bmw e21 turbo met 6 cylinder group 5 look a like

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
bmwmtechnike24
Newbee
Posts: 11
Joined: Sun Jun 20, 2010 3:46 pm

bmw e21 turbo met 6 cylinder group 5 look a like

Post by bmwmtechnike24 »

hallo iedereen

eerst en vooral wil ik me even voorstellen.
mijn naam is ruben block,ik ben van belgie.
ik ben een enorme bmw liefhebber.
ik heb al een paar bmw's gemaakt maar nu wil ik iets special doen.
ik wil een straat versie maken van de e21 group 5
met een turbo motor
ik had normaal een e30 gebruikt,maar toen ik de de e21 zag was ik verkocht.ik wil weten wat er past onder een e21 en wat niet.
gaat er een m30(m88) motor in,passen er onder delen van een e30 in,achteras,sper diff past of niet,abs,remmen,servo
want ik heb alle onderdelen die turbo proof zijn voor een e30,ik wil zien wat ik kan gebruiken en wat niet.
ik moet nog een duitse e21 zien te vinden.liefst een 320 of 323

dus als er iemand me kan helpen met info over al die stukken en info over de group 5 stukken,ik heb zelf een polyester bedrijfje dus ik kan mallen maken.

ik heb er alles voor over om zo een auto te kunnen maken,echt ik lig er snachts wakker van.haha

alvast vriendelijk bedankt

groeten uit belgie


User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Zo'n project mag je altijd starten :wink: Ik zal het zeker volgen.

Een M30 in een E21 is te doen, een E21 Alpina B6 had standaard ook een M30 blok erin. M50/M52 kan ook, is al heel vaak gedaan.
M88 kan dan ook wel maar of je dan nog turbo spullen kwijt kan.....

Hierbij wat beelden van een E21 die in het BMW museum in Munchen staat. Eerste klas kwijlen hoor.

Image

Image

Er zijn volgens mij al mallen hoor, misschien een optie.
So many cars, so little time
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Hoi,

Succes, dat wordt een draadje dat ik zeker zal gaan volgen!.
Lieuwe verkoopt nog een onlangs (professioneel) gerestaureerde kale kas van een 323i, inc de opbouw onderdelen. Misschien is dat iets omals basis te gebruiken?
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

Van een e30 past kwa onderstel eigenlijk niks

Wat ik persoonlijk zou doen is een e30 as met e36 compact draagarmen achter zetten (as monteren door e21 as uiteinden aan de e30 as te lassen)

en voor e12 naven, zodat je meteen 5 gaats hebt, en dus plek voor veel velgen en remmen.
bmwmtechnike24
Newbee
Posts: 11
Joined: Sun Jun 20, 2010 3:46 pm

Post by bmwmtechnike24 »

Thijsse wrote:Van een e30 past kwa onderstel eigenlijk niks

Wat ik persoonlijk zou doen is een e30 as met e36 compact draagarmen achter zetten (as monteren door e21 as uiteinden aan de e30 as te lassen)

en voor e12 naven, zodat je meteen 5 gaats hebt, en dus plek voor veel velgen en remmen.
hallo,dat is een goed idee
ik heb al een m3 achteras,met 323ti compact draagarmen,met een m5 diff houder gemaakt,met speciaal gemaakte steekassen,die is compleet turbo proof,ik kan bijna niet wachten op de achteras van de e21.als ik alles kan overzetten dan is alles klaar.
is er nog iets anders dat kan dienen voor de voorste ophanging.naaf gebruiken van de e12,ik weet niet of er al een servo te krijgen was op de e21.

groeten

ruben
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

bmwmtechnike24 wrote:
Thijsse wrote:Van een e30 past kwa onderstel eigenlijk niks

Wat ik persoonlijk zou doen is een e30 as met e36 compact draagarmen achter zetten (as monteren door e21 as uiteinden aan de e30 as te lassen)

en voor e12 naven, zodat je meteen 5 gaats hebt, en dus plek voor veel velgen en remmen.
hallo,dat is een goed idee
ik heb al een m3 achteras,met 323ti compact draagarmen,met een m5 diff houder gemaakt,met speciaal gemaakte steekassen,die is compleet turbo proof,ik kan bijna niet wachten op de achteras van de e21.als ik alles kan overzetten dan is alles klaar.
is er nog iets anders dat kan dienen voor de voorste ophanging.naaf gebruiken van de e12,ik weet niet of er al een servo te krijgen was op de e21.

groeten

ruben
servo is te krijgen voor e21, maar duur

de vooras van een e21 steekt gewoon ruk in mekaar, kost wel wat moeite om dat fatsoenlijk te krijgen.
bmwmtechnike24
Newbee
Posts: 11
Joined: Sun Jun 20, 2010 3:46 pm

motor steunen

Post by bmwmtechnike24 »

hallo

heb je er een gedacht van welke motor steunen want de m20 past in de e21,en ook in de e30,dus als ik de motor steunen van tino (e30.de)dan moet hij er zo in gaan,ik denk best een stuk van het vuurschot halen,en de motor iets verder naar achter leg.

groete

ruben
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Post by e-einundzwanzig »

e30 motorsteunen passen volgens mij niet..
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

Geweldige plannen heb je daar, leuk dat er nog een Belg bij komt :D
Succes ermee!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
bmwmtechnike24
Newbee
Posts: 11
Joined: Sun Jun 20, 2010 3:46 pm

naaf van e12 over zetten

Post by bmwmtechnike24 »

hallo

een vraagje

zijn de veerpoten van de 320 en 323 de zelfde?

en is het stuk bij de E12 en de E21 hetzelfde zodat je zo kan wisselen op de naaf?
of moet de naaf over gezet worden


groeten

ruben
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Post by loentje »

Veerpoten 320 en 323 zijn anders!

groeten loentje
bmwmtechnike24
Newbee
Posts: 11
Joined: Sun Jun 20, 2010 3:46 pm

Post by bmwmtechnike24 »

loentje wrote:Veerpoten 320 en 323 zijn anders!

groeten loentje
hallo

want op bmw realoem waren de nummer van het sport onderstel van de 320 en de gewone van de 323 het zelfde.


ik moet van voor een 5 gaats ophanging hebben.

ik weet alleen niet wat het beste is,wisselen van naaf.
maar dat weet ik nog niet hoe juist.
of ombouwen naar m3,of e28,e34

groete

ruben
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

een 323 poot nemen en 323 e211 lagers, met een e12 naaf op die lagers
bmwmtechnike24
Newbee
Posts: 11
Joined: Sun Jun 20, 2010 3:46 pm

5 boutsgat omzetten en achteras(group 5 project)

Post by bmwmtechnike24 »

hallo

al vast bedankt iedereen om me op het goede spoor te zetten.

de voor veerpoot omzetting van voor is ok.ik weet nu hoe.de eerste reeks van de 323 e21 heeft de zelfde maat als de e12 naaf,en kan ik nog nieuw bestellen,dus geen probleem.


Ik heb van iemand gehoord op dit forum,bij de engelse techniek om met een mal een e28 achteras om te bouwen naar e21.dus dat komt ook wel goed.

dan alleen nog een stuurbekrachtiging vinden of nieuw kopen en ik kan gaan sleutelen.

groete

ruben
tomy123
Newbee
Posts: 3
Joined: Wed Aug 25, 2010 8:08 pm

Re: bmw e21 turbo met 6 cylinder group 5 look a like

Post by tomy123 »

heb een duitse 323 staan (nog niet ingevoerd) als je interesse hebt mag je mailen tom.geboers@telenet.be
Post Reply