Het ultieme bandendraadje

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by 323baur »

Even een up dateje..
Het APK bedrijf belt mij netjes of ik nog lang wil doorrijden op dit rubber.
Met name de achterbanden schijnen erg misbruikt te zijn. Vooral op de randjes :)
Nu ben ik me even aan het inlezen, maar de BSen worden qua tests niet eens zo hoog aangeschreven.
Met name op nat een matige C.
Ben ik nu gewoon een domme consument die beter moet lezen of is het de waarheid.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

http://www.michelinclassic.com/en/Compe ... ange/TB-15

Deze pas irl gezien op een oude 911, prachtige zicht :)

De "215/55 R 15 79 V" moet passen op de 15" e21 velgjes.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Enig idee wat dat Michelin Classic spul kost? Voor de prijs van 1 zo'n band koop je 4 prima andere banden. Erg leuk en toegelaten voor de klassieke racerij en daarom super, maar fors aan de prijs meen ik.

Ik heb zelf geen ervaring met de vrij nieuwe RE002, maar ik zou deze zelf verkozen hebben boven mijn huidige Michelin's op basis van mijn ervaring met bijv de S02 die ontwerptechnisch al aardig op leeftijd is, maar nog erg goed. Ik had de mazzel een set 195 & 205 Pilot Exalto's te kopen net voordat ze eruit gingen, en kort daarna kwam de RE002 uit. Beide goed maar de RE002 is naar verwachting iets sportiever.

Maar goed Ite, jij rijdt al de nodige jaren op Fulda en die worden ook prima getest, het is dus maar de vraag hoe groot het verschil met de RE002's is. Wellicht niet zo groot, maar waarschijnlijk wel een aanzienlijk prijsverschil. Dan moet je wellicht gewoon weer voor Fulda gaan.
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Het gaat hier niet om budget, maar om safe and drivability .
Ik ga er even een nachtjes over slapen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Misschien nog even graven naar een fatsoenlijke vergelijkende test, die kon ik zo gauw niet vinden.
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

That would be good!
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Waardeloze Google levert zowat alleen maar handelaren in banden op, maar een fatsoenlijke test waarin beide modellen zitten heb ik niet kunnen vinden. Wat ik aan testresultaten vind is het om het even, zie ook onderstaande gebruikerstests. Dan lijkt het onnodig om te kiezen voor de aanzienlijk duurdere Bridgestone's.

Zou zelf liever zien hoe ze 't tegenover elkaar doen en wat dan de verschillen zijn omdat gebruikerservaringen uiteraard gebaseerd zijn op ieders individuele rijstijl. Dan kan het zomaar voorkomen dat een sportieve band wordt afgewaardeerd wegens iets meer rolgeluid en slijtage terwijl deze een duidelijk sportiever karakter heeft.

Fulda Ecocontrol HP
Bridgestone Potenza RE002
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

In afwachting van Ite z'n ervaringen met de Bridgestone Potenza RE002's -die naar mijn eigen verwachting het beste zijn wat er tegenwoordig nog in zowel 195/50-15 als 205/50-15 leverbaar is- maar even wat recente banden-ervaringen van deze zijde. Misschien niet bruikbaar voor je E21, dan vast wel op de daily ofzo.

Winterbanden
De Compact (en daarvoor de 328i) rijdt al jaren op dezelfde set Michelin Pilot Alpin A3's in 15". Hoewel van 2009 doen ze het in de kou en het natte nog wonderlijk goed. Ze worden met de jaren wel bij lage temperaturen wat luidruchtiger. Wordt het warmer (>10 gr.) dan loopt de grip hard terug, maar nog immer wel neutraal, goedaardig en voorspelbaar. De duurzaamheid van het rubber en de slijtvastheid zijn angstaanjagend goed.
Met de E36 M3 reed ik op Bridgestone Blizzak in 17". Nog meer grip onder winterse omstandigheden en ook bij wat hogere temperaturen blijven ze het goed doen. Al slijten ze aanzienlijk harder dan de Michelin's, het is wel een prettigere band bij een sportievere rijstijl.
Op dit moment staat de E46 op 17" Nokian WR A3. Een band die in Scandinavië erg populair is, en niet zonder reden. Betaalbaar, slijtvast, en zowel 's winters als bij wat hogere temperaturen is de grip onovertroffen. Veruit de beste winterband die ik ooit heb mogen ervaren, en dan met name omdat deze bijzonder goede eigenschappen paart aan een stuurgedrag dat geen enkel moment echt het gevoel geeft dat je op winterbanden rijdt en dat is uniek. Absolute aanrader die bovenaan het lijstje staat voor de komende jaren! Geen minpuntjes? Nou, ééntje dan: als je echt aan het gummen gaat, en dan bedoel ik echt aan de drift, dan produceert de band zowel nat als droog een behoorlijk penetrante rubberlucht, sterker en onprettiger dan ik tot nog toe van banden heb mogen ervaren. Gelukkig ruik je dat niet de hele dag haha!

Continental SportContact 1-2-3-4-5
Volgens mij hadden we al van meerdere mensen mogen vernemen dat deze band, met name de "3", het nieuw bijzonder goed doet, zowel nat als droog. Later mochten we echter horen dat zodra de band wat vordert, deze aanzienlijk aan grip inboet. Ik heb mijn BBS zomerwielen gekocht compleet met vrijwel nieuwe SportContact 5 banden, een band die duidelijk verbeterd zou zijn. Nieuw inderdaad weer erg goed, zowel nat als droog. Weinig glij te provoceren en als 'ie dan glijdt dan is het controleerbaar en zonder gillen. Maar goed, de banden zijn nu gesleten naar ca 4-6mm en dan merk je alweer, net als met de SC3, dat de grip hard terugloopt. Zowel droog als nat zet de auto met enige graagte een stap opzij. Droog blijft het beperkt tot overstuur, nat is zowel onder- als overstuur vrij eenvoudig te provoceren. Ik moet nog even testen met een iets lagere bandenspanning, maar ten opzichte van de eerste ervaringen met dezelfde band onder dezelfde auto (E46) is het weer het oude liedje. Als gezegd, ze zaten bij de wielen, maar ik zal zeker geen Conti's terug kopen.
Bijkomend nadeeltje is de zeer beperkte velgbescherming. Het kan aan mij en aan m'n BBS-jes liggen maar ik heb inmiddels beide voorvelgen beschadigd en dat is me niet eerder gelukt de afgelopen 25 jaar... :wtf
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

De ANWB heeft in twee groepen winterbanden getest en de resultaten zijn nu on line beschikbaar:

http://www.anwb.nl/auto/tests/bandentes ... 5-55-R16-H
http://www.anwb.nl/auto/tests/bandentes ... 5-70-R16-H

In de grotere maat is Continental WinterContact TS 850 de winnaar en zou zelfs beter zijn dan mijn favoriet tot nu toe van Nokian. We gaan ze bestellen voor de 323ti dus eigen testresultaten komen vanzelf deze winter.

Bridgestone Blizzak en Michelin Pilot Alpin komen ook nog prima uit de test maar uit eigen ervaring gaan die veel sneller smeren bij wat hogere temperaturen. Dat doen de Nokian's absoluut veel en veel minder dus ik ben erg benieuwd hoe de Conti's zijn op dat gebied. Daarom eerst op de 323ti, dan kan ik nog even kijken wat volgend jaar de vervangers moeten worden van mijn eigen winterbanden die nog minimaal een winter mee kunnen. Wordt het Nokian of Continental... wordt vervolgd! Vooralsnog is de Conti testwinnaar niet of nauwelijks duurder dan de concurrentie dus in mijn ogen een no brainer om dan voor de Conti's te gaan.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Ik gooi van de winter gewoon weer de Continental ContiIceContact eronder. Bij 10 graden voelt het aan als een boot, maar met een stukje ijzel hoor en voel je meteen waarvoor je ze hebt. Vol gas driftend een met sneeuw bedekte rotonde over en er is lol, als de kont voorbij begint te komen, rustig van het gas af en alle grip is er weer.

Alleen jammer dat ze verboden zijn in Nederland... Die hardmetaal studs zorgen voor wat schade aan de weg en een beetje fijnstof.

Ik hoop écht op een halve meter ijs op het lokale meer!

Na de winter moet ik eens gaan nadenken over mijn banden. Vredestein wordt het in elk geval nooit weer. Niet dat het niet meer gaat, maar als het regent na een paar weken mooi weer is het eng. Op de snelweg met regen is het geen probleem en in de herfst ook niet. Alleen het gerag van de afgelopen weken heeft zijn tol wel geëist, kan ik wel zeggen.
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Nog een site waar ik regelmatig banden bestel, goedkoper kan ik ze niet vaak vinden...

http://www.banden-popgom.be/

Grtn Nick
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Jan Willem: hopen op veel sneeuw en ijs om te spelen en oefenen haha!

Krijg net door dat de Conti's in de gewenste maat niet meer leverbaar zijn dus het gaat toch weer Nokian worden, denk de nieuwe WR D4. Niks mis mee, de WR A3 die ik voor de E46 heb is veruit de beste en breedst inzetbare winterband die ik tot nog toe heb ervaren dus dat komt vast goed.
Regards/groeten, Jeroen
e-einundzwanzig
E21 Pro
My E21(s): '82 318i manual

Post by e-einundzwanzig »

Winter staat weer voor de deur. Nu is het de bedoeling dat de 318i gewoon door blijft rijden dus heb ik winterbanden nodig. (Hij staat wel gewoon binnen en wordt wekelijks gewassen hoor).
Bij Jan Groen heb ik twee weken geleden stalen 13x5,5's opgehaald, hier horen 185/70/13 banden op te liggen. Op autobandenmarkt.nl zijn alleen nog maar de Nankang SW-7 verkrijgbaar, hierover heb ik enkele vraagjes:

Ik rijdt 150 tot 200 km per week, voldoen deze banden dan? Of moet ik niet aan Nankang beginnen?
Kan ik wellicht een andere bandenmaat kiezen waarin ik meer keus heb in winterbanden?

Groetjes Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Dat is een spijkerband vriend! e_surprised

Wat ik zo zie is er niks meer leverbaar in 185/70-13 of in afgeleiden 175/75-13 of 195/65-13. Ga je net een maatje kleiner (175/70-13) is er weer keuze volop. Aardige keuzes zijn dan Bridgestone Blizzak, Fulda Kristall, Vredestein Snowtrac 3. Ik zou zelf een paar euro (en ook slechts een paar euro per band) meer uitgeven en Nokian WR-D3's halen.
Regards/groeten, Jeroen
e-einundzwanzig
E21 Pro
My E21(s): '82 318i manual

Post by e-einundzwanzig »

Jeroen wrote:Dat is een spijkerband vriend! e_surprised

Wat ik zo zie is er niks meer leverbaar in 185/70-13 of in afgeleiden 175/75-13 of 195/65-13. Ga je net een maatje kleiner (175/70-13) is er weer keuze volop. Aardige keuzes zijn dan Bridgestone Blizzak, Fulda Kristall, Vredestein Snowtrac 3. Ik zou zelf een paar euro (en ook slechts een paar euro per band) meer uitgeven en Nokian WR-D3's halen.
Oei, dat had ik zo gauw niet gezien! bedankt voor de tip! Dan denk ik dat ik voor de 175/70/13 ga, waarom verkies je de Nokian's boven bijvoorbeeld de Vredesteins? Ik zie dat de Nokian's een iets sportiever/v vormig profiel hebben t.o.v. vredestein. Wat is voor jou precies de meerwaarde?

Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
Post Reply