Wat te doen na 10 jaar stilstaan 323i (P3 alpina's eronder)

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Thijsse
E21 Pro

Post by Thijsse »

Thegs wrote:Tja, tuurlijk is het qua techniek beter hier boven, maar we hebben het afgelopen keer in Wezep nog besproken. Mijne heeft 15+ jaar binnen gestaan bij de vorige eigenaar, gewoon een verse accu erin en starten lopen.

Natuurlijk heb ik daarna wel een inhaalslag gemaakt qua onderhoud, distributieriem, olie, bougies, contactpunten, verdeler en andere dingen.

Gerwin
zelfde hier inderdaad, dig up and drive!

grote kans dat je een koprevisie aan het doen komt, klepseals zijn steenhard waarschijnlijk

srtetsuya
Upcoming E21 fanatic

Post by srtetsuya »

ja nouja we proberen het eerst zo.. en als je wel een kleprevisie oid moet doen dan merken we het dan wel..

ben er ook niet echt voor om het gehele blok nu direct al uitmekaar te draaien en te reviceren.. :roll:

Heb geen beter foto's dan dit op het moment:

*edit... dat moet ik eerst zien uit te zoeken hoe dat uploaden werkt.. :lol:
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic

Post by srtetsuya »

Hallo,

Ben vandaag met het motorblok begonnen, radiateur is verrot, er heeft zo te zien iets gelekt wat heeft gereageerd op de radiateur etc.. overal zit een soort blauw witte pasta op.. evenals in het hele koelwatersysteem..

Iemand een idee hoe ik dit moet reinigen?

Het thermostaat huis etc heb ik er ook af, als de thermostaat nog werkt moet ik dit toch kunnen zien als ik em in kokend water doe?
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Die thermostaat kan je zo testen ja.
Blauw is waarschijnlijk kalkaanslag van je koelwater of ruitensproeiervloeistof. Ik zou eerst eens met de hogedruk overal over gaan.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic

Post by srtetsuya »

oke, heb ik inmiddels gedaan die werkt nog.. maar het koelsysteem hoe zou ik dat schoon krijgen is daar speciaal spul voor waar je mee moet spoelen oid?
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Dat is wel in de handel inderdaad. Koelvloeistof wat er straks in gaat is niets anders als water en ethyleenglycol dus je kunt hem gewoon met heel veel water doorspoelen want dat moet je toch doen als je een reiniger gaat gebruiken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ik heb al een paar keer met groot succes zo'n reiniger gebruikt.
Zeer effectief, maar houd je strikt aan de gebruiksaanwijzing! (standtijd!!)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Vandaag de E30 na 3 jaar wakker gekust... als een zonnetje, geweldig! Achterremmetjes blijven wat hangen en 1 brandstofslangetje niet helemaal fris meer meer verder.... oliedruk draaien en tik lopen!
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Geweldeg he. Maar wel iig distririem vervangen hoor. zo'n 2.7 moet je niet daarop kapot laten draaien..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Distributie nagekeken, 10K km maar ook 8 jaar terug die als de auto echt gaat rijden moet er wel ff een verse op idd.

Vandaag de cabrio gewekt, geen opmerkingen gewoon goed, goh een nieuwe M40 loopt best leuk maar daarna gaat het hard bergafwaarts haha. Leuke toerrit gedaan: bollenstreek (ideale tijd nu), even wezen buurten bij de zweefvliegers, toen de Kaag, wat meren en door de weilanden weer terug op tijd voor de zondagmiddagborrel :P

Blijft grappig dat de cabrio net z'n 2e set banden heeft gekregen (verdroogd, niet versleten) maar al op z'n 5e distributieriem rijdt... iets met zwakke punten van M40's dus het zekere voor het onzekere...
Regards/groeten, Jeroen
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic

Post by srtetsuya »

Haha zo hoort het.. :D hoop dat de 323 hier straks net zo makkelijk aan de loop gaat :)

Heb inmiddels reiniger gevonden, staat een vrij strikte gebruiksaanwijzing bij inderdaad.. moet er een aantal uur in terwijl de motor loopt, en de thermostaat eruit en dan spoelen etc.. :roll:

Heb nog een aantal vragen, de aircopomp kan ik er zeker niet zo tussenweg halen? ik gok namelijk dat die gereviseerd moet worden, ziet er niet al te fris meer uit allemaal.. heb geen idee of er nog druk op staat?

En hoe spoel ik het brandstofsysteem op een beetje handige manier?

Wederom bedankt voor de reacties.. :)
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Ik zal voor je duimen!

Aircopomp: hoewel er een redelijke kans is dat de pomp lek is weet je maar nooit. Als het goed is zijn er ten minste 2 vulnippels, dopje eraf draaien daaronder zit een ventieltje dat je met een kleine schroevendraaier wel even kort in kunt drukken om te kijken of er nog druk op het systeem staat. Als je met de auto gaat rijden na een paar km airco aanzetten en minimaal 10 min laten draaien. Dat je druk hebt wil nog niet zeggen dat je klaar bent, R12 en olie moeten sowieso vervangen worden, kan ik wel evt regelen mits je bereid bent tzt richting Hoevelaken te rijden.

Spoelen brandstofsysteem: haal eerst je tank leeg, kan bijv door het brandstofpomprelais door te verbinden en de aanvoerslang bovenop de tank (onder luikje achterbank, passagierszijde) in een jerrycan te steken. Heb ff geen foto bij de hand anders kan ik zo aanwijzen welke slang het is in de bende bovenop de tank.

Als de tank leeg is een beetje verse benzine erin (zeg max 10 ltr, liefst RON 98) en van Bardahl of Wynns fuel system cleaner. Concentratie mag best aardig hoger dan aangegeven. Starten, paar min draaien en daarna de boel een nacht laten staan om in te trekken, dag erop weer starten en ruime tijd laten draaien.
Regards/groeten, Jeroen
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic

Post by srtetsuya »

Bedankt Jeroen! daar kan ik weer wat verder mee :)

Hoeverlaken is niet echt om de hoek bij mij, woon in groningen, bedankt voor je aanbod. Ken zelf ook iemand die airco's vult etc, dus dat moet goed komen dacht ik..

Zal morgen even fuel system cleaner halen.

Nog wat vragen, watvoor olie moet er in het beestje? 10w40? en maakt het dan nog uit of het vol syntheet is of half?

Dan heb ik nog een probleempje.. op de vloer bij de bijrijder stonden 2 vochtvreters, daar is één van omgevallen, onbekende tijd geleden. De mat en een beetje eronder is nat, heb al twee dagen een kacheltje erbij maar het lijkt een soort vettige, olie natte rommel, wat dus niet weg gaat met warmte.. suggesties/ervaring mee?
Cerberus
Upcoming E21 fanatic

Post by Cerberus »

ja die vochtvreters zijn wel vuiligheid.

Je moet maar zo'n half gebruikt blokje eens bepotelen :?

tapijt eruitzwieren en ineens helemaal reinigen, met wat goed weer nog vrij snel droog.
greets
srtetsuya
Upcoming E21 fanatic

Post by srtetsuya »

makkelijk al die kennis hier :)

Nog wat vragen.. :oops:

Zit dus nog met watvoor olie erin moet, en mss een tip wat betreft de vochtvreter.. hele tapijt kan ik er namelijk niet zo uithalen het is 1 geheel dan moet er nogg meer los..

Oja op de airco staat nog druk, heb ff geprobeerd wat je zei jeroen dmv ventiel.

Volgende probleem, de koppeling werkt hydraulisch geloof ik? bij ons werkt die dus niet meer, motot heeft niet meer gelopen maar je kan in ieder geval de pedaal niet echt intrappen.. er zit wel wat beweging in maar ik heb het gevoel alsof het vast zit.. Wat zal dit zijn en hoe zal het te verhelpen zijn? :roll:
Post Reply