EWS heb ik live data uitgelezen, alles OK.Thegs wrote: Mon Nov 15, 2021 9:11 pm Ohw BTW, probeer de EWS maar eens te benaderen. Wel benzine en geen knal heb ik vaker bij de poot gehad. Dode EWS en dus geen start.
BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3098
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3098
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Eh, nee nog niks gedaan.
Wel een compressor gekocht, had ik veel veel veel eerder moeten doen, en een tooltje gemaakt waarmee ik via het bougiegat druk op de cilinder kan zetten, zodat ik een lektest kan doen.
Momenteel is dit mijn vermoeden:
De M52 verbruikt wat olie, dat zal ook via de verharde klepsteel seals het geval zijn.
Inlaatzijde geen probleem, want dat wordt constant gereinigd door de indirecte benzine injectie.
Uitlaatkleppen zullen daarintegen wel behoorlijke koolaanslag hebben.
Deze motoren lopen direct na koudestart heel rijk, mede om de kat snel op temperatuur te krijgen. Overtollige benzine slaat ook aan op de uitlaatkleppen. En als de motor maar heel even loopt en er geen warmte is, kan die overtollige benzine de koolaanslag op de uitlaatkleppeneen beetje los weken, en die drijft dan naar beneden, als dit een paar keer achter elkaar gebeurt, dan kan er zoveel opgeloste smurrie op de klepafdichtingen komen dat deze niet meer goed willen afsluiten.
Het te lang doorstarten door mij bij de 3e koudestart heeft heel veel benzine op de kleppen gedumpt, zodat er zeker wel wat koolaanslag opgelost is.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3098
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Diagnose is gesteld, massieve drukverlies via de uitlaatkleppen op alle 6 de cilinders, er laat zich totaal geen druk opbouwen in de tdc stand met gesloten kleppen, alle lucht verdwijnt via de uitlaat.
Met remmenreiniger proberen door te spoelen, helpt helemaal niks.
Volgende stap zal uitlaatspruitstukken verwijderen zijn en dan via uitlaat kanaal de kleppen en zittingen proberen te reinigen, fingers crossed.
Met remmenreiniger proberen door te spoelen, helpt helemaal niks.
Volgende stap zal uitlaatspruitstukken verwijderen zijn en dan via uitlaat kanaal de kleppen en zittingen proberen te reinigen, fingers crossed.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11870
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Heb je wel oliedruk?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3098
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Why?
Bij starten ging de idiot lamp uit.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11870
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Met hydraulische klepstoters kan ik me indenken dat als er te weinig oliedruk is, je compressie ook onjuist kan zijn.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29847
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Heel vreemd allemaal. Als je een complete bejaarde rijdt en de verbrandingskamers compleet dichtgekoekt zijn is er misschien een kansje dat in alle cylinders brokjes loskomen en tussen de kleppen komen. Als dat het geval is wordt het sowieso tijd voor een flinke high speed rit om flink wat bende kwijt te raken. Maar erg waarschijnlijk lijkt het mij niet, mij te toevallig dat dit bij alle 6 de cylinders gebeurt en blijkbaar bij verschillende tests ook blijft liggen.
Als je de krukas ronddraait draaien beide nokkenassen netjes mee, en je krijgt alles netjes op tijd, dus ook tov krukas? Kleppen worden, met name aan de uitlaatzijde, netjes bediend?
Had je voor deze problemen al eens compressie gemeten?
Heeft de auto op gas gelopen?
Was de laatste viergastest okee?
Ooit weleens horen pingelen?
Zit gewoon even te broeden, mede ivm jouw vreemde olieproblemen, en te denken richting verbogen, verbrande of beschadigde uitlaatkleppen
Als je de krukas ronddraait draaien beide nokkenassen netjes mee, en je krijgt alles netjes op tijd, dus ook tov krukas? Kleppen worden, met name aan de uitlaatzijde, netjes bediend?
Had je voor deze problemen al eens compressie gemeten?
Heeft de auto op gas gelopen?
Was de laatste viergastest okee?
Ooit weleens horen pingelen?
Zit gewoon even te broeden, mede ivm jouw vreemde olieproblemen, en te denken richting verbogen, verbrande of beschadigde uitlaatkleppen
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3098
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Uitlaatspruitstukken zijn verwijderd, op één cilinder de zittingen en kleppen proberen te reinigen met ragers en borstels, maar geen succes.
Als de kleppen dicht zijn hebben de HVA's iets speling, dus die houden de kleppen ook niet op een kiertje.
Ik zie maar één uitweg, en dat is de cilinderkop demonteren en dan diagnose stellen, dan ook meteen nieuwe klepseals en lambda sondes.
Als de kleppen dicht zijn hebben de HVA's iets speling, dus die houden de kleppen ook niet op een kiertje.
Ik zie maar één uitweg, en dat is de cilinderkop demonteren en dan diagnose stellen, dan ook meteen nieuwe klepseals en lambda sondes.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19076
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Dan kan ik er ook niet in geloven dat dit door kool komt. Jammer. Zou je dan niet gelijk een goede kop ophalen? Eentje zonder laswerk?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3098
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Die beslissing neem ik wel als de kop op de werkbank ligt, maar idd wel al overwogen. Damnuwbuurman wrote: Sat Nov 20, 2021 12:34 pm Dan kan ik er ook niet in geloven dat dit door kool komt. Jammer. Zou je dan niet gelijk een goede kop ophalen? Eentje zonder laswerk?

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19076
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Ja, echt kloten, zo'n situatie. Ik ben echt benieuwd wat je aantreft in en onder die kop. Maar je lost het wel op. Nu is deze kop al eens bewerkt dus ook gevlakt, dat kan niet anders, daar kun je natuurlijk maar een max aantal honderdsten afhalen, voor je door de afkeurmaat heen gaat.dan ben je aan dikkere pakkingen toe. Nu weet je dat allemaal zelf ook wel. Maar het zijn allemaal stukjes die bijdragen aan je overwegingen.
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Dat is balen Rob; maar wel de enige goeie beslissing.
Carpe Diem, Raymond
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3098
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Zo, de kop ligt nu in de garage samen met heel veel andere aanbouwdelen. Geef mij maar een M20, dat sleutelt toch een stuk gemakkelijker.
Alleen al het kaal maken van de kop, voordat deze eraf kan, jemig wat klus. Ik heb ervoor gekozen ook de nokkenassen eerst uit te bouwen, zodat de kop zo licht mogelijk is. En wat zat die kop vast zeg, ik vermoed toch echt dat deze nooit eerder er vanaf geweest is. Hij is in ieder geval nooit gevlakt, maar ook de pasvlakken zijn helemaal krasvrij.
Maar goed wat ben ik allemaal tegen gekomen?
Als eerste dit:

Bij het losnemen van de slang die van de CVV oliescheider naar de peilstok aansluiting loopt kwam er een hele plas olie uit, de afvoer op de peilstok zit helemaal verstopt, en ik denk dat de oliescheider vol olie zat.
Gevolg hiervan is ook olie in het inlaatspruitstuk, tegen de gasklep aan. Dit was een half jaar geleden zeker nog niet.
Dan zie ik allemaal pitjes in de HVA's, sommige zijn hiervan verschoond, andere hebben flink wat pitjes aan de rand. Hoe is dit te verklaren?


Dit is wel de winnaar:

Wat mij ook op valt is dat de gallerij voor de uitlaat HVA's en nokkenas zwart is van de koolaanslag, daarintegen is de inlaatgallerij en de kop zelf van binnen hartstikke schoon.
Ook de olie is nog best helder/schoon.
Het laswerk aan de kop is beperkt tot de lip voor één draadeind voor de Vanos. Thermostaathuis is verschoond van laswerk, dat valt dus wel mee:

De kop zat echt muurvast, getuige dat de koppakking voor het grootste deel in 2 delen gesplitst is. Grut in de verbrandingsruimten valt nog mee, maar wel al losse schilvers.

Ik denk wel dat het niet meer lang geduurd zou hebben voordat de koppakking door zou zijn geweest tussen een paar cilinders, getuige deze macro opnamen:


Kleppen heb ik nog niet verwijderd, daar wil ik eerst even een tooltje voor maken.
Dan komt nu de klapper, en ik denk dus dat mijn hypothese correct is, kijk en oordeel zelf:




Alleen al het kaal maken van de kop, voordat deze eraf kan, jemig wat klus. Ik heb ervoor gekozen ook de nokkenassen eerst uit te bouwen, zodat de kop zo licht mogelijk is. En wat zat die kop vast zeg, ik vermoed toch echt dat deze nooit eerder er vanaf geweest is. Hij is in ieder geval nooit gevlakt, maar ook de pasvlakken zijn helemaal krasvrij.
Maar goed wat ben ik allemaal tegen gekomen?
Als eerste dit:

Bij het losnemen van de slang die van de CVV oliescheider naar de peilstok aansluiting loopt kwam er een hele plas olie uit, de afvoer op de peilstok zit helemaal verstopt, en ik denk dat de oliescheider vol olie zat.
Gevolg hiervan is ook olie in het inlaatspruitstuk, tegen de gasklep aan. Dit was een half jaar geleden zeker nog niet.
Dan zie ik allemaal pitjes in de HVA's, sommige zijn hiervan verschoond, andere hebben flink wat pitjes aan de rand. Hoe is dit te verklaren?


Dit is wel de winnaar:

Wat mij ook op valt is dat de gallerij voor de uitlaat HVA's en nokkenas zwart is van de koolaanslag, daarintegen is de inlaatgallerij en de kop zelf van binnen hartstikke schoon.
Ook de olie is nog best helder/schoon.
Het laswerk aan de kop is beperkt tot de lip voor één draadeind voor de Vanos. Thermostaathuis is verschoond van laswerk, dat valt dus wel mee:

De kop zat echt muurvast, getuige dat de koppakking voor het grootste deel in 2 delen gesplitst is. Grut in de verbrandingsruimten valt nog mee, maar wel al losse schilvers.

Ik denk wel dat het niet meer lang geduurd zou hebben voordat de koppakking door zou zijn geweest tussen een paar cilinders, getuige deze macro opnamen:


Kleppen heb ik nog niet verwijderd, daar wil ik eerst even een tooltje voor maken.
Dan komt nu de klapper, en ik denk dus dat mijn hypothese correct is, kijk en oordeel zelf:




Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 8:34 pm, edited 3 times in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i