Wat moet er allemaal veranderd worden bij ombouw injectie?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades

wat doen met een sputterende 320/6?

de huidige solex carbu reviseren
7
41%
B25 injectie monteren + al het aanpassingswerk
4
24%
B25 met webers monteren zonder veel ombouwwerk
2
12%
een 2liter injectie van een E30 type1 monteren op de huidige b20
2
12%
???
2
12%
 
Total votes: 17

User avatar
BMW-POWER
E21 Fanatic
Posts: 200
Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
Location: Belgium, West-Vlaanderen

Wat moet er allemaal veranderd worden bij ombouw injectie?

Post by BMW-POWER »

hoi collega's,

ik ben al een tijdje bezig met een gezond draaiende 2,5 vanaf 0 op te bouwen, met gehoond blok, vernieuwde 885 cilinderkop, scherpere kentcams nokkenas + regelbare poulie, een hartge spaghetti uitlaatcollector, kempower ECU, grotere gasklep
nu zou ik deze willen inbouwen in mijn E21 320/6 (wegens aanslepende carbu problemen)
wat moet er hierbij allemaal veranderd worden?
het is een VFL 325i blok, dus met de sensoren in de v-bak gemonteerd tov het vliegwiel... dus moet ik een 325 versnellingsbak monteren ook, hoe kan ik dan mijn snelheidsmeter doen werken?
en qua elektronica, wat moet er allemaal veranderd worden? heeft iemand dit al gedaan op dit forum?
een andere mogelijkheid is deze motor met 3 dubbele 45' webers,en een E21 5bak, maar dan groeit het kostenplaatje ook weer... :roll:
heeft iemand wat tips?
mvg G


E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

gewoon b25 motronic pakken, ff extra benzineleiding trekken en pomp en filter van een 323 eronder
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Thijsse wrote:gewoon b25 motronic pakken, ff extra benzineleiding trekken en pomp en filter van een 323 eronder

Wat ook mee moet verhuizen is de zekeringkast, omdat je van carburateur naar injectie gaat. Was bij die van Dennis ook het geval.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

Arnold D wrote:
Thijsse wrote:gewoon b25 motronic pakken, ff extra benzineleiding trekken en pomp en filter van een 323 eronder

Wat ook mee moet verhuizen is de zekeringkast, omdat je van carburateur naar injectie gaat. Was bij die van Dennis ook het geval.
e30 zekeringkast inbouwen is beetje moeilijk, zit in een carb versie geen zekering voor injectie, maar dan zonder de bedrading eraan
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Arnold D wrote:
Thijsse wrote:gewoon b25 motronic pakken, ff extra benzineleiding trekken en pomp en filter van een 323 eronder

Wat ook mee moet verhuizen is de zekeringkast, omdat je van carburateur naar injectie gaat. Was bij die van Dennis ook het geval.
De zekeringkast vind ik apart :?: Bij mijn 323i was de zekeringkast een zooitje dus heb ik die omgewisseld met die van mijn 320/6. Probleemloos gegaan. Wat was er dan verkeerd aan de zekeringkast van Dennis??
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Post by e-einundzwanzig »

Arnold D wrote: Wat ook mee moet verhuizen is de zekeringkast, omdat je van carburateur naar injectie gaat. Was bij die van Dennis ook het geval.
zekeringkast ombouwen is niet nodig, benzine pomp kabel gewoon bij op zekering #3 solderen/prutsen (groene kabel)

Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Kijk het ETK maar eens na. Er is voor ieder jaar wel een nieuwe draadboom en zekeringskast gemaakt.
Het is misschien maar een draadje wat anders zit.

Martin, van solderen/prutsen houden we niet zo van. :wink:
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Post by e-einundzwanzig »

Arnold D wrote:Kijk het ETK maar eens na. Er is voor ieder jaar wel een nieuwe draadboom en zekeringskast gemaakt.
Het is misschien maar een draadje wat anders zit.

Martin, van solderen/prutsen houden we niet zo van. :wink:
t is maar net wat je wilt. geld uitgeven aan een ander zekeringskast en veel tijd in het monteren steken,

of een kleine 5 minuten een klein draadje aan een stukje blik solderen.

(volgens mij hoeft dat nog niet eens, als je de motor ombouwt hou je (ik weet niet hoe) één groen draadje over waar je m aan vast kan monteren.)
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
marcel krol
E21 Fanatic
Posts: 205
Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm

Post by marcel krol »

Hoi

Ik zou er een 323i motor in pleuren met een e21 5-bak. Geen gezeik met computers en t rijd geweldig en de enkele pijp met 323 power klinkt mooier vind ik persoonlijk als de mooier uitziende 323i pijpjes.

Groeten

Marcel

PS: ombouw is goed te doen
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

marcel krol wrote:Hoi

Ik zou er een 323i motor in pleuren met een e21 5-bak. Geen gezeik met computers en t rijd geweldig en de enkele pijp met 323 power klinkt mooier vind ik persoonlijk als de mooier uitziende 323i pijpjes.

Groeten

Marcel

PS: ombouw is goed te doen
323 e30 motor is inderdaad makkelijker, die ombouw heb ik ook ooit gedaan, heb de elektrische schemas nog liggen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Al dit gelezen te hebben over de zekeringkast zou ik dus moeten concluderen dat in mijn 320/6 toen al een zekeringkast zat van een 323i dan. :?: :shock:

Ik heb niets moeten solderen maar alleen omgezet ( de verschillende stekkers en draden van de draadboom konden zo geplaatst worden zonder aanpassingen).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

Peter V. wrote:Al dit gelezen te hebben over de zekeringkast zou ik dus moeten concluderen dat in mijn 320/6 toen al een zekeringkast zat van een 323i dan. :?: :shock:

Ik heb niets moeten solderen maar alleen omgezet ( de verschillende stekkers en draden van de draadboom konden zo geplaatst worden zonder aanpassingen).
zo ver ik weet zijn alle kasten voorzien van alle zekeringen, en is het een kwestie van een paar draden met amp stekkers erbij trekken en gaan
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Post by e-einundzwanzig »

dat denk ik dan wel peter, de 320/6 zekeringkast mist aansluiting #21 (zo uit de losse mouw geschud) deze is voor de brandstofpomp.

Edit: deze aansluiting (#21 dacht ik dus) zit dan weer op zekering nummer 3.

en wat thijsse zegt klopt, het is dus idd niet nodig om de zekeringkast uit te wisselen.

maar hier was ik zelf destijds al achtergekomen (bij het ombouwen naar injectie) daarom weet ik nu zo'nbeetje alle zekering nummers en aansluiting nummertjes uit mn hoofd. haha triest eigenlijk


mvg. Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Ed
Upcoming E21 fanatic
Posts: 129
Joined: Sat Mar 28, 2009 10:14 am
Location: Grunn

Post by Ed »

k ben al een tijdje bezig met een gezond draaiende 2,5 vanaf 0 op te bouwen, met gehoond blok, vernieuwde 885 cilinderkop, scherpere kentcams nokkenas + regelbare poulie, een hartge spaghetti uitlaatcollector, kempower ECU, grotere gasklep

En welke zuigers ga je plaatsen?


Aangezien een VFL 2.5 hoogcompressie zuigers heeft en een 885 kop van een NFL van een laagcompressie 2.5 is.... (ivm katalysator) Hiermee kom je in de knoei ivm de bolling van de zuiger en diameter van de kleppen.

Hou er ook rekening mee dat je alleen maar een 0 261 200 081 Motronic 1.0 computer kan gebruiken. als je een VFL blok gebruikt.

Wellicht is het verstandiger om dan een compleet NFL systeem in te bouwen met de sensoren op de krukaspoulie ipv op de bak.
Hiermee kan je dan ook normaal een E21 M20 4, 5 eco of 5 sportbak monteren met tellerbak aansluiting.

Greetz Ed
[url=http://www.sharknosemeeting.com/][img]http://www.sharknosemeeting.com/banner2.jpg[/img][/url]

E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
User avatar
marcel krol
E21 Fanatic
Posts: 205
Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm

Post by marcel krol »

e-einundzwanzig wrote:dat denk ik dan wel peter, de 320/6 zekeringkast mist aansluiting #21 (zo uit de losse mouw geschud) deze is voor de brandstofpomp.

Edit: deze aansluiting (#21 dacht ik dus) zit dan weer op zekering nummer 3.

en wat thijsse zegt klopt, het is dus idd niet nodig om de zekeringkast uit te wisselen.

maar hier was ik zelf destijds al achtergekomen (bij het ombouwen naar injectie) daarom weet ik nu zo'nbeetje alle zekering nummers en aansluiting nummertjes uit mn hoofd. haha triest eigenlijk


mvg. Martin
Hoi,

Nummer weet ik zo niet maar een draad naar achteren is voldoende en je moet even een kort stukje naar de stekker van de motor zetten, je hebt bij een carb namelijk een pennetje minder. Heb het zelf in 2003 gedaan met mijn 320/6 en ben er nadat ik de beugel voor de brandstofpomp vast heb gemaakt en slangen op plek leggen 2,5 dag mee bezig geweest.
Gebruikte de auto toen nog dagelijks, dus kon ik hem eigenlijk niet missen. Nu eigenlijk nog niet maar ben hem nu niet meer elke dag nodig :D

Groeten

Marcel Krol
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
Post Reply