ac/dennis
Dat laatste heb ik ook wel eens gehad, alleen van zn 1 naar zn 2 en dan alleen in wintertijd.
Wat is klutsen eigenlijk, ?
Posted: Tue Jan 26, 2010 3:43 pm
by Peter V.
Klutsen ( clutchen). Het ouderwetse schakelen oftewel.
*Koppeling in.
*Pook in neutraal.
*koppeling op laten komen en weer in trappen.
*schakelen.
*Koppeling weer op laten komen.
Eventueel met tussengas geven. Heel erg lang geleden heb ik dat in een Fiat 500 ook moeten doen. Het is volgens mij uit de tijd dat de synchromesringen nog niet in de versnellingsbak zaten. Hierbij kon je schakelen zonder de bak echt te belasten.
Posted: Tue Jan 26, 2010 3:45 pm
by fullcapacity
Bij het opschakelen naar een volgende versnelling: koppeling in, pook in vrij, (sommige geven tussen-gas), koppeling op, koppeling in, versnelling leggen, koppeling op... Ook wel "double clutching" genoemd.