kilometerteller perikelen
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
kilometerteller perikelen
Hoi,
ik zit met een denkpiste, en wil graag jullie technische bijstand:
kilometerteller defect => vervangen....
is vervangen, maar snelheid wordt niet correct aangeduid,
wss van verkeerd model, doch ook afkomstig van een 4cil.
Nu zit ik met het idee in mijn hoofd:
Als ik de kilometertellerunit uithaal (uit de grote bak) en ik vijs de beschermplaat af, kom ik aan het gedeelte waar de rollen met cijfers zichtbaar zijn. Daar kan de dagtellerunit (3 vijsjes) en de unit waar de tellerkabel (3 vijsjes) op past, verwijderen. Als ik nu gewoon die tellerkabelunit versteek op mijn vervangen teller, zou de snelheid dan correct worden aangeduid? Of zit het hem in het veertje van de naald?
Volgens mij zit net hierin het verschil, dus onnodig om de ganse unit met verkeerde tellerstand te monteren?
Kunnen jullie mij volgen?
ik zit met een denkpiste, en wil graag jullie technische bijstand:
kilometerteller defect => vervangen....
is vervangen, maar snelheid wordt niet correct aangeduid,
wss van verkeerd model, doch ook afkomstig van een 4cil.
Nu zit ik met het idee in mijn hoofd:
Als ik de kilometertellerunit uithaal (uit de grote bak) en ik vijs de beschermplaat af, kom ik aan het gedeelte waar de rollen met cijfers zichtbaar zijn. Daar kan de dagtellerunit (3 vijsjes) en de unit waar de tellerkabel (3 vijsjes) op past, verwijderen. Als ik nu gewoon die tellerkabelunit versteek op mijn vervangen teller, zou de snelheid dan correct worden aangeduid? Of zit het hem in het veertje van de naald?
Volgens mij zit net hierin het verschil, dus onnodig om de ganse unit met verkeerde tellerstand te monteren?
Kunnen jullie mij volgen?
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
Wat staan er voor nummers op beide tellers? Misschien dat je op die manier kunt achterhalen van welke auto de teller afkomstig is... lijkt mij dat de tellers voor alle 4 cyl hetzelfde zijn...
Kabel zit er ook goed in?
Kabel zit er ook goed in?
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Ik snap je bedoeling, maar ik denk dat je het van de verkeerde kant benaderd;
Voorzichtig de wijzer loshalen, let op - is gelijmd en breekt snel.
Daarna de 2 kleine zwarte schroefjes loshalen en de wijzerplaat is los.
Maak er even een howto van.
Voorzichtig de wijzer loshalen, let op - is gelijmd en breekt snel.
Daarna de 2 kleine zwarte schroefjes loshalen en de wijzerplaat is los.
Maak er even een howto van.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
ik wil die wel vervangen, maar zou graag op een nagenoeg correcte km stand komen, nl rond de 118000 km.
Ik heb er eentje, maar met meer dan 2K op de teller. Terugdraaien zie ik niet zitten.
Zijn alle tellers van een 4 cil dan gelijk?
Dan moet het probleem elders liggen.
Teller 1 geeft 90 km/u op de teller, terwijl ik 70 doe.
De originele geeft 75 km/u op de teller terwijl ik 70 doe.
Groot verschil dus.
Ik heb er eentje, maar met meer dan 2K op de teller. Terugdraaien zie ik niet zitten.
Zijn alle tellers van een 4 cil dan gelijk?
Dan moet het probleem elders liggen.
Teller 1 geeft 90 km/u op de teller, terwijl ik 70 doe.
De originele geeft 75 km/u op de teller terwijl ik 70 doe.
Groot verschil dus.
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Ik weet dat er verschil zit tussen de 1e en 2e serie, en verschil tussen de 4 en 6 cilinders.
Zodoende zijn er dus minimaal 4 versies..
Zodoende zijn er dus minimaal 4 versies..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Overigens is de km stand aanpassen niet al te moeilijk hoor.
Anders probeer je het eerst met een sloop tellerbak.
Anders probeer je het eerst met een sloop tellerbak.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
heb dit even op het forum gevonden
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
0,911 = 4,10-differential (315)
0,911 = 4,11-differential (316-1,6, 318)
0,866 = 3,91-differential (316-1,8, 318i, 320/4, 320i-1,8i)
0,808 = 3,64-differential (320i-2,0, 320/6)
0,762 = 3,45-differential (323i)
dus een 318i heeft een 3.91 differentieel
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
0,911 = 4,10-differential (315)
0,911 = 4,11-differential (316-1,6, 318)
0,866 = 3,91-differential (316-1,8, 318i, 320/4, 320i-1,8i)
0,808 = 3,64-differential (320i-2,0, 320/6)
0,762 = 3,45-differential (323i)
dus een 318i heeft een 3.91 differentieel
greets
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
Morgen eens kijken wat er op de originalo staat.
Dan op zoek naar een gelijke,...
Dan op zoek naar een gelijke,...
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
de juiste moet dus zijn: W=0866 EG.
Dus heb je zo'n exemplaartje, met ongeveer een 118k op de teller ( van 0 tot 150k is te doen om juist te zetten) in werkende staat..... opsturen die handel!
Dus heb je zo'n exemplaartje, met ongeveer een 118k op de teller ( van 0 tot 150k is te doen om juist te zetten) in werkende staat..... opsturen die handel!
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
- Blackadder
- E21 Fanatic
- Posts: 273
- Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
- Location: Belgium
Iemand al op zijn zolder geraakt?Blackadder wrote:de juiste moet dus zijn: W=0866 EG.
Dus heb je zo'n exemplaartje, met ongeveer een 118k op de teller ( van 0 tot 150k is te doen om juist te zetten) in werkende staat..... opsturen die handel!
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)