Peter V: BMW Z4 2.5i

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11993
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Jullie hebben allemaal zeker een punt hoor. Compleet verse carterventilatie is onderweg dus dat gaan we uiteraard vervangen.
Aankomende week even een endoscoop lenen om in de cylinders te kijken.

@ Raymond. Wat ik aan intervallen kan terugvinden conform de facturen is dat er vanaf 2009 in ieder geval tussen de 15000-20000 km aan intervallen zijn m.b.t. oliewissels. Het filter wat ik eruit heb gehaald was flink vervuild.

@Bertjeconti. Die flush bovenop de zuigers lees ik ook wel wat over inderdaad.

Ik wil eerst in de motor kijken en de carterventilatie op orde hebben voor dat ik ga flushen. Dank allen weer voor de input.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by raymondw »

Ha Peter,

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van de visuele inspectie met endoscoop. Aanvullende vraag, heb je het kleppendeksel al los gehad ? Veel valt ook aan de mate van (1) zichtbare vervuiling in het nokkenashuis en (2) mate van koolstofvorming aan de binnenzijde van het kleppendeksel af te lezen.

Wel een kleine tip: wees voorzichtig bij het losdraaien van het kleppendeksel. Na al die jaren en kilometers is het kunststof behoorlijk broos geworden, iets te strak aandraaien kan zomaar leiden tot barsten van het kunststof (don't ask me how I know).

Wel schrik ik een beetje van de verversingsinterval die ik aan de hoge kant vindt. Door de jaren heen heb ik bij de oliewissels (inmiddels al over bijna 170k km) van mijn M54 olieanalyses uit laten voeren en zelfs bij olietypes van een Tier1 fabrikant (Mobil1) met een LongLife vrijgave heb ik gezien dat het Total Base Number al ruim voor de 15k km op een punt komt dat deze bijna niet in staat meer is om verbrandingsresten en vervuilingen op te nemen. En dan heb ik het over een product van een fabrikant waarvan absoluut gegarandeerd is dat synthetische olie ook echt synthetisch is.

Laat ik het zo zeggen, ik heb door de jaren heen het verversingsinterval bij mijn M54 geleidelijk aan op max. een jaar gezet, afhankelijk van de vakanties is dat zo tussen de 9k en 12k km. Zelfs na bijna 300k km (haal ik volgende maand) is olieverbruik nog steeds max 1ltr op de 4000km en dat voor een B30 die erom bekend staan wel eens te willen zuipen.

Als je endoscopie van de cilinderwanden er goed uitziet en het kleppendeksel behoorlijk zwart van binnen is, dan zou ik niet eens flushen, maar gewoon veel frequenter olie verversen, in eerste instantie max 4k km. Een litertje Mobil1 0W40 kocht ik jaren geleden in DLD voor minder dan negen Euro per liter, inmiddels gebruik ik Mobil1 5W50, maar die is net wat duurder en voor flushen is die 0W40 prima.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11993
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Raymond dank. Deze week gaan we verder op onderzoek. Kleppendeksel heb ik zelf nog niet verwijderd, de kleppendeksel zelf is 40000 km geleden vervangen ivm lekkage.

Endoscoop is ondertussen binnen (geleend van een collega) maar we zijn nu eerst met de E21 bezig. Daar net de endoscoop in gehad.(zie topic)
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11993
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Dus ook de Z4 moest er aan geloven, Endoscopisch onderzoek van de cilinders. De endoscoop die ik te leen heb heeft geen zwenkbare kop en met het feit dat het bougiegat in het midden zit van de cilinder kan ik niet echt de wand goed bekijken. Desondanks wel een aardig beeld kunnen vormen en anders dan mijn verwachtingspatroon in ieder geval.

Cylinder 1:
Image

Cylinder 2:
Image

Cylinder 3:
Image

Cylinder 4:
Image

Cylinder 5:
Image

Cylinder 6:
Image

Toen maar even de DISA verwijderd en in het inlaatspruitstuk gekeken. Deze is zeker flink vervuild met olie.
Image

Inlaatkleppen van cilinder 3 en 4.
Image

Image

Dus wat is nu de conclusie..... Ik denk dat ik een hele inhaalslag kan doen met de carterventilatie aangezien die als enigste olie in de inlaat kan brengen volgens mij.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by BertjeConti »

Check, die zuigers zien er niet uit als olieverbranders, wel erg gek als deze motor 1 liter op 400km verbrand.

Inderdaad eerst maar eens het gehele ccv systeem aanpakken

Toen mijn M52B25 in de soep gelopen was zag het er heel wat catastrofaler uit, en die verbruikte geen liter olie op 400km, eerder 1l op 3000km, herinnert u zich deze chaos nog?
https://www.bmwe21.net/forum/viewtopic. ... 30#p320830
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

En toch zou ik een flush doen. Naast dat ccv systeem. Maar ziet er niet slecht uit, op wat we er van kunnen zien.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Valt idd reuze mee!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11993
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Vandaag dus het gehele PCV systeem vervangen. Alles demonteren viel me eigenlijk reuze mee. Het inlaatspruitstuk is blijven zitten en ik kon er eigenlijk vrij goed bij (wellicht dat de Z4 je iets meer speelruimte geeft in de motorruimte). Er is en was niets afgebroken dus alles netjes kunnen demonteren, was een origineel BMW systeem.

Image

Een klein beetje vochtresidu bij de cycloon maar al het slangenwerk was open.

Image

Image

Uiteraard ook de oliepeilstok verwijderd. Hier zit een stukje dubbel wand in verwerkt waarbij de olierestanten worden afgevoerd terug naar het carter vanuit de onderzijde van de cycloon. Mijn inziens was alles open.

Image

Image

Wat volgens mij heel erg belangrijk is is het gaatje wat aan de bovenzijde van de dubbelwand zit. Deze moet zeker open zijn want dit voorkomt dat je olie terug opzuigt vanuit het carter. Dit gaatje zit boven je olieniveau namelijk.

Image

Als je olieniveau in je carter op max staat dan zit dat daadwerkelijk maar enkele millimeters onder dit gaatje (goed te beoordelen als je de peilstokhouder er geheel uit heb. De huidige olie die erin zit heeft nu 750 km gedaan en is al behoorlijk zwart moet ik zeggen. Nu maar eerst even wat kilometers maken totdat er een 2000 km mee gedaan is en dan een flush en verse olie erin. Ik heb in ieder geval geen schokkende ontdekkingen gedaan.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Lekker aan het werk, Peter. Werk, maar wel goed om zaken uit te sluiten. Mooi doen zoals je beschrijft, rijden, flushen, olie wisselen. Het moet dan wel beter worden
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11993
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Vandaag dus de olieflush gedaan met Forte, 2 flesjes erin en de motor een uur laten draaien met wat toerenwissels. Geen rookgordijnen of gekkigheid, een wat ruwere motorloop dat wel.

Olie gewisseld en gelijk van 5W30 naar 5W40 gegaan met een vers filter uiteraard. Voor de 1300 km die deze olie had gedaan is ze er vrij donker uitgekomen maar het oliefilter liet geen schokkende zaken zien voor zover ik het kan beoordelen. Nu net een stukje gereden en ze is wel wat stiller geworden. Afwachten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Morgen mooi even warmrijden, naar Nijkerk, fijn dat je filter geen gekkigheid laat zien.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by 323baur »

Gezellig!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

En ben benieuwd of dit z'n effect heeft Peter!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply