brandstofverbruik

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

brandstofverbruik

Post by e-einundzwanzig »

hallo jongens,

ik zit eigenlijk met een probleempje,

nu de inhoud van een tank van de e21 is 50 liter (exclusief vulslang) als ik me niet vergis.

mijn gegevens

520i e28 motor (zeg maar de 320/6 met k-jet)
alles piekfijn afgesteld, 900 toeren stationair (warm) (koud ietsjes hoger)
voor een paar weken terug een nieuwe mechanische extra luchtschuif gekocht (120 eur :shock: ) kortom, motor loopt als een zonnetje

3.45 differentieel (van een 323i)

en een 4 bak..... (5 bak met cardan heb ik liggen, tzt monteren)

nu als ik normaal rij (woon werk verkeer en hééél af en toe doortrekken) kom ik altijd uit tussen de 350 en 380 km op een volle tank

dan kom je ongeveer uit op 1:6,5

volgens mij is dit niet normaal......... Of wel?

waar kan het eventueel aan liggen?

martin


I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Ontsteking staat goed? Hoe hoog staat de CO? En wat is de berekende lambda en mengselverhouding dan?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Post by e-einundzwanzig »

motor is voor een tijdje terug bij een autogarage afgesteld en er is meteen een apk er op gegooid. weet alleen niet de waarden. moet ik mijn neef maar even vragen. die is automonteur daar en heeft mijn auto onder handen genomen.

en oja, ik heb ook een brandstofpomp van een 520i er onder zitten, deze geeft rond de 8 bar. maar een te hoge benzinedruk moet toch niet uitmaken ofwel?

martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Verbruik is echt te hoog.
Je zal eerst de uitlaatgas waarden moeten achterhalen.
Zelfs met een 4 bak moet 1:10 makkelijk haalbaar zijn.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

ligt er heel erg aan wat voor verkeer je doet, als je met die 4bak constant 120-130 loopt te rijden kan ik me er wel iets bij voorstellen

en als je alleen stadsverkeer doet vind ik het ook niet gek
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Post by Smartie »

Zelfs met een 4 bak moet 1:10 makkelijk haalbaar zijn.
Op de lange rit wel. Heb op 1 tank per toeval een keertje 1:11 gehaald.
PS. dit was wel met de 320/6 zonder injectie. :D in de herfst.
Een lange rit met weinig file en cruisen tussen de 120 en 140.

Misschien een reinigingsmiddel voor de injectoren/kleppen bij een tankbeurt toevoegen.
marc245
Newbee
Posts: 2
Joined: Tue Jan 15, 2008 9:33 pm
My E21(s): '82 320 6cil.
Location: West-Vlaanderen / België

Post by marc245 »

Hoi,

Ik heb identiek dezelfde motorconversie gedaan enkel jaren terug.
In het beste geval reed ik 350 km met een volle tank.
Dan eens de ontsteking perfect laten afstellen en nu doe ik mooi 500 km of meer met een volle tank.
Zeker doen dus !

De ontsteking bedraagt 23° bij 5000 toeren (zonder de twee vacuumslangetjes)

De benzinepomp moet 2.3 - 2.7 bar druk geven

Co bij stationair toerental : 0.5-1.5 Vol%

Hopelijk levert dit wat op.

Groeten,

Marc
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Bijna goed, voor 320/6 en 323i geldt 22 graden voorontsteking bij 1500 tpm. Bij 5000 tpm is sowieso niet correct.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Ik trek altijd alleen de witte vacuumkabel eraf (die bovenop het inlaathuis)
En verders wat Jeroen zegt 22 graden bij 1500 toeren.
So many cars, so little time
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Post by e-einundzwanzig »

bedankt voor de info!!! maar wat ik me afvraag... gaat de motor dan niet beroerder lopen?

Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Wat, als je 'm afstelt? :wink:

Vervroeging moet los omdat anders bij verstellen van het statische punt (verdraaien huis) de vervroeging bij gaat regelen. Dan blijf je bezig en krijg je de basis niet goed...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Ik denk dat het wel meevalt dat de motor anders gaat lopen.

Let op dat bijvoorbeeld 2 a 3 graden verplaatsing al een heel ander beeld geeft voor wat betreft verbruik en vermogen vanaf lage toeren. De motorloop kan op gehoor dan nog niet eens zoveel veranderen.

Wel je Co opnieuw afstellen na zo'n actie.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
marc245
Newbee
Posts: 2
Joined: Tue Jan 15, 2008 9:33 pm
My E21(s): '82 320 6cil.
Location: West-Vlaanderen / België

Engine Code

Post by marc245 »

Best eens controleren wat de motorcode is, zo kun je exact opzoeken wat de afsteldata zijn, vb :

320i, (E30), 1990 cc, 1986-88, Engine Code 20 6E D

Ignition Data
Ignition system type: El-i
Ignition coil make/type: Bo/0 221 122 319
Supply voltage: 11 - Volts without ballast resistor
Primary resistance: 0.6-1.0 Ohms
Secondary resistance: 8250 Ohms
Distributor make/type: Bo/0 237 304 024
Contact breaker gap/air: 0.35-0.70 mm
Dwell angle: n / a Deg
Ignition Timing - unleaded: 19/5000 Deg eng/rpm (without vacuum)
Ignition Timing - leaded: 23/5000 Deg eng/rpm (without vacuum)
Timing mark location: Pulley
No 1 plug location: Pulley
Firing Order: 1-5-3-6-2-4
Spark plug make: Bosch
Spark plug type: W8LCR
Electrode gap: 0.7 mm

Fuel System
Fuel type: L/U
Fuel pump type/pressure: Elec/2.3-2.7 bar
Engine idle speed: 800 50 rpm
Fast idle speed: n / a rpm
CO level at idle speed: 0.5-1.5 Vol %

Engine Data
Valve clearance - inlet: 0.25 c mm (cold)
Valve clearance - exhaust: 0.25 c mm (cold)
Compression pressure: 10-11 bar
Oil pressure: 0.5-2.0/800 bar/eng/rpm
Radiator pressure cap: 0.9-1.1 bar/type
Drive belt 1 - size: 9.5x965 KDB960 mm/type
Drive belt 2 - size: n / a mm/type

Electrical System
Alternator output: 80/2500 Amps/eng/rpm
Regulated output: 13.5-14.2 Volts
Battery: 12/50 V/Ah
Starter motor make/type: Bo/0 001 311 125

Other Data
Clutch operation type: Hyd
Clutch adjustment: S/Adj. mm
Cambelt failure: Damage
Cambelt Part Number: 11311713361
Tyre pressures: 2.0(28)f 2.0(28)r bar (psi)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Da's een E30 met L-Jet, en dan nog vind ik 5000 tpm heel veel!

Ik heb gewoon de blauwe mappen van de dealer erbij gepakt, heb je meer aan dan welke aftermarket klojo...

Image

oh heb die gegevens ook in Duits en Nederlands alleen deze had ik al digitaal :P
Regards/groeten, Jeroen
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Post by r@n-d »

323baur wrote:Verbruik is echt te hoog.
Je zal eerst de uitlaatgas waarden moeten achterhalen.
Zelfs met een 4 bak moet 1:10 makkelijk haalbaar zijn.
idd... dat haal ik met mn carb. zelfs (of ik moet hele korte stukjes gaan rijden)
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Post Reply