Wondermike wrote:Ik heb er ook een trekhaak achter die ik nooit gebruik......
Ik wel hoor. Ik heb er dik gemak van.
En het staat ook nog eens heel maf.
Laatst iemand meehelpen verhuizen. Autoambulance er achter met een heel bankstel, koelkast enzovoort.
Kappie open uiteraard
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
officieel max 1200kg.
Maar dat ga ik er niet achter hangen hoor.
Dit was met een paar honderd kilo wel bekeken.
Mijn vouwwagen weegt ook maar max 750kg.
Dusse, niks aan de hand.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
loentje wrote:tja, maar als de politie je tegenkmt heb je een probleem. Ze kijken namelijk naar het max toelaatbaar gewicht van de aanhanger.
groeten loentje
Dit is allemaal afhankelijk van je rijbewijs Leon.
Als je B met E heb dan kun je een hele zware aanhanger trekken achter een Matiz bijvoorbeeld. Als je maar niet boven het maximale trekgewicht van de Matiz komt.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Klopt allemaal..
Maar ik heb een hele bijzondere autoambulance..
Een goede zakelijke relatie van mij spaart koetsen. Hij heeft er bijna 100...
Om die dingen te vervoeren heeft hij begin jaren 70 van volledig RVS een tandemasser in elkaar gelast. Geen kenteken, niet geremd.
Dus max 750kg. Na 35 jaar trouwe dienst wilde hij hem weggooien. Ik mocht hem zo meenemen. Voor autovervoer heb je er niks aan (al zal hij het makkelijk kunnen dragen - is zeer professioneel gelast) maar ik heb er veel gemak van.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
323baur wrote:Klopt allemaal..
Maar ik heb een hele bijzondere autoambulance..
Een goede zakelijke relatie van mij spaart koetsen. Hij heeft er bijna 100...
Om die dingen te vervoeren heeft hij begin jaren 70 van volledig RVS een tandemasser in elkaar gelast. Geen kenteken, niet geremd.
Dus max 750kg. Na 35 jaar trouwe dienst wilde hij hem weggooien. Ik mocht hem zo meenemen. Voor autovervoer heb je er niks aan (al zal hij het makkelijk kunnen dragen - is zeer professioneel gelast) maar ik heb er veel gemak van.
Zo'n trailer is uitermate geschikt om een lege cas van een E21 te vervoeren Is tenslotte ook een soort koets toch.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Precies!
Hij staat gratis bij een bevriende boer die hem ook mag gebruiken.
Geheel rvs, vreet geen brood.
Ideaal zeer solide ding.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
323baur wrote:Precies!
Hij staat gratis bij een bevriende boer die hem ook mag gebruiken.
Geheel rvs, vreet geen brood.
Ideaal zeer solide ding.
weet je wat leuk is? sla er een willekeurig chassisnummer in, teken dat ding over in een technisch programma en reken hem door met een bepaalde last erop
dan ga je met die gegevens naar de RDW en heb je er een kenteken op
Jij hebt BE, dus je mag over je leeggewicht van je auto heen gaan zolang je maar onder of op het max totaal gewicht van je aanhanger zit, en niet boven de 3500kg.
In jou geval dus 1800kg.
Zonder E;
MAx 750kg, of max leeggewicht trekkende auto. Nimmer boven de 3500kg total.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Als iemand een BE rijbewijs heeft gaan de volgende zaken tellen.
Het maximale trekgewicht van de Auto: BMW e34 Touring is 1700 kg.
Al hang jij een trailer erachter die 5 ton mag hebben jij mag niet meer dan 1700 kg trekken met de touring.
Dit is dan het leeg gewicht van de aanhanger en de massa erop die 1700 kg mag zijn.
Toch mag je met alleen B rijbewijs best welk wat gewict meenemen hoor als je de verhoudingen maar bekijkt.
Officieel is het dan zo.
B-rijbewijs:
Het ledig gewicht van de aanhanger vermeerdert met het maximale laadvermogen moet minder zijn dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig en het totaal gewicht mag niet meer dan 3500 kg zijn. Uiteraard moet je wel rekening houden met het maximale trekgewicht van de auto.
BE rijbewijs:
Het maximale aanhangergewicht van het trekkende voertuig is wat je maximale achter de auto mag hangen en houdt dan geen rekening meer met het ledig gewicht van de auto. Dit ook ongeacht het laadvermogen van de aanhanger. Samen mag het ook meer als 3500 kg worden.
Het blijft natuurlijk bij beide dat men boven de 750 kg aanhangergewicht een oploopreminstallatie moet hebben.
Vanwege dat gedoe heb ik E achter B gehaald omdat toen de caravan van ons zwaarder was dan het ledig gewicht van de auto ondanks dat de auto wel 1350 kg mocht trekken.
Last edited by Peter V. on Wed Jul 07, 2010 11:15 am, edited 1 time in total.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Je hebt helemaal gelijk, ik was in mijn verhaal ook nog eens het maximum trekgewicht van je auto vergeten.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.