Waarschuwing en belangrijke info inzake Wilwood brackets
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Waarschuwing en belangrijke info inzake Wilwood brackets
Vandaag even wezen buurten bij Barron Engineering. In het verleden hebben zij oa WRC auto's gebouwd samen met Prodrive en zij leveren nog immer competitiedelen aan Prodrive, Spyker, etc.
Zij hebben op mijn verzoek de alu brackets voor de Wilwood remklauwen gecontroleerd. In geval van zware belasting (circuit, circuitdag, afdaling Stelvio etc) zijn zij van mening dat -in combinatie met de gebruikte kwaliteit aluminium- er onvoldoende vlees rond de boutgaten zit en het materiaal daar ter plaatse ook kritisch is qua dikte.
Om te vergelijken, vergelijk eens het alu gebruikt voor de Wilwood klauw met het alu van de bracket.
Daarnaast zijn zij van mening dat de bracket geanodiseerd moet zijn om te voorkomen dat corrosie de sterkte verder aantast.
Hun suggestie: luchtvaart kwaliteit alu gebruiken, iets verdikken en dan dus anodiseren.
Ik zal daar op korte termijn een setje langsbrengen, Wilwood remklauw, bracket en een veerpoot, en zij zullen dan binnen de beschikbare ruimte een meer degelijke bracket construeren.
Ik weet hoe ik rij en weet ook dat er best wel eens zware dagen voor de remmen bij zullen zijn dus ik wil zekerheid.
Prijsopgave krijg ik binnenkort, ga vooralsnog even uit van een prijs die in de richting van die van Jason ligt. Mocht er voor (ongeveer) die prijs interesse bestaan laat het dan zsm weten dan kan ik Barron aantallen doorgeven om een prijs op te baseren.
Zij hebben op mijn verzoek de alu brackets voor de Wilwood remklauwen gecontroleerd. In geval van zware belasting (circuit, circuitdag, afdaling Stelvio etc) zijn zij van mening dat -in combinatie met de gebruikte kwaliteit aluminium- er onvoldoende vlees rond de boutgaten zit en het materiaal daar ter plaatse ook kritisch is qua dikte.
Om te vergelijken, vergelijk eens het alu gebruikt voor de Wilwood klauw met het alu van de bracket.
Daarnaast zijn zij van mening dat de bracket geanodiseerd moet zijn om te voorkomen dat corrosie de sterkte verder aantast.
Hun suggestie: luchtvaart kwaliteit alu gebruiken, iets verdikken en dan dus anodiseren.
Ik zal daar op korte termijn een setje langsbrengen, Wilwood remklauw, bracket en een veerpoot, en zij zullen dan binnen de beschikbare ruimte een meer degelijke bracket construeren.
Ik weet hoe ik rij en weet ook dat er best wel eens zware dagen voor de remmen bij zullen zijn dus ik wil zekerheid.
Prijsopgave krijg ik binnenkort, ga vooralsnog even uit van een prijs die in de richting van die van Jason ligt. Mocht er voor (ongeveer) die prijs interesse bestaan laat het dan zsm weten dan kan ik Barron aantallen doorgeven om een prijs op te baseren.
Last edited by Jeroen on Sat Jun 05, 2010 10:27 pm, edited 1 time in total.
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Aai, dat is jammer en helaas een bevestiging van mijn eerste indruk.
(niet dat ik dat graag wilde hoor)
Ik weet dat er CAD programma's zijn die krachten kunnen uitrekenen die op de verschillende onderdelen kan komen te staan.
Ik denk dat zij zeer waarschijnlijk op die basis ook een nieuwe bracket zullen ontwikkelen.
Ben benieuwd naar hun versie.
(niet dat ik dat graag wilde hoor)
Ik weet dat er CAD programma's zijn die krachten kunnen uitrekenen die op de verschillende onderdelen kan komen te staan.
Ik denk dat zij zeer waarschijnlijk op die basis ook een nieuwe bracket zullen ontwikkelen.
Ben benieuwd naar hun versie.
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP

+1, safety voor alles.
Ik doe dus graag mee.
Iemand een setje nieuwe ongebruikte brackets kopen?
teab..
Ik doe dus graag mee.
Iemand een setje nieuwe ongebruikte brackets kopen?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Bij deze doe voor mij dan ook maar een setje ...
Ik gebruik ze voorlopig zo .. ben enkel een paar zeer korte ritjes van plan maar tegen de alpentrip wil ik toch van beter materiaal voorzien zijn dan ..
Iemand een gemonteerd nog niet gebruikt setje brackets kopen ...
Gerrit
Ik gebruik ze voorlopig zo .. ben enkel een paar zeer korte ritjes van plan maar tegen de alpentrip wil ik toch van beter materiaal voorzien zijn dan ..
Iemand een gemonteerd nog niet gebruikt setje brackets kopen ...
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- 323baur
- E21 VIP

hmm het aanbod van brackets stijgt terwijl de vraag uitblijft.
Wat zegt econoom Keyns hiervan?
Wat zegt econoom Keyns hiervan?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
Geen reden voor directe paniek, maar met een trackday waar je écht tekeer gaat of bergpassen af krijg je de boel stukken warmer en kunnen die brackets een probleem gaan vormen. Dat risico wil ik niet lopen, en ik zou ook niet willen dat anderen dat risico gaan lopen. Hoewel 99% van de mensen de boel nooit zo heet zou krijgen zou ik toch kiezen voor het vernietigen van de huidige brackets... nou niet gelijk... laat eerst Barron maar ff puzzelen en dat is idd inclusief sterkte- en temperatuurberekeningen in Autocad idd.
Ja ze adviseerden ook titanium remzuigers, zal ik es voorzichtig vragen om een prijs?
Ja ze adviseerden ook titanium remzuigers, zal ik es voorzichtig vragen om een prijs?
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
Vandaag bij Barron de brackets opgehaald. Op kritische plaatsen verdikt en uitgevoerd in alu 7075 dat ook voor de ruimtevaart en bijzondere dingen in de luchtvaart wordt gebruikt en daarmee stukken sterker dan het standaard zachte alu dat is gebruikt voor de eerdere brackets. Moet zelfs sterker zijn dan het doorsnee staal dus da's mooi. Zal van de week nog wel even een vergelijkende foto maken.
Vanavond eerst een etentje en daarna aan de slag gegaan en nu zit de boel eronder. Was even doorpezen en het ontluchten was geen feest, 8 nippels die bij 2.2 Bar nog niet open gaan
vrijdag weer even tijd, dan testen we hoe 't rijdt en remt. In elk geval staat de Baur weer op zijn/haar pootjes nu.
Vanavond eerst een etentje en daarna aan de slag gegaan en nu zit de boel eronder. Was even doorpezen en het ontluchten was geen feest, 8 nippels die bij 2.2 Bar nog niet open gaan
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
Ik geloof het wel, valt allemaal wel mee al moet er idd wel een stukje ankerplaat af (wat ik oorspronkelijk niet van plan was maar okee) en ontluchten maar dat doen we mooi samen dan. Gaat helemaal goed komen al weet ik nog niet hoe 't werkt... vrijdag proberen en zaterdag nóg beter doen haha!
Oh neem voor de zekerheid jouw eezibleed ook ff mee!
Oh neem voor de zekerheid jouw eezibleed ook ff mee!
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Geen foto's van de montage .. foei 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail