Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29367
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Daar heb je een specs pagina voor, via de nieuwe startpagina www.bmwe21.net
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18712
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Ik heb vandaag mijn 3.45 open diff en mijn 3.45 sperdiff open gemaakt. De steekassen zijn 100% gelijk. Gelukkig zijn de beide diffs dus even breed en kan ik wisselen. Maar ik heb wel gehoord dat ik de steekassen niet zou kunnen wisselen. Blijkt gewoon te passen.
-
- E21 VIP
- Posts: 211
- Joined: Mon Jan 05, 2009 9:20 pm
- My E21(s): '80 320 baur
- Location: The Netherlands
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Ik heb momenteel ook aandrijfassen aan het uitzoeken, het is haast een verzameling aan het worden maar heb wel maten voor de 4 cilindersJeroen wrote:Vanaaf wat meuk opzij gemikt en voila daar waren twee cardanassen dus hoog tijd om es te meten. Lengte +/-
Cardanassen
Jeroen: Vijfbak overdrive vanaf 9/80 3-gaats flens 147.3 cm
Jeroen: Vierbak (snif) 4-gaats flens 154.7 cm
Michel: Vijfbak sport 4-gaats flens 149.9 cm
Peter: Automaat 142.3 cm
Differentiëlen
Ite: 214 mm (3.45 sper)
Jeroen 228 mm (3.45 sper)
Jeroen: 228 mm (3.45 open)
Jeroen: 216 mm (3.91)
Peter: 228 mm (3.45 open)
Steekassen
Peter: flens 9mm schijf 31mm
Ben aan de puzzel gegaan, het verschil in de breedte zal 'm uitsluitend in de dikte van de flenzen zitten zo te zien. De smalle flenzen zijn ca 5 mm dik, de dikke ca 10-11 mm. Ben wel blij dat de 323i voor zowel open diff als sper de dikke flenzen heeft, dan zou 't plug & play moeten zijn.
Edit: lees net dat de schijven van Ite ook 10mm dik zijn. Alsjemenou
4 cilinder vierbak 3-gaats flens: 163,7 cm
4 cilinder vijfbak 3-gaats flens: 155 cm
4 cilinder automaat 3-gaats flens: 150,1 cm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29367
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Erg nuttig want die hadden we nog niet volgens mij, thanks!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Wellicht nog wat info of juist meer vragen
Ik was met een 02 differentieel bezig:
Zij covers zitten vast met 4 boutjes i.p.v. 6
As-stompjes zijn niet zomaar uitneembaar, deze zitten aan de binnenzijde vast met een borgclip, die eerst verwijderd dient te worden.
As-stompjes hebben 8mm gaten i.p.v. 10mm.
As-stompjes zijn volgens mij ook dikker/ meer vlees (kortere aandrijfassen?).
Echter is dit ook zo bij de eerdere E21's! (77/88?), deze as-stompjes zitten dus vast aan de binnenzijde en zijn niet direct uitneembaar.
Nu vraag ik mij wel af, stel je koopt een E21 sper differentieel en die blijkt van het zeer vroege type te zijn.
Kunnen de as-stompjes wel uitgewisseld worden? Deze zitten immers bij de latere versie op een andere manier geborgd.
Mijn gevoel zegt dat het kan, maar dat er geen borging is, immmers '02 rijders gebruiken ook vaak E21 differentiëlen en volgens mij E21 rijders ook wel 2002 differentiëlen. Iemand die ervaring heeft met deze gevallen?
Ik was met een 02 differentieel bezig:
Zij covers zitten vast met 4 boutjes i.p.v. 6
As-stompjes zijn niet zomaar uitneembaar, deze zitten aan de binnenzijde vast met een borgclip, die eerst verwijderd dient te worden.
As-stompjes hebben 8mm gaten i.p.v. 10mm.
As-stompjes zijn volgens mij ook dikker/ meer vlees (kortere aandrijfassen?).
Echter is dit ook zo bij de eerdere E21's! (77/88?), deze as-stompjes zitten dus vast aan de binnenzijde en zijn niet direct uitneembaar.
Nu vraag ik mij wel af, stel je koopt een E21 sper differentieel en die blijkt van het zeer vroege type te zijn.
Kunnen de as-stompjes wel uitgewisseld worden? Deze zitten immers bij de latere versie op een andere manier geborgd.
Mijn gevoel zegt dat het kan, maar dat er geen borging is, immmers '02 rijders gebruiken ook vaak E21 differentiëlen en volgens mij E21 rijders ook wel 2002 differentiëlen. Iemand die ervaring heeft met deze gevallen?
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Iemand enig idee voor de lengte van een cardanas voor een 5-bak M10 voor de korte 240 getrag versnellingsbak? Gebruikt sinds ergens na 1981 dacht ik.
Cardanassen M10
Remy: Vierbak (korte type, +/-na 1981) 3-gats flens 160.4cm buitenkant flens tot buitenkant flens
Cardanassen M20
Jeroen: Vijfbak overdrive vanaf 9/80 3-gaats flens 147.3 cm
Jeroen: Vierbak (snif) 4-gaats flens 154.7 cm
Michel: Vijfbak sport 4-gaats flens 149.9 cm
Peter: Automaat 3-gaats flens 142.3 cm
Differentiëlen
Ite: 214 mm (3.45 sper)
Jeroen 228 mm (3.45 sper)
Jeroen: 228 mm (3.45 open)
Jeroen: 216 mm (3.91)
Peter: 228 mm (3.45 open)
Steekassen
Peter: flens 9mm schijf 31mm
Cardanassen M10
Remy: Vierbak (korte type, +/-na 1981) 3-gats flens 160.4cm buitenkant flens tot buitenkant flens
Cardanassen M20
Jeroen: Vijfbak overdrive vanaf 9/80 3-gaats flens 147.3 cm
Jeroen: Vierbak (snif) 4-gaats flens 154.7 cm
Michel: Vijfbak sport 4-gaats flens 149.9 cm
Peter: Automaat 3-gaats flens 142.3 cm
Differentiëlen
Ite: 214 mm (3.45 sper)
Jeroen 228 mm (3.45 sper)
Jeroen: 228 mm (3.45 open)
Jeroen: 216 mm (3.91)
Peter: 228 mm (3.45 open)
Steekassen
Peter: flens 9mm schijf 31mm
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm