Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29310
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Het is wel een sperklok, dat iig. En als je de test met de omwentelingen hebt gedaan zodanig dat alle drie de flenzen vrij konden draaien en daarmee kwam je op 3.45, dan moet het wel heel gek lopen wil het geen 3.45 zijn. Soms als je de test doet met een complete achteras bijv kan het zijn dat er een flens zwaar loopt en een flens staat te slippen vanwege de sperplaten, dan kom je op een andere waarde uit. Maar met vrij draaiende flenzen kom je prima tot de juiste waarde.
Wel de goede olie in, het liefst Castrol SAF-XJ. Met de meeste andere olie draai je de boel de soep in. Spul schijnt in NL nogal eens duur te zijn maar in D betaal je doorgaans zo'n 15-18 euro de liter, bijv hier (bestel ik zelf ook weleens wat):
http://mapodo.de/castrol-saf-xj-75w-140-0-5-ltr.html
Wel de goede olie in, het liefst Castrol SAF-XJ. Met de meeste andere olie draai je de boel de soep in. Spul schijnt in NL nogal eens duur te zijn maar in D betaal je doorgaans zo'n 15-18 euro de liter, bijv hier (bestel ik zelf ook weleens wat):
http://mapodo.de/castrol-saf-xj-75w-140-0-5-ltr.html
Regards/groeten, Jeroen
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
De code die je hebt genoteerd is van de sperklok en niet van het kroonwiel, daar staat normaal gesproken een soortgelijke code in de zijkant. Bij een 3.45 staat er H41 in die code.
Zoals bij olie meestal het geval is lopen de meningen erg uiteen. De gereviseerde sperdifferentiëlen die ik verkoop met 5 jaar garantie dienen gevuld te worden met volsynthetische olie, maar het merk laten we gewoon aan de klant over. En de ervaring is ook dat eigenlijk alle a-merken olie prima zijn dan.
Zoals bij olie meestal het geval is lopen de meningen erg uiteen. De gereviseerde sperdifferentiëlen die ik verkoop met 5 jaar garantie dienen gevuld te worden met volsynthetische olie, maar het merk laten we gewoon aan de klant over. En de ervaring is ook dat eigenlijk alle a-merken olie prima zijn dan.
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Bedankt voor de tip, ik zal erop letten de juiste olie te smeren.
Ben blij te vernemen dat het i.d.d. een sper is.
Zoiets is best spannend om te bestellen gezien de kosten ervan.
Gekocht via ebay en dan maar betalen en afwachten.
Gelukkig is het ook deze keer weer goed gegaan nu alleen nog even afwachten wat de technische staat is van de sper
is tenslotte alweer 30 jaar oud.
Moet zeggen dat ik er wel blij mee ben, ik denk dat het bij een sportieve auto niet mag ontbreken.
Ben blij te vernemen dat het i.d.d. een sper is.
Zoiets is best spannend om te bestellen gezien de kosten ervan.
Gekocht via ebay en dan maar betalen en afwachten.
Gelukkig is het ook deze keer weer goed gegaan nu alleen nog even afwachten wat de technische staat is van de sper
is tenslotte alweer 30 jaar oud.
Moet zeggen dat ik er wel blij mee ben, ik denk dat het bij een sportieve auto niet mag ontbreken.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
uwbuurman wrote:Een open dakje ook niet!!!
Volledig mee eens Koos.
Het dak ben jij mij voor, maar de sper ben ik jou voor
Degene waar ik de sper van heb gekocht biedt er nog één aan op ebay.de
Ik kan me voorstellen dat je je handen vol hebt aan de restauratie maar wetende
dat je er ook nog één zoekt denk ik graag met je mee
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
pattam2009 wrote:Het enige nummer wat ik kan vinden is het nummer bovenop het diff.
Ik heb de planning het diff. te stralen wellicht dat er nog iets naar voren komt.
Zou het kunnen dat als er nergens 38/11 terug komt dat er een sper in een niet sper diff behuizing is gebouwd
zo heb ook wel een sper diff. gezien met een grote S25 erop.
Zijn er zoveel verschillende type gebouwd.
Misschien iemand zo'n zelfde foto van een niet sper diff.
bij deze de foto van mijn diff. zonder sper, ter info. en vergelijking !!
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18685
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
das duidelijk een verschil. En wat jij wilt is de onderste, die is echt heel mooi. Ik neem die bovenste wel van je over, zit je niet met de rotzooi.
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Wondermike wrote:Nou beeldjes van het apparatus erectus FAP
Je koopt voor wat kleingeld een sper en wat doe je als eerste?
Demonteren, dit omdat ik hem zowieso mooi zwart ga maken en ik zag dat er behoorlijk wat roestschade op de vulringen van de zijflenzen is geweest.
De roest is verwijderd maar ik wil graag nieuwe ringen ertussen.
Ook is van 1 van de uitgaande assen de stofring niet helemaal bi meer.
Heb al een andere uit het magazijn gepakt
En hier gaat het natuurlijk om
Ik denk niet dat ik dit ga redden voor de Ardennen.
@ Koos,
Gelukkig geen last van dyslectie.
Komt goed je hebt de tijd.
@ Wondermike, ik heb in je draadje het bovenstaande gevonden.
Helaas niet kunnen vinden hoe ik de 2 uitgaande assen uit het diff. huis kan krijgen ( zie de derde afbeelding van boven)
Als je de 6 m8 bouten los draait lopen ze vast tegen de flensen waar de steekassen aan vast zijn gebout.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik assen uit het diff. huis kan krijgen.
b.v.d.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29310
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Die bouten hoeven idd ook niet los, de flenzen van de aandrijfassen druk je er zo uit door er een grote schroevendraaier oid tussen te zetten, zit verder niet vast. Soms trek je ze er met je handen al zo uit.
Regards/groeten, Jeroen
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Jeroen wrote:Die bouten hoeven idd ook niet los, de flenzen van de aandrijfassen druk je er zo uit door er een grote schroevendraaier oid tussen te zetten, zit verder niet vast. Soms trek je ze er met je handen al zo uit.
Dank je, beide assen zijn eruit.
Ze klemmen in de kraag net onder de vertanding op de assen.
Wat ik heb gedaan zijn 3 m8 bouten tot aan de kraag los gedraaid en ze om de beurten een slag gegeven.
Ze hebben inderdaad niet veel nodig, maar op die manier gecontroleerd los gekregen, zeg maar als een soort poelietrekker.
Werkte perfect.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Graag had ik met zekerheid het verschil geweten tussen de lengte van de cardanas van een 4 bak en eco 5 bak, gemeten metalen bevestiging naar metalen bevestiging. M.a.w. Hoeveel cm moet ik een as van een 4bak inkorten om een eco 5 bak te kunnen aandrijven?Jeroen wrote:Vanaaf wat meuk opzij gemikt en voila daar waren twee cardanassen dus hoog tijd om es te meten. Lengte +/-
Cardanassen
Jeroen: Vijfbak overdrive vanaf 9/80 3-gaats flens 147.3 cm
Jeroen: Vierbak (snif) 4-gaats flens 154.7 cm
Michel: Vijfbak sport 4-gaats flens 149.9 cm
Peter: Automaat 142.3 cm
Een 5 bak met 4gats flens en een cardanas met 3gats flens, wat is het makkelijkst over te zetten?
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29310
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Als ik dus mijn eigen waardes meet kom ik op een verschil van 7.4cm circa 2.9" terwijl dat plaatje van Pierre z'n site het heeft over 3.1" ofwel zo'n 7.8cm... wie heeft het nauwkeurigst gemeten?
Lijkt me dat je met 7.6cm eraf aardig in de richting zit, aan de diffkant heb je nog wat ruimte om te spelen meen ik.
Als je toch een cardanas in moet korten kun je daar beter aan de slag gaan dan hoef je aan de bak niks te doen. Ik heb een bruikbare cardanas liggen met voor jou de juiste flens (lange 4-bak versie met 4-gaats flens). Voor 50 euro issie van jou alleen lijkt opsturen me kostbaar...
Lijkt me dat je met 7.6cm eraf aardig in de richting zit, aan de diffkant heb je nog wat ruimte om te spelen meen ik.
Als je toch een cardanas in moet korten kun je daar beter aan de slag gaan dan hoef je aan de bak niks te doen. Ik heb een bruikbare cardanas liggen met voor jou de juiste flens (lange 4-bak versie met 4-gaats flens). Voor 50 euro issie van jou alleen lijkt opsturen me kostbaar...
Regards/groeten, Jeroen
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
@ JEROEN, opsturen wordt moeilijk met die lengte.
Het is ook een eindje rijden. Ik hou het in beraad.
Het is in ieder geval een 3gaats dat ik zou nodig hebben.
Kan je die nou niet gewoon doormailen, die cardanas?
Het is ook een eindje rijden. Ik hou het in beraad.
Het is in ieder geval een 3gaats dat ik zou nodig hebben.
Kan je die nou niet gewoon doormailen, die cardanas?
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Vandaag de bestelde keeringen opgehaald bij de Bmw en vervangen.
Was nog aardig wat kracht voor nodig om de oude keeringen er uit te persen.
nieuwe keeringen.
Verder opgebouwd en hier het resultaat.
Was nog aardig wat kracht voor nodig om de oude keeringen er uit te persen.
nieuwe keeringen.
Verder opgebouwd en hier het resultaat.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- BMW-POWER
- E21 Fanatic
- Posts: 200
- Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
- Location: Belgium, West-Vlaanderen
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
knap werk word hier geleverd, en heel nuttige info,
welk diff zou standaard onder een 318i van 80' gehangen hebben?
welk diff zou standaard onder een 318i van 80' gehangen hebben?
E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna