Het groot niet te vermijden off-topic topic

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Na een extreem drukke week afgelopen vrijdag ook even ontspannen, naar The Hague Jazz geweest. Je weet wel, een soort herstart van een jazzfestival op de oude locatie van North Sea Jazz in Den Haag. Loopt inmiddels 5 jaar en zeker nog geen North Sea Jazz, maar wel de moeite waard.

Was nog druk met eten en daarmee Wouter Hamel gemist, maar wel vooraan in de zaal bij Toots Thielemans (je weet wel, de oom van Gerrit :wink: ) omdat Tamara 'm nog nooit live had gezien. De beste man raakt met 87 goed op leeftijd maar speelt nog steeds geweldig.

Beetje rondgewandeld en overal es om de hoek gekeken, even gekeken bij de start van het concert van Candy Dulfer. Na 2 nummers gauw weer weg en aangeland bij Liz McComb, schreeuwlelijk met een heerlijk rauwe stem achter de piano, wat een uithalen!

Vervolgens bij de soundcheck van het London Community Gospel Choir. Enorm veel individuele kwaliteit dus maar gebleven voor het concert en dat was ook super. Hadden even nodig om echt op gang te komen maar toen was de beer ook los, fraai.

Aan het eind nog even bij Trijntje Oosterhuis (met oa Birgit Lewis) gekeken maar hoewel Trijntje een geweldige stem heeft, het is mijn muziek niet.

Alles bij elkaar een geslaagd avondje!

Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Rustig op 't forum zeg! Iedereen in de tuin? :wink:

Gisteren de Baur weer lekker schoon gemaakt, die is weer toonbaar. Zometeen de 320iS ophalen, die is nu weer es aan de beurt!
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

tis idd erg rustig,
Veel te warm ook.
Ik ben tot de ondekking gekomen dat de 732 toch echt nog een stukkie rapper is dan mijn 323i.
Daar gaan we wat aan doen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Iemand nog een 6serie kopen met lichte poetswerkzaamheden..

Post by 323baur »

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Ah opnieuw spuiten en hij is weer als nieuw! :P
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Jeroen wrote:Ah opnieuw spuiten en hij is weer als nieuw! :P
Ik denk slechts met de hoge drukreiniger afspuiten - klaar..
Wel even de remmen ontluchten!! + geurvreter.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

En je hebt wel de eerste maand gratis mosselen!

De 320iS startte na zowat een jaar gelijk netjes op zes eh vier pitjes, goh wat rijdt dat geval toch lekker, zelfs in APK setup lekker de gang erin. APK moet pas eind aug weer dus hij krijgt weer even de 'vole polle' luchthoeveelheidsmeter hahaha! Staat er weer netjes bij, van de week maar even een onderhoudsrondje, klepspeling controleren enzo...
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Jeroen wrote:En je hebt wel de eerste maand gratis mosselen!

De 320iS startte na zowat een jaar gelijk netjes op zes eh vier pitjes, goh wat rijdt dat geval toch lekker, zelfs in APK setup lekker de gang erin. APK moet pas eind aug weer dus hij krijgt weer even de 'vole polle' luchthoeveelheidsmeter hahaha! Staat er weer netjes bij, van de week maar even een onderhoudsrondje, klepspeling controleren enzo...
Bij gaat het nu precies zo, de e21 staat na gisteren nog dik 100km denk ik voor de rest van het jaar redelijk stil.
Want:
Maandag komt de 7 terug van de APK. (alleen 2 nieuwe handremkabels.."ik kan imi bestellen of origineel zei de garagist" wel "doe maar originele...ben er klaar mee".
Aan het eind van het gesprek deed hij mij een bod op de auto. Echt als nieuw van onderen.
Daar ga ik iig de rest van de zomer mee rond rijden. Verder op zie ik het nog wel.
Oh ja, én ik heb M. haar auto eens echt goed gepoetst. Mooi roze naar diep rood!
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Allemaal goed bezig.

Die uit het water gehaalde E24 had zeker ook W&N bumpers :wink:

Voor mij eigenlijk weinig autowerken. Even de mondeo schoongemaakt en vele malen met de Baur gereden. Ik moet zeggen dat ik de juiste rpm's wel heb ontdekt nu. Ik moet alleen de Viscofan vervangen want hij blijft nu zo koud dat de thermostaat gesloten blijft ( nog onder een kwart). Verder lekker in de tuin inderdaad en wat afkoelen in het water met het gezin.

Om te gaan lassen aan de 316 is het nu echt te warm in de garage :?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Als 'ie zo koud blijft denk ik eerder dat de thermostaat geheel geopend vast staat. Zoals je weet blaast mijn visco ook een aardig deuntje mee en dat maakt niets uit zolang je thermostaat goed werkt (die sluit dan vanzelf als de temp lager wordt). Bij mij is de temp dan ook altijd rond het midden. Ofwel, thermostaat vervangen en dan wel graag door OEM :wink:

De jouwe komt van WN zeker? :P
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Helaas maar de mijne komt van de dealer en is nieuw. :wink: Ik heb toen de waterpomp, thermostaat, distributie compleet via de dealer gedaan

Ik weet zeker dat de thermostaat gesloten staat want de slang van de radiateur naar de thermostaat blijft strak en koud en de motor is best snel op 1/4 meter uitslag. Mijn visco is wat twijfelachtig. Als de motor stilstaat kan ik hem draaien maar zodra de motor draait slaat deze een opgerolde krant gelijk kapot ( motor koud). Ik krijg hem alleen niet makkelijk los en ik wil eigenlijk niet de radiateur verwijderen, Met de v-riem strak gedrukt krijg ik hem nog niet los. Komt wel goed hoop ik.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Nogmaals, de thermostaat regelt de temperatuur, dus als de visco teveel blaast, dan sluit de thermostaat (gedeeltelijk) om de temp op peil te houden. Een teveel draaiende visco kan in normale weersomstandigheden daarom nooit zorgen voor een te koude motor.

Wat gaat er de radiateur in, kokend heet of lauw? In dat laatste geval staat toch echt je thermostaat open. Wat nog zou kunnen is dat er een luchtbel voor je thermostaat zit waardoor 'ie niet opent. Hoe cq wanneer is dit ontstaan?
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Het is een langzaam iets geweest wat ontstond.

Tijdens de Frieslandmeeting stond de meter nog halverwege en Lelystad vorig jaar was ook nog goed. De temperatuur van het water wat de radiateur ingaat zal ik nogmaals checken. E.e.a. is eigenlijk wat erger geworden sinds afgelopen winter ( helaas moest de E21 toen soms worden gebruikt).

Ik snap dat de temperatuur geregeld wordt door de thermostaat en dat de fan er eigenlijk is als backup mocht e.e.a te warm worden. Ik zal de ontluchting nog eens openen en kijken.

Word vervolgd.
Gr Peter V.

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

De Baur weer even laten draaien.

* De bovenste slang naar de radiateur wordt goed warm.
* De bovenkant van de radiateur wordt ook gewoon warm.

* De slang vanaf de onderkant van de radiateur naar de thermostaat bllijft koud en stijf. Mijn inziens blijft dan de thermostaat dicht. De meter staat dan op ongeveer 1/4. De meter stijgt niet meer verder.

Zoals bij vele E21-ers zit ook bij mij de ontluchtingsschroef weer vast geoxideerd. Koolstofstaal in lichtmetaal gaat ook bijna altijd mis. Dus het eventueel ontluchten niet kunnen doen. Morgen weer een dag.
Gr Peter V.

Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Het zit ook niet mee!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply