[EDIT: openingsfoto aangepast]
[EDIT link naar photoshoot(klik)]
Zoals ik al in het Pastellblauer topic schreef betreft het dus een vroege E39 met lage kilometerstand, 126000 om precies te zijn. Onder de kap ligt een M52B25 gekoppeld aan een 5bak automaat met steptronic, één van de weinige opties die er op zitten, verder climate control, mistlampen voor en electrische ramen voor, en dan is de koek met opties echt op.
Op een slecht passende motorkap na lijkt het op het eerste gezicht een eerlijke auto. Er is historie aanwezig vanaf 2014 toen de auto naar NL geïmporteerd is met op dat moment 53.000km op het klokje.
Het is alweer 6 weken geleden dat we de 'AspenSilver' 523i aangeschaft hebben, en in deze periode is er nauwelijks met de auto gereden, zelfs niet eens de tijd genomen wat meer plaatjes te schieten, maar nu Petra per 1 oktober een nieuwe werkgever heeft wordt de E39 eindelijk wat meer ingezet.
Petra is helemaal in haar nopjes met deze fijne reisgezel, dus dat is alvast een dikke PLUS.
Om dure dealerbezoekjes in de toekomst te besparen (onderhoud gaan we natuurlijk zoveel mogelijk zelf doen) heb ik ook maar een OBD tool met bijbehorende BMWScanner1.4 software aangeschaft. Deze BMW heeft nog geen gestandaardiseerde OBDII aansluiting onder het dashboard, maar de oude dikke ronde stekker onder de kap, hiervoor heb je dus een verloopkabeltje nodig.
Best spannend om je auto voor de eerste keer uit te lezen (zou je eigenlijk voor een eventuele aankoop al moeten doen, maarja wist ik toen veel?), voor hetzelfde geld krijg je een waslijst aan fouten over je heen, of nog erger dat er wellicht met modulen geklooid is.
Gelukkig viel het aantal foutmeldingen wel mee, zeker als je fouten in "shadow memory" buiten beschouwing laat.
DME (ECU Motor) is in ieder geval foutloos, alleen de EGS (automaat) geeft één foutcode zonder beschrijving.
de A/C laat ook 2 fouten zien, één is de "AUC sensor" die dus logbungelt en iets over een AUX waterpomp.
Wat het allemaal precies betekend moet ik nog verder uitzoeken, vooralsnog maak ik mij geen zorgen:
Code: Select all
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BMW Scanner v1.4.0.7 (14.01.2009) - P.A.Soft, 2008 HW: V144Bn9 Time: 6:38:14 PM 10/4/2020
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZCS coding : /-------- IKE --------\ /-------- EWS --------\
Chassis : E39 E39
Model : 523iA 523iA
Type key : DD41 DD41
Engine : M52B25 M52B25
Gearbox : Automatic Automatic
VIN : BT35499 WBADD41060BT35499
ZCS GM : 53410000-W 53410000-W
ZCS SA : 00010800000004C4-J 00010800000004C4-J
ZCS VN : 000002A5E4-E 000002A5E4-E
# SCAN START
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Unit BMWTNR HW SW-FSW CI DI BI/VI Date Odometer VIN ADFG Algorithm
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME -> 1.429.861 11 41 01 30 21 35/96 - WBADD41060BT35499 - MS41.0 M52 Flash
EGS -> 1.422.768 22 D2 00 20 20 xx/xx - WBADD41060BT35499 - GS8.32 E38/E39
EWS -> 8.375.840 03 02 02 01 00 33/96 - WBADD41060BT35499 - EWS2
ABS -> 1.164.130 56 01 06 08 00 35/96 - - - ABS/ASC5 E32,E34,E38
A/C -> 8.374.951 01 05 02 20 07 36/96 - - 010203 IHKA E39
SRS -> 8.374.799 02 33 06 06 00 34/96 - BT35499 000000 ZAE2
IKE -> 8.372.359 13 09 04 31 07 35/96 126687 km BT35499 FFFFFF 93S56 - 3 (E39)
LCM -> 8.372.117 01 20 15 11 00 36/96 126600 km BT35499 - HC11P2 - 1 (LCMA)
ZKE -> 8.373.808 16 14 04 21 07 34/96 - - 020202 ZKE3 GM1
PDC -> 8.363.547 03 19 00 00 00 35/96 - - 000000 PDC E34/E36/E38/E39
# USER INFO FIELDS
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Unit Date VIN Odometer Assembly Software Service Dealer Tester Program ver.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME -> 10.09.96 WBADD41060BT35499 0 km 1.429.963 1.429.964 1.740.495 000036 00000 -
EGS -> 10.09.96 WBADD41060BT35499 153000 km 1.422.940 1.422.941 0.000.000 000036 00000 -
# ERRORS IN UNITS
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Unit BMWTNR HW SW-FSW ERRORS / SHADOW-MEMORY
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME -> 1.429.861 11 41 no errors / 1 error
EGS -> 1.422.768 22 D2 1 error
EWS -> 8.375.840 03 02 3 errors
ABS -> 1.164.130 56 01 no errors
A/C -> 8.374.951 01 05 2 errors
SRS -> 8.374.799 02 33 no errors
IKE -> 8.372.359 13 09 3 errors
LCM -> 8.372.117 01 20 3 errors / 2 errors
ZKE -> 8.373.808 16 14 2 errors / 1 error
PDC -> 8.363.547 03 19 no errors
# ERRORS DETAILS - DTC(hex)/PARAM(hex)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME -> Shadow-memory:
D7/08 - ASC/MSR/EML interface not ok
EGS -> 9B/01 - Error number 9B
EWS -> FF/26 - General reset
0F/26 - Power on reset
41/01 - Wrong password, key 4
A/C -> 0A/04 - AUC sensor
15/42 - Auxiliary water pump
IKE -> BE/88 - Data-filing difference to central light module (LCM)
83/C2 - Speedometer signal
8D/88 - EGS signal line disturbed
LCM -> 1F/01 - Activation, motor for HVAC (LRA) 1
20/01 - Activation, motor for HVAC (LRA) 2
28/0A - Thermal oil-level sensor defect
Shadow-memory:
33/01 - Terminal R missing
46/02 - sporadic error while controling HVAC (LRA) device
ZKE -> 04/02 - Terminal R wire on the GM III
02/01 - Fuse interior lights
Shadow-memory:
93/2F - Power up from the GM III
# SCAN END
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Unit BMWTNR HW SW-FSW CI DI BI/VI Date Odometer VIN ADFG Algorithm
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LCM -> 8.372.117 01 20 15 11 00 36/96 126600 km BT35499 - HC11P2 - 1 (LCMA)
- Kabelellende van de trekhaak aansluiting gemaakt door één van de vorige eigenaren netjes en werkend gemaakt. zie dit item
- gasveren en druktoets in kofferdeksel vervangen voor nieuw.
De tik in de motor lijkt nu eigenlijk meer uit de richting van het uitlaatspruitstuk te komen, misschien een kleine lekkage aldaar.
Het eerst volgende wat te doen staat is eens een reeks foto's maken.