In afwachting van Ite z'n ervaringen met de Bridgestone Potenza RE002's -die naar mijn eigen verwachting het beste zijn wat er tegenwoordig nog in zowel 195/50-15 als 205/50-15 leverbaar is- maar even wat recente
banden-ervaringen van deze zijde. Misschien niet bruikbaar voor je E21, dan vast wel op de daily ofzo.
Winterbanden
De Compact (en daarvoor de 328i) rijdt al jaren op dezelfde set
Michelin Pilot Alpin A3's in 15". Hoewel van 2009 doen ze het in de kou en het natte nog wonderlijk goed. Ze worden met de jaren wel bij lage temperaturen wat luidruchtiger. Wordt het warmer (>10 gr.) dan loopt de grip hard terug, maar nog immer wel neutraal, goedaardig en voorspelbaar. De duurzaamheid van het rubber en de slijtvastheid zijn angstaanjagend goed.
Met de E36 M3 reed ik op
Bridgestone Blizzak in 17". Nog meer grip onder winterse omstandigheden en ook bij wat hogere temperaturen blijven ze het goed doen. Al slijten ze aanzienlijk harder dan de Michelin's, het is wel een prettigere band bij een sportievere rijstijl.
Op dit moment staat de E46 op 17"
Nokian WR A3. Een band die in Scandinavië erg populair is, en niet zonder reden. Betaalbaar, slijtvast, en zowel 's winters als bij wat hogere temperaturen is de grip onovertroffen. Veruit de beste winterband die ik ooit heb mogen ervaren, en dan met name omdat deze bijzonder goede eigenschappen paart aan een stuurgedrag dat geen enkel moment echt het gevoel geeft dat je op winterbanden rijdt en dat is uniek. Absolute aanrader die bovenaan het lijstje staat voor de komende jaren! Geen minpuntjes? Nou, ééntje dan: als je echt aan het gummen gaat, en dan bedoel ik echt aan de drift, dan produceert de band zowel nat als droog een behoorlijk penetrante rubberlucht, sterker en onprettiger dan ik tot nog toe van
banden heb mogen ervaren. Gelukkig ruik je dat niet de hele dag haha!
Continental SportContact 1-2-3-4-5
Volgens mij hadden we al van meerdere mensen mogen vernemen dat deze band, met name de "3", het nieuw bijzonder goed doet, zowel nat als droog. Later mochten we echter horen dat zodra de band wat vordert, deze aanzienlijk aan grip inboet. Ik heb mijn BBS zomerwielen gekocht compleet met vrijwel nieuwe SportContact 5
banden, een band die duidelijk verbeterd zou zijn. Nieuw inderdaad weer erg goed, zowel nat als droog. Weinig glij te provoceren en als 'ie dan glijdt dan is het controleerbaar en zonder gillen. Maar goed, de
banden zijn nu gesleten naar ca 4-6mm en dan merk je alweer, net als met de SC3, dat de grip hard terugloopt. Zowel droog als nat zet de auto met enige graagte een stap opzij. Droog blijft het beperkt tot overstuur, nat is zowel onder- als overstuur vrij eenvoudig te provoceren. Ik moet nog even testen met een iets lagere bandenspanning, maar ten opzichte van de eerste ervaringen met dezelfde band onder dezelfde auto (E46) is het weer het oude liedje. Als gezegd, ze zaten bij de wielen, maar ik zal zeker geen Conti's terug kopen.
Bijkomend nadeeltje is de zeer beperkte velgbescherming. Het kan aan mij en aan m'n BBS-jes liggen maar ik heb inmiddels beide voorvelgen beschadigd en dat is me niet eerder gelukt de afgelopen 25 jaar...